Sådan kommer juletrafikken til at se ud på Storebæltsbroen

Julen nærmer sig, og det betyder travlhed på vejene, når de danske trafikanter pakker bilen og krydser landet. Godt 230.000 biler ventes at køre over Storebælt fra den 22. til 27. december. Her kan du se, hvordan trafikken fordeler sig i juledagene.

Dagene omkring juleaften er traditionelt nogle af årets travleste rejsedage på broen. Sund & Bælt forventer, at de to største udrejsedage bliver den 22. og 23. december, hvor flest trafikanter kører fra Sjælland mod Fyn/Jylland. Den helt store hjemrejsedag bliver den 26. december.

Travl jul på broen
I gennemsnit kører godt 37.000 køretøjer over Storebæltsbroen om dagen, men søndag den 22. december forventes trafikken at runde hele 44.000 biler, og den 26. december kommer mere end 48.000 biler til at krydse bæltet.

- Traditionen tro bliver der travlt i Storebælts betalingsanlæg i juledagene, men du kan roligt køre hjemmefra, når det passer familien. Vi bemander betalingsanlægget efter trafikprognoserne, så vi er altid klar til at tage imod juletrafikanterne, lover Jens Kjær Nielsen, chef for Storebælts betalingsanlæg.

Kom hurtigere og billigere over broen
Hvis man ønsker at komme både hurtigere og billigere på juleferie, er der råd at hente.

- Man sparer over 50 kr. pr. tur, hvis man betaler med BroBizz eller nummerplade. Det kan jo blive til mange penge – og så er der til en ekstra mandelgave, siger Jens Kjær Nielsen og fortsætter.

- Vi har også en julegave til vores nummerpladekunder. I starten af 2020 går det nye betalingsanlæg i luften. Det betyder, at de kunder, der betaler med nummerpladen, ikke længere skal køre i de blå kortbaner. De kan komme hurtigere over broen i vores nye grønne Ekspres-baner.

I det nye betalingsanlæg udvides antallet af Ekspres-baner, hvor både bizz- og nummerpladekunder kan betale, fra 4 til 6 baner. Hastigheden i banerne øges til 50 km/t.

Til redaktionen:
Ønsker du at filme juletrafikken i betalingsanlægget eller få et interview omkring trafikprognosen eller den aktuelle trafiksituation, så kontakt Jens Kjær Nielsen på tlf. 20 46 36 04.

Du kan få oplysninger om den aktuelle trafiksituation døgnet rundt hos Storebælts vagthavende trafikleder på tlf. 58 30 31 80.

Gode råd til din køretur i julen

I dag åbner Storebæltsbroens nye betalingsanlæg13.1.2020 08:00:00 CETPressemeddelelse

Der er sket meget, siden betalingsanlægget blev indviet for godt 20 år siden. Dengang kom den enorme interesse for broen bag på selskabet, og det skabte trafikale udfordringer. Det nye betalingsanlæg vil fremover sikre, at kunderne kan komme hurtigere over broen – også selvom trafikken ventes at stige i fremtiden. Trafikken på Storebælt stiger år for år. I dag kører mere end fire gange så mange biler over broen, som da den åbnede i 1998. Selvom Storebæltsbroen i dag er en trafikal succes, så er det vigtigt, at Storebælt også i fremtiden kan håndtere en stigende mængde trafik. Derfor er teknologien i betalingsanlægget nu skiftet. - Det nye betalingsanlæg giver nogle særlige fordele til vores kunder, der betaler med automatisk betaling såsom BroBizz og nummerpladen. Det er et bevidst valg fra vores side, da automatisk betaling gør det muligt at få endnu flere kunder igennem betalingsanlægget på kortere tid og derved reducere ventetiden for dem. Det er med til at fremtidssikre anlægget, f

Nyt betalingsanlæg på Storebælt8.1.2020 08:00:00 CETPressemeddelelse