Salling Group rykker i front med solceller
Den massive satsning på solceller sker både i butikker, varehuse, på lagre og hovedkontorer, hvor der i forvejen bliver skruet ned for varmen, slukket for lys og kølere for at sløjfe unødvendigt energiforbrug. Monteringen af solceller er i fuld gang og vil fuldt indfaset tælle 570 anlæg, som vil dække en fjerdedel af Salling Groups samlede energiforbrug.
Allerede inden udgangen af 2022 vil i alt 139 solcelleanlæg komme i drift, svarende til en produktion på 9,3 GWh.
- Vi har sat fuld fart på udrulning og implementering af energi- og el-besparende indsatser, som hjælper os med at sænke vores el-forbrug og dermed både regningen, som er steget eksplosivt i år, samt vores CO2-aftryk. Derfor er vi meget tilfredse med, at vi på bare ni måneder lykkes med at installere solcelleanlæg, der kan producere to pct. af vores samlede el-forbrug, og i løbet af de næste år vil andelen stige markant, siger CSR-direktør i Salling Group, Henrik Vinther Olesen.
Når udrulningen af de planlagte 570 solcelleanlæg er afsluttet i 2028, vil 25 pct. af Salling Groups energiforbrug være dækket af solcelleenergi. Af de 139 solcelleanlæg, der bliver monteret i 2022, er de fleste på polske Netto’er, mens det herhjemme er to Bilka’er, tre føtex’er, et lager samt på hovedkontoret i Årslev.
Allerede i marts satte Salling Group aktivt ind mod de stigende energipriser og afhængigheden af russisk gas, da man fremrykkede alle investeringer i grøn energi for i alt 2,4 milliarder kroner og indebærer indkøb af nye varmepumper, køle- og fryseelementer, montering af låger på alle eksisterende kølemontre foruden altså installation af solceller på i alt 570 eksisterende føtex, Bilka samt danske, tyske og polske Netto.
Helt konkret går investeringen på 2,5 milliarder til at sænke energiforbruget og selv producere grøn energi på tværs af Salling Groups tre markeder Danmark, Tyskland og Polen:
- Eldrevne varmepumper erstatter olie- og gasdrevne varmekilder i 750 Bilka, føtex samt Netto i Danmark, Tyskland og Polen
- Installation af solceller på i alt 570 eksisterende føtex, Bilka samt danske, tyske og polske Netto (dvs. bygninger, hvis konstruktion kan bære installationen), samt integrering af solceller på alt fremtidigt byggeri; nye butikker, lagerbygninger, mv.
- Montering af låger på eksisterende køle- og frysemøbler i samtlige Nettos butikker i alle tre lande (en proces, butikskæderne føtex og Bilka i forvejen er næsten i mål med)
- Ældre køle- og frysemøbler erstattes i 725 butikker af moderne og mere energieffektive modeller
- Andre energireducerende tiltag som f.eks. udskiftning til LED eller nye typer LED i butikker, der allerede tidligere har udskiftet sine lyskilder
Kontakter
Group CommunicationSalling Group
Tlf:8778 5002press@sallinggroup.comBilleder
Information om Salling Group
Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.
Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.
Følg pressemeddelelser fra Salling Group
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Salling Group
Paris 2024: Store danske virksomheder og topatleter: "Det ligger i vores DNA - Ingen vinder alene!"17.4.2024 13:15:09 CEST | Pressemeddelelse
Nu er der kun 100 dage til OL begynder i Paris. Kampagnen ’Ingen vinder alene’ sætter fokus på Danmarks unikke tilgang, når der skal opnås verdensklasse: Sammenhængen mellem bredde og elite. Danmarks olympiske partnere Salling Group, Danish Crown, Toyota, Poul Schmith og paralympisk partner Elsass Fonden er gået sammen med Team Danmark og Danmarks Idrætsforbund for at vise, hvorfor vi som land bliver ved med at lykkes med at skabe verdensstjerner.
Hæder til Salling Group og ØGO i anerkendt bæredygtighedsundersøgelse8.3.2024 14:10:00 CET | Pressemeddelelse
Salling Group er bedst i sin kategori, mens Nettos varemærke ØGO stryger ind i en samlet top fire i årets Sustainable Brand Index Award™.
Salling Group sætter kurs mod grønnere varetransport4.3.2024 13:52:37 CET | Pressemeddelelse
Transport af varer til Netto, føtex og Bilka skal senest med udgangen af 2040 ske uden fossile brændstoffer. Det vil årligt reducere CO2e-udledningen med knap 50.000 ton, og allerede nu beder Salling Group vognmændene sætte mål for reduktioner.
Nyt samarbejde skal forebygge stroke i danskernes hverdag28.2.2024 08:20:00 CET | Pressemeddelelse
Alt for mange danskere rammes hvert år af stroke, og derfor vil Hjernesagen sammen med Salling Group og Salling Fondene over de kommende år bringe hjernesundhed og forebyggelse af stroke længst muligt ud til danskerne. Det sker ved at tilbyde nem og gratis blodtryksmåling i butikker landet over som del af et nyt, flerårigt strategisk samarbejde med ambition om at løfte danskernes generelle sundhedsniveau.
Salling Group lancerer omfattende mental sundhedsprogram19.2.2024 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
Hver tredje kvinde og hver femte mand i alderen 16-24 år har dårligt mentalt helbred og op mod halvdelen af de erhvervsaktive har søvnbesvær. Med 44.000 kollegaer i Danmark påvirker det også hverdagen i Salling Group, som derfor nu lancerer en indsats, der skal understøtte den mentale sundhed. Virksomheden indgår samtidig i et nyt historiske partnerskab.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum