Odense Congress Center

Sådan omdanner du din virksomheds madaffald til grøn energi

Den danske virksomhed Biotrans har revolutioneret måden, virksomheder bortskaffer deres madaffald på, har vundet Odense Kommunes bæredygtighedspris og været nomineret til flere andre prestigefulde priser såsom Best SME og Det Bæredygtige Element. Du kan se Biotrans i aktion på Odense Congress Centers nye bæredygtighedsevent, REBOOT.

Tag ti år med tilbage i tiden. Kalenderåret hedder 2012, Danmark var lige kommet ud af finanskrisen, og den grønne dagsorden formåede endnu ikke at være på ret manges læber. To undtagelser var Søren Probst Jeberg og Søren Pihl, der begge tænkte fremtidsrettet. Ambitionen var klar: de ville lave madaffald om til grøn energi på en smartere måde, end hvad der hidtil var muligt.

- Dengang var den eneste mulighed, og det gælder faktisk også i dag, det er at få en spand i forskellige størrelser. Der er kun én, der har formået at fuldautomatisere den fraktion, der hedder organisk affald. Og det er Biotrans, fortæller Søren Probst Jeberg, der er medstifter af Biotrans.

Fra madaffald til grøn energi

Biotrans holder til i Odense og i Slagelse og tilbyder en totalløsning i håndtering og genanvendelse af organisk affald – det inkluderer også rådgivning fra deres team af eksperter. Deres system inkluderer en affaldskværn, Biomasteren, der kværner madaffaldet. Derefter føres det gennem lukkede rørsystemer ud i en biotank, hvor det organiske og pladsbesparende affald kan ligge i op til tre måneder, før det bliver hentet og omdannet til biobrændsel og gødning.

- Vi arbejder ud fra den tredelte bundlinje: people, profit, planet. Vi sørger for at spare en masse tunge løft, skridt i køkkenerne og det med at skulle ud i vind og vejr med de her spande – alt det får man væk med vores løsning. Skadedyrene forsvinder, fordi det er et lukket system. Så nedsætter vi også transporten med op til 90%, fordi vi kværner madaffald, så det ikke fylder særligt meget og opbevarer det i nogle tanke, hvor det kan være i op til tre måneder ad gangen, fortæller Søren Probst Jeberg.

- Vi både sælger, vi servicerer, installerer og drifter systemet og sørger for at afhente den her biomasse og dokumentere det over for kunden i form af grønne regnskaber, så kunden får det fulde ud af sin løsning. De skal ikke tænke på noget, fortsætter Søren.

En vaskeægte firstmover

Det er ikke kun i forhold til organisk affald, at Biotrans går med i forreste række. Titlen som firstmover hiver de også i land, da de er den allerførste virksomhed, der har valgt at tilmelde sig som udstiller til Odense Congress Centers REBOOT-event, som løber af stablen den 29.-30. november 2023.

- Vi er virkelig glade for at have fået Biotrans med ombord. Det er skønt at se, at de vil bakke op om vores event og forhåbentlig også inspirere andre til at gøre det samme, udtaler Katarina Deylami, Business Unit Manager hos Odense Congress Center.

- Vi vil gerne sætte hele systemet op og så hjælpe messen af med noget af alt deres madaffald for at vise vores produkt, og så kan man jo faktisk lave et helt grønt regnskab på messen i forhold til det organiske affald, uddyber Søren Probst Jeberg.

- Jeg håber da, at vi vil se rigtig mange spændende både lokale og ikke-fynske virksomheder komme og udstille der, for, som jeg ser det, er det den største messe i Danmark, som jeg har hørt om, hvor bæredygtighed simpelthen er det bærende i det.

Fakta om REBOOT

REBOOT er Danmarks helt nye bæredygtighedsevent til virksomheder og organisationer. Uanset, hvor grøn din virksomhed er i forvejen, tilbyder REBOOT konkrete værktøjer, løsninger, produkter, rådgivning og viden til at sætte skub på rejsen mod en mere bæredygtig bundlinje.

Eventet løber af stablen den 29.-30. november 2023 på Odense Congress Center, der også står bag eventet med opbakning fra fire hovedpartnere: Fjernvarme Fyn, Odense Renovation, Royal Unibrew og Syddansk Universitet. Derudover støtter et større erhvervsnetværk ved navn Odense Klimapartnerskab også op om REBOOT.

Katarina Deylami
Business Unit Manager
Tlf.: 61394880
Email: kfd@ose.dk

Information om Odense Congress Center

Ørbækvej 350
5220 Odense SØ

+45 65 56 01 00https://occ.dk/

Odense Congress Center (OCC) ligger i det sydøstlige Odense og danner hvert år, med sine mere end 20.000 kvadratmeter, rammen for et væld af forskellige messer, forretningsmøder, konferencer og fester – i alle størrelser. OCC’s erfarne konferenceteam sikrer det praktiske fra A-Z – og med Hotel Odense under samme tag, er der gode overnatningsmuligheder til alle former for events.

Odense Congress Center råder over et hav af forskellige faciliteter såsom møde- og konferencelokaler, sale, haller, Jyske Bank Arena, restaurant Fionie, business lounge, kælder- og vinbar. Derudover hører Odense Stadion, Nature Energy Park, også med under OCC. Er du til møder med udsigt over grønsværen på OB’s hjemmebane, så finder du den perfekte lokation netop her.