Erfaren detailprofil skal styrke Netto i Tyskland
Det er en erfaren leder med erfaring fra både dagligvarebranchen og den internationale scene, der får ansvaret for at styrke udviklingen af Salling Groups tyske forretning, Netto.

Når svenske Michael Linander den 18. august har første arbejdsdag som CEO for Netto i Tyskland, er det således med solid international ledelseserfaring inden for detailhandel. Den 48-årige har således fået sin detailopdragelse i forskellige roller hos LIDL og har senest været ansvarlig for salg i møbelkæden BoConcept foruden tidligere at have roller hos Flying Tiger Copenhagen og cash-and-carry-kæden METRO/makro i Ukraine.
- Den tyske forbruger er meget prisbevidst, og markedet er et af Europas mest konkurrenceprægede. Derfor er det vigtigt, at Michael kommer med en solid erfaring og viden om, hvordan man sikrer kunderne en virkelig god indkøbsoplevelse, og hvordan man kan bedrive innovation. Desuden er han en yderst kompetent leder, der har det som del af sit ledelses-DNA, at retail handler om mennesker, siger CEO i Salling Group Anders Hagh.
Salling Group præsenterede i efteråret strategien Aspire ’28, der skal styrke forretningen i Tyskland og Danmark, udbygge butiksnettet i Polen og gennemføre markante opkøb foruden investeringer i innovation og grønne løsninger. Strategien betyder desuden yderligere investering i udviklingen af det tyske butiksnetværk for at sikre samme høje kvalitet i alle tyske Netto-butikker.
- Den position, Netto har skabt sig i forhold til kunderne i det østlige Tyskland, taler for sig selv. Vi skal fastholde vores fokus på kunderne, den gode indkøbsoplevelse samt regionale varer og leverandører. Samtidig skal vi tilpasse os kundernes ønsker og behov med nye innovative løsninger og være det oplagte valg af indkøbssted, og det er en opgave, jeg glæder mig til tage fat på sammen med det tyske ledelsesteam, siger Michael Linander.
I forrige uge blev det endeligt, at Salling Group overtager den baltiske kæde Rimi Baltic med 314 butikker i Estland, Letland og Litauen. Dermed er koncernen til stede i seks lande med op mod 40 procent af omsætningen uden for det danske marked. I slutningen af maj blev gruppens topledelse som en naturlig konsekvens af strategien og vækstplanerne justeret netop med udgangspunkt i de fire geografiske områder. Michael Linander bliver derfor samtidig medlem af gruppens øverste ledelse, Salling Group Leadership Team.
Frem til 18/8 varetager Alan Jensen, Head of IT & Digital i Salling Group, fortsat ledelsen af Netto i Tyskland.
BLÅ BOG
Michael Linander
- Født 1976 i Malmø, Sverige
- Uddannet fra Stockholm School of Economics i Marketing, International Strategi og Økonomi
- LIDL Sverige og International, bl.a. Commercial Director LIDL Sverige
- METRO/makro, Ukraine, Director Operations
- Flying Tiger Copenhagen, Global Retail Director
- BoConcept, Chief Retail Officer
NETTO TYSKLAND
Netto Deutschland har 6.000 medarbejdere fordelt på 341 butikker i Brandenburg, Berlin, Slesvig-Holsten, Sachsen-Anhalt, Sachsen samt i Mecklenburg-Vorpommern, hvor første butik åbnede i 1990. Dertil to distributionscentre foruden hovedkontoret i Berlin
Netto Tyskland er del af Salling Group, som har 2.100 butikker, der foruden Tyskland, opererer i Danmark, Polen, Estland, Letland og Litauen. Koncernen har 68.000 medarbejdere og vil årligt runde en omsætning på ca. 85 mia. d.kr. (11,3 mia. Euro)
Kontakter
Group CommunicationSalling Group
Tlf:8778 5002press@sallinggroup.comOm Salling Group
Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Rimi og Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 70.000 dedikerede kolleger i Danmark, Tyskland, Polen, Letland, Estland og Litauen servicerer hver uge millioner af kunder.
Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 2,3 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.
Følg pressemeddelelser fra Salling Group
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Salling Group
Salling Group hugger toppen af ananasen21.7.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Kunder i Bilka, føtex og Netto behøver ikke længere irritere sig over flossede indkøbs- og affaldsposer, idet toppen af ananasen hugges af.
Kvindernes fodbold-EM: Få en signeret fanplakat, adgang til spillerportrætter og lær at lave Zidane-finten26.6.2025 11:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Har du en fodboldfan i hjemmet? Lige nu kan kunder i Salling Groups tre dagligvarekæder Netto, føtex og Bilka tage EM-fodboldfeberen med hjem i stuerne, når de er ude at handle.
Salling Fondene anerkender medarbejdere med millionbeløb20.6.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Igen i år kan 15.000 medarbejdere i Danmark, Tyskland og Polen se frem til en ekstra udbetaling på deres juni-lønseddel, når Salling Fondene uddeler mere end 16 millioner kroner.
føtex sætter ambitiøse sundhedsmål for 203011.6.2025 09:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Med fokus på Nøglehulsmærkede varer samt mindre sukker og fedt i det samlede varesortiment vil føtex gøre det lettere for kunderne at træffe et sundere valg.
Salling Group gør klar til Danmarks største firmafest med rekordmange deltagere6.6.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
25.000 Salling Group-medarbejdere sætter søndag 8. juni kurs mod hovedkontoret i Aarhus, hvor der henover hele dagen holdes fest med nogle af landets største kunstnere til allin25.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum