Salling Group

Salling Group genanvender daggammelt brød: Giver god smag og mindsker madspild

Del
Det kan måske lyde lidt underligt at bruge daggammelt bagerbrød i ny dej, men ikke desto mindre er det lige netop hvad føtex og Bilka-bageren gør, og det har vist sig at være en fordel på flere områder.

Daggammelt wienerbrød er som bekendt perfekt til træstammer og romkugler eller trøfler, men hvad der måske er ny viden for mange er, at daggammelt brød kan genanvendes i hvedebrød.Det reducerer ikke bare madspild, men tilfører først og fremmesten unik og lækker smag til brødet. 

I føtex og Bilka, der er ejet af Salling Group, begyndte det egentlig i et forsøg på at give brødet en mere karamelliseret overflade. Foruden et mere smagfuldt brød har det resulteret i en yderst vigtig sidegevinst oveni. Varehusene sparer nemlig på energien, og samtidig har den nye måde at lave brød på også mindsket madspild.  

Bilka og føtex genanvender i dag cirka 35 procent af hvedebrødet fra bagerne i varehusene, og lægger man delen fra trøfler/romkugler/træstammer oveni, så hedder det tal 50. 

“Målet er, at vi skal lande på cirka 70 procent i alt. For at det kan lade sig gøre, skal vi have rugbrød med, og det arbejder vi hårdt på, men det er sværere på grund af allergener, som vi skal være påpasselige med,” siger Carsten Bach, udviklingschef i Salling Groups fælles bageri 

Den del af brødet, der ikke genanvendes, bliver kørt afsted til bioaffald. Det drejer sig om de produkter, hvor der er animalske produkter i som for eksempel flødekager og pølsehorn. 

Da Salling Group gik i gang med projektet, blev det daggamle brød tørret i ovnen, men på grund af energikrisen, har man nu fundet ud af at bruge en liter vand til et kilo brød, som står i blød natten over, inden det bliver til nyt brød. På den måde er der mange fordele forbundet med den nye måde at lave brød på.  

“For ikke at bruge ovnen mere end højest nødvendigt, blev vi nødt til at finde en anden løsning, og det er lykkedes nu,” siger Carsten Bach og fortsætter:   

“Vigtigst af alt har det givet bedre smag, at vi genanvender brødet. At det så også har betydet, at Salling Group har mindre madspild, og at vi kan spare på energien ligger godt i tråd med virksomhedens fokus på mindre madspild.”  

Lige netop kampen mod madspild er ét af Salling Groups fokusområder.  

“Vi har en ambition og en målsætning om, at mest muligt mad skal lande på tallerkenen og ikke i skraldespanden, og derfor arbejder vi hele tiden på nye måder, så vi kan undgå madspild. Her er genanvendelsen af hvedebrød et godt eksempel på, hvordan en god idé kan være med til at mindske madspild,” siger Henrik Vinther Olesen, CSR-direktør for Salling Group.  

 

FAKTA 

  • Bilka og føtex i hele landet anvender det daggamle brød til al slags hvedebrød 
  • Der bliver både en lys og en mørk brødcreme ud af det for at sikre, at allergener ikke bliver blandet sammen 
  • Ud af ét kilo dej er cirka de 7,5 procent af det fra genanvendt brød 
  • Ambitionen er, at 70 procent af det daggamle brød skal genanvendes – her er wienerbrød til træstammer/romkugler/trøfler også regnet med  

 

Kontakter

Billeder

Information om Salling Group

Salling Group
Salling Group
Rosbjergvej 33
8220 Brabrand

87 78 50 00https://sallinggroup.com/

Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.

Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.

Følg pressemeddelelser fra Salling Group

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Salling Group

Paris 2024: Store danske virksomheder og topatleter: "Det ligger i vores DNA - Ingen vinder alene!"17.4.2024 13:15:09 CEST | Pressemeddelelse

Nu er der kun 100 dage til OL begynder i Paris. Kampagnen ’Ingen vinder alene’ sætter fokus på Danmarks unikke tilgang, når der skal opnås verdensklasse: Sammenhængen mellem bredde og elite. Danmarks olympiske partnere Salling Group, Danish Crown, Toyota, Poul Schmith og paralympisk partner Elsass Fonden er gået sammen med Team Danmark og Danmarks Idrætsforbund for at vise, hvorfor vi som land bliver ved med at lykkes med at skabe verdensstjerner.

Nyt samarbejde skal forebygge stroke i danskernes hverdag28.2.2024 08:20:00 CET | Pressemeddelelse

Alt for mange danskere rammes hvert år af stroke, og derfor vil Hjernesagen sammen med Salling Group og Salling Fondene over de kommende år bringe hjernesundhed og forebyggelse af stroke længst muligt ud til danskerne. Det sker ved at tilbyde nem og gratis blodtryksmåling i butikker landet over som del af et nyt, flerårigt strategisk samarbejde med ambition om at løfte danskernes generelle sundhedsniveau.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye