Sådan passer og plejer du din hud i solen

Sommeren er over os, og med den følger ture til stranden, grillfester, cykelture i skoven og naturligvis solbadning, så kroppen kan få dækket sit vitamin D-behov. Danskerne er gode til at opholde sig udendørs, når solen endelig er med os, og både shorts og de kortærmede bliver hurtigt fundet frem.

Det er aldrig rart at blive solskoldet. Klog af skade, er de fleste efterhånden også opmærksomme på, at solen kan vise sig at være en udfordring for vores sarte hud, hvis ikke vi beskytter den ordentligt. Solcremen er derfor fast inventar, når man bevæger sig en tur til stranden eller over i parken for en picnic. Er uheldet først ude, og huden rød og irriteret, så kan gode råd være dyre.

Solskoldning er både skadeligt og farligt

Solskoldning er en betegnelse, der dækker over en hudreaktion på UV-strålerne fra solen. Der er reelt tale om en forbrænding, der kommer til udtryk, ved at huden kløer, svier og rødmer. Tager du ikke hånd om din hud, og plejer den, når den bliver solskoldet, kan du risikere, at solskoldningen udvikler sig til en andengrads- eller tredjegrads forbrænding.

Forebyggelse er altid bedre end behandling. Husk derfor på den famøse reklame fra Kræftens Bekæmpelse og sørg for at du får skygge, bruger en solhat og smører dig godt ind i solcreme. Har du meget sart hud, bør du dertil også undgå at opholde dig i solen, når den er stærkest.

Er skaden først sket, så skal du behandle din solskoldethed, som var det en forbrænding. Sørg for at påføre koldt vand, brug Aftersun og læg evt. et koldt håndklæde over området.

Er din hud særligt udfordret af solen?

Der kan være særlige omstændigheder, der gør, at du skal beskytte og pleje din hud mere nøjsomt. Lys hud er fx mere modtagelig over for solens stråler, end mørk hud er det.

Har du tatoveringer, bør du også være særligt opmærksom, så dine tatoveringer ikke tager skade af at blive udsat for direkte sollys.

Som tommelfingerregel gælder, at du skal holde din hud med tatoveringer velplejet og fugtig. Du bør undgå direkte påvirkning fra sollys i de første 3-4 uger efter, at din tatovering er blevet lavet, da det kan få din nye tatovering til at falme.

En tatovering bærer du i de fleste tilfælde resten af livet. Når alt kommer til alt, vil du gerne, at den fremstår så skarpt og mættet som muligt. Det kan derfor betale sig at være varsom, selvom solen skinner og du gerne vil en tur på stranden.

Mads Nordskov
hej@madsnordskov.dk

Hvorfor er det en god idé at få renset sine tæpper?21.5.2022 20:00:00 CEST | Nyhed

I de seneste par år har flere og flere valgt at få tæpper hjemme i stuen. Et moderne, æstetisk og sommetider også praktisk valg. Dog er der også en del vedligehold forbundet med tæpper - både for udseendets skyld men også med henblik på hygiejne og allergier. I tæpper samler sig nemlig støv og andre usundheder, som du bør få fjernet. Derudover risikerer tæpper også at få pletter og plamager. Disse kan heldigvis - i langt de fleste tilfælde - også fjernes!

Første gang hos en kosmetisk klinik?21.5.2022 20:00:00 CEST | Nyhed

Bare rolig! For mange kan det være en smule grænseoverskridende at skulle lade et andet menneske tage sig af ens udseende, specielt hvis det er første gang. En kosmetolog kan plukke og forme dine øjenbryn, fjerne kropsbehåring, samt give dig forskellige krops- og ansigtsbehandlinger, når det gælder de mindre behandlinger. Efter første oplevelse finder mange det stærkt vanedannende at skulle besøge kosmetologen i ny og næ. Det skyldtes, at de uddannedes resultater overrasker – ikke på grund af, at de ikke burde være dygtige i deres arbejde, men fordi at mange mænd og kvinder føler sig direkte overraskende smukke, efter et besøg hos deres foretrukne kosmetolog.