Salg af brugt bil: Tidspunktet er perfekt

Med de seneste afgiftsomlægninger er en lang række nye biler blevet markant billigere, og samtidig er der mangel på biler på brugtbilmarkedet, så det betyder, at du kan få høje byttepriser for din gamle bil, mens din nye bil er blevet billigere
Pressefoto: Shutterstock

Bilforhandlerne efterspørger brugte biler som aldrig før. Det kan man udnytte, hvis bilen skal skiftes ud, og samtidig har ny platform forenklet og forbedret kontakten mellem køber og sælger

Der er god mulighed for at gøre en god handel, hvis du vel og mærke ønsker at sælge din bil. Det skal ses i lyset af især to faktorer. Dels er brugtbilpriserne høje i øjeblikket, og dels så mangler bilforhandlerne biler, så timingen er perfekt, hvis bilen ude i carporten skal skiftes ud.

"De nye bilafgifter har gjort især plug-in hybrider og elbiler billigere, og generelt er der gode muligheder for at gøre en god handel lige nu, fordi bilforhandlerne har igangsat en række kampagner for at sælge biler efter deres forretninger er genåbnet," siger Jan Lang, markedsanalytiker hos Bilbasen.

Sådan forbereder du salget

I den kommende tid bliver der solgt ekstraordinært mange biler. Tiden rundt om påske er traditionelt højtiden for bilhandler i Danmark, og i år ser det ud til, at handlen bliver ekstraordinær stor, fordi bilforhandlerne lige er genåbnet, og derfor lancerer en lang række tilbudskampagner i forbindelse med genåbningen. Samtidig er marts, april og maj traditionelt højtiden for handel med nye og brugte biler i Danmark.

Biler er dyre i Danmark, og derfor er det en klar fordel for bilsælgeren, hvis køberen får så mange oplysninger som muligt. Vis derfor så mange billeder af bilen som muligt i salgsannoncerne, og hav alle relevante dokumenter klar, når bilen skal fremvises for den potentielle bilkøber, herunder servicebogen, dokumentation for eventuelle reparationer og indregistreringsattesten. Det er især vigtigt, at bilen har overholdt de foreskrevne serviceintervaller.

”Olieskift og eksempelvis udskiftning af tandremmen er vigtigt at kunne dokumentere, og det er brugbart, hvis man kan vise køberen, at bilens motor bruger en højkvalitetsolie, og at den er blevet plejet efter forskrifterne,” siger Rasmus Boserup, kommunikationschef hos energiselskabet OK, der også er landets største tankstationskæde.

Nemmere at sælge til private

Vælger du at sælge til en privat bilkøber, så har en ny app fra Motorstyrelsen gjort det nemt, hurtigt og sikkert for private at handle med biler. Med appen ”Ejerskifte” kan køber og sælger på ganske få minutter få styr på de praktiske detaljer ved en bilhandel og gennemføre omregistreringen. Det kræver blot, at de downloader appen til hver sin smartphone.

Der er altså udsigt til gode priser for den brugte bil. Og sammenholdt med lavere priser på en lang række nye biler, er det et godt tidspunkt at udskifte den gamle bil.

Gode råd: Sådan gør du bilen attraktiv for køber

• Hold den i pæn stand, og hold orden i bilens kabine
  • Sæt den til salg, tag billeder og beskriv den, som om du skulle sælge den til dig selv
  • Vær ærlig, beskriv bilen som den er, så der ikke kommer nogen overraskelser for køber, når den skal tages i øjesyn
  • Hav alle relevante dokumenter klar, så der er mindst muligt at afklare, hvis handlen skal gennemføres
  • Sætter du din bil til salg på nettet, så tag så mange billeder som muligt, og lav eventuelt en video, der viser bilen frem
  • Sæt en realistisk pris, der ikke skræmmer potentielle bilkøbere væk

Pressefoto: Shutterstock

• OK omfatter mere end 670 tankstationer, cirka 200 vaskehaller samt 76 Truck Diesel stationer, og OK er således Danmarks største tankstationskæde.
  • OK er landsdækkende leverandør af benzin, diesel, e-mobilitet, transportdiesel, fyringsolie, smøremidler, naturgas og elektricitet til både erhverv og private. Desuden leverer OK rådgivning, projektering og installation af varmepumpeløsninger i alle størrelser.