Salling Group sætter ambitiøse mål for bæredygtig soja

Allerede i år vil al den soja, der anvendes i Salling Groups egne produkter, være bæredygtig. Produktion af soja, der bl.a. benyttes til dyrefoder, kan nemlig være forbundet med store omkostninger for miljø, mennesker og dyreliv, og derfor vil Salling Group kun indkøbe soja, der er bæredygtigt og ansvarligt produceret.

Soja er en vigtig proteinkilde, som anvendes i mange produkter og som en solid og sund foderkilde til produktionsdyr. Men produktionen af soja kan imidlertid være forbundet med store omkostninger for både klima, miljø, dyreliv, menneskerettigheder og lokalsamfund.

Produktionen medfører nemlig ofte, at store regnskovsområder i Sydamerika, hvor sojaen typisk dyrkes, bliver fældet og ryddet for at skaffe ordentlig plads til sojaplantagerne. Det går ud over dyreliv og lokalsamfund, der må flytte – og ikke mindst de store skovområders biodiversitet.

Salling Group har derfor – og i kraft af sin rolle som medstifter af Dansk Alliance for Ansvarlig Soja og i fuld overensstemmelse med European Feed Manufacturers’ Federations retningslinjer – sat sig som mål, at den soja, dagligvarekoncern køber både direkte eller indirekte, skal være bæredygtigt produceret. Det sker allerede i indeværende år:

– For os handler det om at gøre en reel forskel, og den produktion, soja er forbundet med, er en udfordring, vi skal løse. Derfor ønsker vi kun soja, der er ansvarligt og bæredygtigt produceret, og vi har ikke i sinde at sidde på hænderne. Derfor vil i fællesskab med vores leverandører arbejde for at støtte en bæredygtig produktion hurtigst muligt og være i mål med det i år, siger Jo Ottow Svendsen, der er CSR-direktør i Salling Group.

Salling Group tæller bl.a. kæderne føtex, Netto og Bilka, og ambitionen gælder på tværs af alle dagligvarekoncerns egne varemærker i samtlige kæder.

– Både vi og vores kunder stiller krav, og vi er glade for at omstille til en sojaproduktion, der er ansvarlig og bæredygtig. For løsningen er ikke at stoppe med at producere soja, da det er den mest proteinrige afgrøde, vi har. Løsningen er derimod at støtte op om en bæredygtig produktion, hvor der tages hensyn til dyreliv, lokalbefolkning, natur og klimaet, uddyber Jo Ottow Svendsen.

Salling Groups ambition for ansvarlig og bæredygtig soja:

• Al soja anvendt til produktion af egne produkter, der udgør min. 40% kødindhold samt produkter med min. 5% sojaindhold, skal være tredjepartscertificeret i form af RTRS/ProTerra-kreditter eller fysisk certificering inden udgangen af 2020
  • Salling Group vil tilstræbe, at der inden udgangen af 2025 alene anvendes tredjepartscertificeret soja i form af fysisk certificering på ovenstående produkter.
  • Salling Group vil støtte relevant forskning og udvikling af alternative proteinkilder til at supplere eller erstatte soja

I 2020 vil Salling Group tilsvarende indsamle soja-specifikke produktdata fra leverandører med henblik på at forbedre beregningen af Salling Groups samlede soja-aftryk og løbende vurdere samt revurdere politikken på årsbasis.