Salling Group genanvender daggammelt brød: Giver god smag og mindsker madspild
Det kan måske lyde lidt underligt at bruge daggammelt bagerbrød i ny dej, men ikke desto mindre er det lige netop hvad føtex og Bilka-bageren gør, og det har vist sig at være en fordel på flere områder.

Daggammelt wienerbrød er som bekendt perfekt til træstammer og romkugler eller trøfler, men hvad der måske er ny viden for mange er, at daggammelt brød kan genanvendes i hvedebrød.Det reducerer ikke bare madspild, men tilfører først og fremmesten unik og lækker smag til brødet.
I føtex og Bilka, der er ejet af Salling Group, begyndte det egentlig i et forsøg på at give brødet en mere karamelliseret overflade. Foruden et mere smagfuldt brød har det resulteret i en yderst vigtig sidegevinst oveni. Varehusene sparer nemlig på energien, og samtidig har den nye måde at lave brød på også mindsket madspild.
Bilka og føtex genanvender i dag cirka 35 procent af hvedebrødet fra bagerne i varehusene, og lægger man delen fra trøfler/romkugler/træstammer oveni, så hedder det tal 50.
“Målet er, at vi skal lande på cirka 70 procent i alt. For at det kan lade sig gøre, skal vi have rugbrød med, og det arbejder vi hårdt på, men det er sværere på grund af allergener, som vi skal være påpasselige med,” siger Carsten Bach, udviklingschef i Salling Groups fælles bageri.
Den del af brødet, der ikke genanvendes, bliver kørt afsted til bioaffald. Det drejer sig om de produkter, hvor der er animalske produkter i som for eksempel flødekager og pølsehorn.
Da Salling Group gik i gang med projektet, blev det daggamle brød tørret i ovnen, men på grund af energikrisen, har man nu fundet ud af at bruge en liter vand til et kilo brød, som står i blød natten over, inden det bliver til nyt brød. På den måde er der mange fordele forbundet med den nye måde at lave brød på.
“For ikke at bruge ovnen mere end højest nødvendigt, blev vi nødt til at finde en anden løsning, og det er lykkedes nu,” siger Carsten Bach og fortsætter:
“Vigtigst af alt har det givet bedre smag, at vi genanvender brødet. At det så også har betydet, at Salling Group har mindre madspild, og at vi kan spare på energien ligger godt i tråd med virksomhedens fokus på mindre madspild.”
Lige netop kampen mod madspild er ét af Salling Groups fokusområder.
“Vi har en ambition og en målsætning om, at mest muligt mad skal lande på tallerkenen og ikke i skraldespanden, og derfor arbejder vi hele tiden på nye måder, så vi kan undgå madspild. Her er genanvendelsen af hvedebrød et godt eksempel på, hvordan en god idé kan være med til at mindske madspild,” siger Henrik Vinther Olesen, CSR-direktør for Salling Group.
FAKTA
- Bilka og føtex i hele landet anvender det daggamle brød til al slags hvedebrød
- Der bliver både en lys og en mørk brødcreme ud af det for at sikre, at allergener ikke bliver blandet sammen
- Ud af ét kilo dej er cirka de 7,5 procent af det fra genanvendt brød
- Ambitionen er, at 70 procent af det daggamle brød skal genanvendes – her er wienerbrød til træstammer/romkugler/trøfler også regnet med
Kontakter
Group CommunicationSalling Group
Tlf:8778 5002press@sallinggroup.comBilleder
Information om Salling Group
Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Cirka 62.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.
Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,8 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.
Følg pressemeddelelser fra Salling Group
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Salling Group
Lav pris på dagligvarer: BASALT udvider grænsehandel-test3.2.2023 13:27:23 CET | Pressemeddelelse
Kunderne tog godt imod BASALT’s grænsehandelspriser på øl, vin og sodavand. Nu udvider lavpriskæden konceptet, så danskerne kan handle helt almindelige mærkevarer til priser, man normalt kun finder over grænsen.
Salling Group satser stort på Nøglehulsmærkede varer24.1.2023 10:45:00 CET | Pressemeddelelse
Med mere end 800 produkter på hylderne med Nøglehulsmærket gør Salling Group, der står bag dagligvarekæderne Netto, føtex og Bilka, det lettere for kunderne at vælge varer med Nøglehullet til.
Salling Group flytter arbejdspladser12.1.2023 14:39:27 CET | Pressemeddelelse
I forbindelse med omstrukturering fra føtex Hjemmelevering til Bilka ToGo Hjemmelevering flytter Salling Group arbejdspladser fra hovedstadsområdet ud i landet. Her og nu bliver 250 fuldtidsstillinger fra føtex Hjemmelevering omplaceret til andre steder i koncernen.
Salling Group udvider hjemmelevering11.1.2023 14:30:00 CET | Pressemeddelelse
Hverdagen bliver endnu lettere, når Salling Group udvider hjemmelevering af dagligvarer til endnu flere danskere med udgangspunkt i Bilkas varehuse – tæt på danskernes hverdag.
Salling Group ændrer i ledelsen af føtex6.1.2023 10:30:00 CET | Pressemeddelelse
Salling Group skærper kampen om fremtidens kunder og ændrer i ledelsen af føtex.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum