Startpakke.com

Sådan undgår du farlige bakterier på dit barns legetøj

Har du nogensinde rengjort dit barns legetøj? I en undersøgelse udført af hygiejneekspert Michael René blev der fundet skadelige bakterier på legetøj. Her får du gode råd til at rengøre dit barns legetøj, samt gode hygiejniske fif til dig selv.

Vi skal ikke være bange for beskidte stolerygge og andet derhjemme, men vi skal værne om naturlig god hygiejne i vores hjem, og opretholde en god og solid rengøring af inventar og materialer i hjemmet.

Store mængder af bakterier på legetøj

Michael René er redaktør bag bloggen pletvæk.dk, og han har arbejdet med rengøringsråd til danske medier siden 2005. Han fortæller, at der desværre kan være rigtig høje værdier af de såkaldte ATP-tal på rigtig meget af det legetøj, som vores børn leger med hver eneste dag. I en undersøgelse oplevede han at ATP-tallet toppede på et stykke legetøj med et tal på 1825. Et ATP-tal er udtryk for, hvor mange celler, der er allokeret på materialet, og tallet bør ligge med værdier under 300. Til sammenligning lå ATP-tallet på fjernbetjeningen på 959, mens tallet på sæbedispenseren kun var 20.

Vand og sæbe kommer problemet til livs – men løser ikke alt

Undgå de uønskede bakterier ved at rengøre legetøjet med vand og opvaskesæbe. Dog skal du være påpasselig med at rengøre bamser og tøjdyr, da disse nemt kan få for meget varme under en rengøring. For meget varme kan få stoffet til at krybe, og det kan være svært at få tørret disse tøjdyr grundigt nok, hvilket kan medføre uønsket skimmelsvamp. Hvis der allerede er skimmelsvamp i legetøjet, bør det kasseres. Du kan for eksempel finde en udførlig guide til legetøj på https://startpakke.com/legetoej/.

Så brug ikke for varmt vand og sæbe på det særligt følsomme legetøj eller tøjdyr. Kan du ikke få bugt med pletterne, så kig forbi pletvæk.dk og find gode råd til rengøring af legetøj og meget andet.

Pas når du rengører batteridrevet legetøj

Du skal dog også passe lidt på med at rengøre legetøj med batterier og elektronik. Du kan godt gnubbe på legetøjets pletter med vand og sæbe, men pas på ikke at få sprøjtet vand og sæbe i elektronikken. Vandet kan ødelægge legetøjet eller skabe skadelige bakterier og skimmelsvampe som dit barn kan blive syg af.

Faktaboks: 5 gode tips til god håndhygiejne

For at sikre en god håndhygiejne, og mindske risikoen for skadelige bakterier på legetøj og andre materialer i hjemmet, så er en god håndhygiejne vigtig.

1. Fjern alle ringe, armbåndsure og armbånd inden du vasker hænder
  2. Gør hænderne våde og masser sæben ind på fingre, hænder og underarme i mindst 15 sekunder.
  3. Skyl herefter omhyggeligt for at fjerne alle sæberester og snavs.
  4. Tør hænderne i et rent håndklæde eller håndklædepapir.
  5. Det er en god ide at efterbehandle fingre, hænder og underarme med creme, da huden ellers kan udtørre og sprække.

Sådan gjorde vi

Der blev undersøgt ATP-tal i et privat hjem. Der er foretaget firedobbeltbestemmelse indenfor alle kategorier af målinger på hhv. stolerygge, legetøj, tablet, mobiltelefon, stikkontakt, fjernbetjening, vandhane, tandbørstekrus, tandbørste og en bærbar computer.Der er samlet lavet 100 målinger fordelt rundt om i hjemmet. Undersøgelsen blev gennemført med en Sure Plus ATP-måler udlånt af Food Diagnostics Aps. På emnet aftørres et ensartet areal med en vatpind, der nedsænkes i en væske, og indsættes i Sure Plus måleren der aflæser mængden af Adenosin Triphosphate (ATP), som udlæses som en RLU-værdi. Stoffet findes i sved, blod, madrester, skidt, bakterier, skimmelsvampe m.v. og er en god indikator for om en overflade er beskidt. Ved RLU-værdier mindre end og lig med 300 anses hygiejnen for tilfredsstillende. Ved RLU-værdier større end 300 kan der nemt optimeres på den hygiejniske og rengøringsmæssige del.

Kontakter

Kontakt Michael René for mere info om rengøring af legetøj på michael@startpakke.com

Information om Startpakke.com

Startpakke.com
Borupvang 2b

Startpakke.com er et websitet for alle gravide og forældre med små børn, der gerne vil give livet som familie den bedste start. På Startpakke.com finder du nyheder, guides og informationer om det der berører alt lige fra tidlig graviditet til når børnene nærmer sig det tidlige teenagerliv.

Følg pressemeddelelser fra Startpakke.com

Flere pressemeddelelser fra Startpakke.com