Salling Group kobler 500 Netto-butikker på Flex Platformen

Netto-butikkerne har elektriske anlæg som ventilation, køling og varmepumper integreret i ét bygningsstyringssystem. Dét system kobles på Flex Platformen, der kan balancere forbruget i de elektriske anlæg med produktionen af grøn strøm. Up front afgør Salling Group selv, hvor, hvornår, hvor meget og hvor længe, der kan skrues op og ned for el-forbruget i butikkerne, så hverken brugere eller varer bliver påvirkede. Det hele styres via kunstig intelligens.
”I Salling Group optimerer vi løbende vores energiforbrug og har – også længe inden energikrisen lagde ekstra pres på - igangsat en række energibesparende indsatser. Flex Platformen er en af dem. Vi har testet platformen i føtex Greve og er gennem piloten blevet klogere på, hvor længe butikkens ventilationsanlæg kunne stoppes ad gangen, uden at det kunne mærkes i butikken. Piloten viste sig at være bæredygtig både i forhold til komfort og økonomi. Derfor kobler vi nu alle vores danske Netto-butikker op på Flex Platformen, hvilket både kommer andre energikunder til gode og samtidig er med til at mindske CO2-udledning i energiproduktionen,” udtaler Martin Brix Kortegaard, Energy Manager i Salling Group.
Erhvervsbygninger indeholder typisk elektriske anlæg som ventilation, varme, køl, frys etc - der i alt står for 40% af det samlede energiforbrug. Omkring 30% af dette forbrug regnes for at være fleksibelt. Da bygninger holder på varme og kulde et stykke tid, kan eksempelvis et ventilationsanlæg stoppes ellers startes i takt med, at vinden blæser – uden at påvirke funktionalitet eller være til gene for brugerne i bygningerne. Dén fleksibilitet byder Salling Group nu ind med på Flex Platformen. Til gengæld modtager de betaling for at stå stand-by, som et kraftværk gør det i dag. Yderligere får de betaling, hvis deres fleksibilitet rent faktisk bliver aktiveret i takt med, at Danmark har brug for det.
Konkret har pilotprojektet vist, at ventilationsanlægget uden problemer kan slukkes 15 minutter ad gangen op til fire gange dagligt, og Salling Group har set så stort et potentiale i energibesparelsen, at koncernen har valgt at stille samtlige danske Netto-butikker til rådighed for indsatsen.
”Gennem Flex Platformen hjælper vi vores kunder med at bidrage til Danmarks klimamål og spare på energiforbruget. Da vi hverken skal bygge nyt eller etablere dyre installationer, er der samtidig kort tilbagebetalingstid for investeringen. Nu håber vi, at nyheden her kan inspirere andre store bygningsejere, for jo flere bygninger, vi kobler på Platformen, des mere el-fleksibilitet kan vi tilbyde i markedet og jo hurtigere når Danmark klimamålene,” udtaler Christian Ahn Albertsen, associeret partner for bæredygtige løsninger i IBM Consulting, Danmark.
Københavns Kommune er allerede i gang med at koble henved 100 bygninger på Flex Platformen. Ligeledes har ATP og Københavns Lufthavne testet og godkendt løsningen.
Flex Platformen er en innovativ grøn, dansk løsning - skabt i et partnerskab mellem IBM Danmark og energiselskabet Andel Energi. Løsningen baserer sig på kendte teknologier som AI, IoT og Blockchain. Den fungerer som et åbent økosystem med flere andre leverandører. Platformen kan tilpasse bygningers samlede elforbrug til den fluktuerende produktion fra vedvarende energikilder. Det sker ved at lagre energi i bygninger.
Jo flere store elforbrugere, der kobler sig på Flex Platformen, jo mere samlet fleksibilitet kan der tilbydes til elmarkedet, og jo hurtigere kan Danmark udfase de fossile kraftværker, der lige nu udgør en reserve i energisystemet, og som er med til at opretholde vores høje forsyningssikkerhed. Dermed bidrager deltagerne til ambitionen om at udfase 40 % af Danmarks fossile kraftværker, og samtidig reducerer de deres omkostninger til elektricitet. Flex Platformen skaber nemlig samtidig et nyt finansielt økosystem på energimarkedet ved at give deltagerne betaling for at stille deres fleksibilitet til rådighed.
Om Salling Group
Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Cirka 62.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder. Salling Group er 100% ejet af Salling Fondene, der hvert år giver en del af overskuddet tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,8 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.
Om IBM
IBM er Danmarks digitale forretningspartner. Det er vores vision at digitalisere Danmark på en innovativ, sikker og samfundsansvarlig måde. Vi assisterer vores kunder i deres digitale transformation og udvikler nye, bæredygtige løsninger sammen med dem - gerne i et hands-on miljø, hvor vi har mest mulig fokus på at kombinere industrividen og teknologividen. IBM er blandt de markedsledende virksomheder inden for Cloud og AI (kunstig intelligens) - det er de teknologier, der giver vores kunder de bedste muligheder for innovation og vækst
For yderligere kommentarer kontakt venligst:
Pernille Bonne Neisig, Public Affairs Manager, Salling Group: pernille.bonne.neisig@sallinggroup.com / 2273 1676
Benedicte Strøm, kommunikationsdirektør, IBM Danmark
bstroem@dk.ibm.com / 51638873
Kontakter
Group CommunicationSalling Group
Tlf:8778 5002press@sallinggroup.comBilleder
Information om Salling Group
Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.
Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.
Følg pressemeddelelser fra Salling Group
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Salling Group
Salling Groups opkøb af Rimi Baltic gennemført2.6.2025 12:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Danmarks største dagligvarekoncern har netop gennemført virksomhedens største opkøb nogensinde, efter ejerskabet over Rimi Baltic i dag har skiftet hænder. Det betyder, at Salling Group per dags dato vil være tilstede i seks europæiske lande.
Salling Group justerer ledelsesstrukturen til ny strategi28.5.2025 12:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Omsætningen hos landets største dagligvarekoncern, Salling Group, er over de seneste år vokset markant. Med ambitioner om yderligere vækst, også udenfor Danmarks grænser, justerer virksomheden nu sin ledelsesstruktur med fokus på de geografiske områder, hvor virksomheden er til stede.
Salling Group åbner første butik fra COOP-overtagelse27.5.2025 12:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Et stort arbejde kulminerer onsdag morgen i forbindelse med åbningen af de første butikker fra aftalen mellem COOP, der gav Salling Group 33 butikker og projekter.
Netto og føtex med topplaceringer i international brand-analyse20.5.2025 08:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Både føtex og Netto har opnået fornemme placeringer i en brand-undersøgelse, som sender de to dagligvarekæder på en henholdsvis stærk anden- og femteplads blandt danske brands.
Knækbrød, ymerdrys og panko: Salling Group lancerer nye produkter lavet af overskudsbrød20.5.2025 08:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Med fire nye produkter lavet af overskudsbrød tager Salling Group et nyt skridt i kampen mod madspild.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum