Samarbejde og donationer har skabt grobund for 122 Folkeskove på 10 år

Den århusianske skovrejsnings-NGO Growing Trees Network har i 10 år formidlet danskernes donationer til Folkeskove i Danmark og nu også skovprojekter i Sydamerika og Afrika. Indsatsen har i Danmark alene betydet plantning af flere millioner træer på arealer til Folkeskove. Nøgleordene for de nye Folkeskove er klima og CO2-reduktion, beskyttelse af rent drikkevand, biodiversitet og nye rekreative områder.
At plante træer i en ny Folkeskov er et hit for både børn og voksne.

I maj 2013 stiftede Lars Heiselberg Vang Jensen og Kim Nielsen NGO’en Growing Trees Network med en ambition om at få plantet en mio. træer i løbet af tre år i Danmark. Det sker ved hjælp af donationer fra virksomheder, fonde, foreninger og private, og et samarbejde med offentlige og private lodsejere, der lægger jord til.

Stifterne er glade for, at deres oprindelige ønske om, at folk og virksomheder i Danmark ville støtte de nye Folkeskove og løfte i flok, er gået i opfyldelse.

”Det har I nu flot gjort i 10 år,” konstaterer Kim Nielsen & Lars Heiselberg Vang Jensen.

”Vi ved som samfund, at udfordringer med rent drikkevand, biodiversitet og klima kalder på, at vi i hele verden får rejst ny skov til glæde for lokalbefolkningen, biodiversiteten og os som verdenssamfund.”

Med den øgede opmærksomhed på klima, miljø og biodiversitet er der fart på. Den første Folkeskov blev plantet og indviet 13. maj 2013 ved Beder-Malling, og her ti år senere er det blevet til 122 Folkeskove i alle egne af Danmark med cirka 3,2 mio. træer på cirka 1000 hektar. Yderligere 15 Folkeskove er på vej i indeværende år.

47 af Folkeskovene blev til via TV2/DN TV-indsamlingen "Danmark planter træer" i 2019.

DANVA, der er vandsektorens brancheorganisation, ønsker Growing Trees Network tillykke med jubilæet og med den massive indsats for at beskytte drikkevandet ved hjælp af skovrejsning:
”Plantning af ny skov er en af de måder, vi beskytter grundvandet på – nu og for fremtiden. Og indsatsen bliver ikke mindre vigtig af, at vi samtidig med at skærme drikkevandet mod nedsivning af miljøfarlige stoffer opnår en betydelig CO2-reduktion og får nye rekreative naturoplevelser for borgerne,” siger formand for DANVA, Lasse Frimand Jensen.

Løst anslået støvsuger skovene 12.000 tons CO2 i gennemsnit pr. år fra atmosfæren set over 100 år, og dette tal er hastigt stigende i takt med at der plantes flere Folkeskove. I efteråret 2023 har især danske virksomheder sikret er der kan plantes yderligere 15 Folkeskove.
Konceptet i Growing Trees Network hviler på samarbejde. Virksomheder, fonde og private donerer træer, mens Growing Trees Network finder egnede arealer til nye Folkeskove i samarbejde med vandværker, kommuner, Naturstyrelsen, skoler, kirker og private lodsejere. Indvielserne fejres altid med taler, sang og håndplantning af træer, som er med til at give borgerne ejerskab.

Fejringen af 10 år med Folkeskove i Danmark, fejres 13. maj i Aarhus Kommune hvor den første Folkeskov blev indviet med håndplantning af træer 13. maj 2013. Det foregår i 3 Aarhus Folkeskove med arrangementer arrangeret i samarbejde med Aarhus Vand, Aarhus Kommune og Naturstyrelsen. Alle er velkomne.

Også i Sydamerika og i Afrika har Growing Trees Network projekter i samarbejde med lokale aktører. Her er skovene desuden med til at forbedre lokalbefolkningens økonomi og levevilkår.

Growing Trees Network Global ApS

Privat Lodsejer
Peter Berggreen Olesen
Mejrup
Mobil: 30731713

At plante træer i en ny Folkeskov er et hit for både børn og voksne.
Farverig dekoration af plantepind som sættes ved deres træ de planter giver stor glæde og ejerskab til deres nye Folkeskov
Når de nye Folkeskove indvies sker det med taler, sang, dekoration af plantepind og håndplantning af træer arrangeret i samarbejde med den lokale kommune, Naturstyrelsen, lokale kirke eller den private lodsejer. Oftest med stort fremmøde.
Første Folkeskov indviet i Beder, Malling 13. maj 2013. Formand for fællesrådet Beder, Malling og Ajstrup Jørgen Friis Bak overrækker en donation på 1000 træer til den næste Folkeskov i det borgerne ønsker at der kommer mere Folkeskov i deres nærområde.
Børnene fra Malling Skole havde en fest.. ved indvielsen af Egelund Folkeskov d. 13 maj 2013.
Egelund Folkeskov som den tager sig ud 10 år efter her i maj måned, beliggende over for Beder Malling idrætsforening, bredgade 5, 8340 Malling. Etableret i samarbejde med Aarhus Kommune og Aarhus Vand

FAKTA:

Growing Trees Network (GTN) faciliterer skovrejsninger af Folkeskove ved at indsamle donationer fra virksomheder, fonde og private, og koble dette med arealer, der kan tilplantes. Dette sker i samarbejde med vandværker, kommuner, kirker, Naturstyrelsen, private lodsejere og skoler.
Der plantes op til 4000 træer pr. hektar. Herudover indeholder skovene stier, søer og grønne arealer. I Danmark er der indtil nu plantet 3,2 mio. træer, både løvskov og nåleskov. Langt hovedparten af skovene er plantet over vigtige drikkevandsområder.
Folkeskovene i Danmark har status af fredskov, der fremtidssikrer disse i henhold til Skovloven.
GTN har også projekter i Amazonas (Ecuador og Bolivia) og i Afrika (Uganda og Kenya), hvor skovrejsningerne desuden forbedrer lokalbefolkningens levevilkår og økonomi gennem jordforbedring, beskæftigelse og forebyggelse af klima/erosionsskader.
Growing Trees Network har kontor på Norddigesvej 2 i Risskov ved Aarhus.

Invitation-jubilaeum-1.pdf (growingtrees.dk)