Samme pris næste år med bizz eller nummerplade på Storebælt

Storebælts betalingsanlæg

I 2022 koster det fortsat 194 kr. at passere Storebælt med automatisk betaling i personbil, mens prisen for personbiler, der betaler kontant eller med kort, stiger til 250 kr. Dermed bliver gevinsten ved at benytte automatisk betaling minimum 55 kr. pr. tur.

Den lavere pris til trafikanter, der betaler automatisk med bizz eller nummerplade, er resultatet af en prisnedsættelse i 2018, hvor det blev 15 pct. billigere at passere Storebælt i personbil med automatisk betaling.

Prisnedsættelsen er med skal sikre en fortsat effektiv trafikafvikling i betalingsanlægget og forebygge kø og uheld. Betaling med nummerplade i de nye og hurtige ekspresbaner er en succes, og i juli blev mere end hver fjerde tur betalt via nummerpladen.

Prisen for en personbil under 6 meter og for en personbil med anhænger stiger begge med 5 kr. efter nytår, hvis turen betales med kort eller kontanter.

Priser for passage for fritidskunder

Køretøjstype

Pris med kort og kontant 2021

Pris med kort og kontant 2022

Pris med automatisk betaling 2022

MC / personbil under 3 m

130

101

Personbil under 6 m

245

250

194

Personbil med anhænger

375

380

295

Storebælts pris- og rabatstruktur er fastsat af Transport- og Boligministeriet og justeres årligt på baggrund af den almindelige prisudvikling. Pris for automatisk betaling fastholdes frem til 1. januar i året for åbning efter motorvejsudvidelsen på Vestfyn.

Da Storebæltsbroen åbnede i 1998, kostede en enkelttur i personbil 210 kr. Det svarer i 2022 til 320 kr. i dagens priser.

Gælden for Storebæltsforbindelsen er ved udgangen af 3. kvartal 2021 på 18,4 mia.kr. Flere oplysninger om priser og rabatordninger findes på Storebælts hjemmeside.

Storebæltsbroen set fra betalingsanlægget

Ny teknologi kan fordoble levetiden på jernbaneskinner7.7.2022 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Sund & Bælt implementerer en ny vedligeholdsstrategi baseret på et avanceret inspektionssystem til analyse og vedligehold af koncernens jernbaneskinner. Det vil betyde markante gevinster for både økonomi og klima. Vedligehold af jernbanenettet er en særdeles ressourcetung opgave. Derfor har Sund & Bælt i samarbejde med COWI arbejdet på at finde mere effektive metoder til analyse og udbedring af skinnenettet. Resultatet er et datadrevet vedligehold, der reelt kan fordoble levetiden på skinnerne, og dermed årligt vil reducere omkostningerne til vedligehold med flere millioner og sænke klimaaftrykket markant. Forudsigelig vedligehold i stedet for udskiftning Inspektionssystemet IRISSYS udnytter analysedata til at få et mere præcist indblik i jernbaneskinnernes tilstand. Dermed bliver det muligt at forebygge skader og undgå omkostningstunge reinvesteringer i skinnerne. – Med et detaljeret indblik i skinnernes tilstand kan vi tidligere og mere præcist udpege og udbedre mindre skader, inden

Tour de France kører over Storebæltsbroen på lørdag28.6.2022 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

På lørdag passerer verdens største cykelløb, Tour de France, Storebæltsbroen under 2. etape af løbet. Broen er lukket for al biltrafik fra kl. 13.00 til 18.00, og trafikken vil være påvirket hele dagen. Lørdag den 2. juli er Storebæltsbroen og motorvejene, der leder op til broen både på Fyn og Sjælland, spærret for trafikanter i begge retninger. Det sker i forbindelse med afviklingen af anden etape af Tour de France. Trafikanter bør undgå at krydse broen lørdag og i stedet tage turen over Storebælt i dagene op til eller efter Tourens tredje etape søndag den 3. juli. Derudover bliver motorvejen spærret ved Nyborg V. og Slagelse V. allerede kl. 12.30 for at sikre, at de sidste biler kan nå over Storebælt, inden broen lukker kl. 13.00. Trafikken på og omkring Storebæltsbroen vil være påvirket hele dagen lørdag den 2. juli fra kl. 06.00 til 23.00. Der kan i perioder være op til to timers ekstra rejsetid. Trafikinformation og øvrige transportmuligheder 2. juli Hold dig opdateret om forholde

Sommertrafik på Storebæltsbroen21.6.2022 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Sidste skoledag på fredag er samtidig startskuddet til ferietid og dermed også rejseaktiviteter. Det betyder ekstra trafik over Storebæltsbroen, hvor weekenderne generelt bliver travle. Mod Fyn og Jylland forventes flest biler at passere gennem betalingsanlægget på lørdage mellem kl. 10 og kl. 14, mens der i retning mod Sjælland vil være travlt både lørdage og søndage mellem kl. 12 og kl. 17. For at undgå ekstra ventetid på turen er det en god ide at betale med bizz eller nummerplade i de grønne Ekspresbaner. – Ud over at undgå den ekstra ventetid, så får man også den billigste tur over broen og sparer mindst 55 kr. pr. tur, siger chef for betalingsanlægget Jens Kjær Nielsen, og fortsætter – Det er dog vigtigt at være godt forberedt på turen hjemmefra. Tjek altid, at betalingskortet er opdateret. Så er man sikker på, at bizz eller nummerplade virker, når man kommer til betalingsanlægget. Det er stadig muligt at få en nummerpladeaftale inden sommerferien. Den kan nemlig benyttes til bet

Cykelløb over Storebælt på lørdag7.6.2022 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

På lørdag krydser godt 16.000 cyklister Storebæltsbroen, når Danmarks største motionscykelløb, Tour de Storebælt, afvikles som optakt til Tour de France. Broen er åben under hele løbet, men der kan opstå længere rejsetid. Kør derfor hjemmefra i god tid og kør gerne over Storebælt før kl. 13 eller efter kl. 21. Påvirkning af biltrafikken Under løbet vil der være dobbeltrettet trafik i de østgående spor i retning mod Sjælland, og vejens status ændres til landevej med en hastighedsbegrænsning på 80 km/t og overhaling forbudt. Trafikken vil være påvirket fra kl. 13, og indskrænkning til et spor sker ca. kl. 14.30. Det forventes, at trafikken er omlagt til normaltilstand efter løbet omkring kl. 21.00. I denne periode vil turen over broen tage længere tid end normalt. Der vil være kortvarig ventetid under omlægning til dobbeltrettet trafik, da broen lukkes helt for biltrafik i ca. en halv time, mens trafikken omlægges. Find mere info på Storebælts hjemmeside eller modtag trafikinfo via SMS.