Salgstider styrtdykker: Katja solgte og købte på 10 dage

Katja Kelstrup Hansen solgte sin lejlighed og købte en ny inden for 10 dage. Hun er blot ét af mange eksempler på, at det går stærkt på boligmarkedet lige nu. – Der skyller en positiv stemningsbølge ind over os, hvilket vi også mærker på tilbagemeldinger fra både købere og sælgere. Men den rigtig, rigtig gode nyhed er, at der nu kommer mere til salg, hvilket får priserne til at jævne langsomt ud, og det er godt for boligmarkedet, fortæller Preben Merrild Angelo, adm. direktør hos RealMæglerne.

Det går stærkt på boligmarkedet lige nu, og stemningen hos boligejerne er i top.

Blandt dem, der lige nu går rundt med et stort smil om munden, er 46-årige Katja Kelstrup Hansen. Hun solgte sin lejlighed på 96 m2 på Amagerbro i København, og kun få dage senere havde hun allerede skrevet under på købsaftalen til sit nye hjem kun et stenkast fra den gamle adresse og tæt på DR Byen. En penthouselejlighed på 123 m2 med masser af plads til hende og kæresten.

– Vi er rigtig, rigtig glade, fordi vi gerne ville flytte sammen, og inden for 10 dage havde vi allerede solgt min lejlighed og købt vores fælles drømmelejlighed. Jeg var da lidt nervøs, da jeg satte til salg, fordi man jo tænker på ventetiden. Men det gik hurtigt, og vi fik en god pris, som gjorde, at vi kunne komme videre sammen. Vi var så heldige, at RealMæglerne, som stod for salget af min lejlighed, pludselig fik vores drømmebolig på hånden, og så slog vi til i en fart, fortæller Katja Kelstrup Hansen.

Tilfredse købere og sælgere

Sammen med kæresten overtager hun nøglerne til lejligheden til juni.

Ifølge Preben Merrild Angelo, adm. direktør hos RealMæglerne, er Katjas historie med lynsalg og lynkøb mere reglen end undtagelsen lige nu:

– Boligmarkedet er virkelig inde i et positivt flow. Sælgere er glade, fordi de sælger i rekordfart, og oftest til prisen og uden for megen forhandling, og købere er lykkelige, fordi der er rift om boligerne, og de endelig fik fingrene i drømmeboligen i et eftertragtet marked, og nu kan begynde et nyt og spændende kapital i deres tilværelse i en god og sikker investering, fortæller han og uddyber:

– Den positive stemning kan især mærkes ude hos mæglerne, som er i dialog med køberne og sælgerne hver eneste dag, men også på bedømmelserne på anmeldelsessites som Trustpilot. RealMæglerne er eksempelvis nu den bedst bedømte ejendomsmægler blandt alle de store ejendomsmæglerkæder i Danmark med 5 ud af 5 stjerner på TrustPilot, hvilket vi naturligvis ser som en effekt af den positive stemningsbølge, der lige nu skyller ind over Danmark og boligejerne, og som derfor også rammer os, fortæller Preben Merrild Angelo.

Mere end 600 kunder har efterhånden bedømt RealMæglerne, og ud af dem giver mere end otte ud af ti maksimumkarakter, så scoren er 4,8.

Vild påske - salgstider styrtdykker

– Det er vi naturligvis glade for, for tilfredse kunder er vigtige ambassadører for os, og selv om vi også har oplevet utilfredse kunder, så er det noget, vi lærer af. Hver gang, vi taler med kunder, der anbefaler os, er hovedsvaret næsten altid, at de anbefaler os, fordi vi har gjort det godt. Nu gælder det om at fortsætte og udbygge den gode udvikling med tilfredse kunder, fortæller Preben Merrild Angelo.

En vild påske er netop overstået, hvilket fik salgstallene og salgsaktiviteterne for marts til at slå alle rekorder.

Ifølge salgsstatistikkerne fra Boligsiden er salgstiderne nu helt i bund.

Sammenlignet med marts 2020 var den gennemsnitlige salgstid for villaer og rækkehuse 12 procent lavere i marts 2021, og for hhv. fritidsboliger og ejerlejligheder var det 39 og 27 procent. Med andre ord var den gennemsnitlige salgstid for en villa i marts 2021 nede på 142 dage, hvilket er det laveste niveau i mange år.

Antallet af vurderinger stiger

– Hos RealMæglerne er antallet af vurderinger samtidig 121 procent højere, når vi sammenligner de to måneder, og antallet af kommissioneringer, det vil sige antallet af boliger, der er vurderet og kommet til salg, er 66 procent højere. Det vil sige, at der kommer mere og mere til salg, hvilket langsomt får markedet til at regulere sig selv og tage toppen af de prisstigninger, vi nu har set i en periode, fordi udbuddet nu kan følge med efterspørgslen, konkluderer Preben Merrild Angelo.

På Amager er Katja Kelstrup Hansen bare lykkelig over, at det hele flaskede sig i et hæsblæsende marked:

– Jeg kan ikke brokke mig over salgsprisen og salgstiden, og jeg er sikker på, at vi har gjort en god investering. Nu glæder vi os bare til at flytte ind, siger hun.