Sådan kan Hellebæk Klædefabrik komme til at se ud

Visionerne for Hellebæk Klædefabrik er konkretiseret, og PensionDanmark og Velliv præsenterer nu deres bud på en helhedsplan for området med eksklusive boliger, et moderne og fremsynet kontorfællesskab, hvor der er rum til hjemmearbejdspladser og plads til både de nuværende og nye erhvervslejere, samt fællesfaciliteter og grønne områder, som kan bruges af både erhvervslejere og områdets beboere.

I foråret 2020 satte PensionDanmark og Velliv, der ejer den historiske ejendom Hellebæk Klædefabrik nord for Helsingør, gang i udviklingen af en vision og helhedsplan, der skal forvandle Klædefabrikken til et fællesskab, der både rummer virksomheder, attraktive boliger og indbydende uderum. De store linjer er nu på plads og klar til at blive omsat til virkelighed gennem lokalplan og den politiske proces, der fastlægger det endelige projekt.

”Vores ønske har været at lave en helhedsplan for Klædefabrikken, hvor man ikke bare bor ved siden af et kontor eller arbejder ved siden af en bolig. Hellebæk Klædefabrik skal være et aktiv for Hellebæk som by på flere måder. Den skal kunne tiltrække erhvervsdrivende, men samtidig også være et sted, som bruges af områdets beboere. Den vision synes vi, at vi er lykkedes rigtig godt med,” siger Marius Møller, direktør i PensionDanmark.

De nuværende og kommende erhvervslejere vil opleve en kraftig opgradering af erhvervslokalerne, når DEAS Asset Management, der er valgt som udvikler, er i mål med projektet.

Hvis kommunen godkender planerne, vil Hellebæk Klædefabrik fremover være i en international klasse med lyse og rummelige kontorlokaler i alle størrelser, professionelle mødelokaler med moderne udstyr og en lounge med bløde møbler, som både virksomheder og selvstændige kan benytte.

Balance mellem fritid og arbejde

Der er i oplægget lagt stor vægt på at fastholde så mange virksomheder i området som muligt. Arealerne til boliger og erhverv bliver ligeligt fordelt – og med en ny kontorløsning og flere fællesområder opnås der en bedre sammenhæng mellem fritid og arbejde. Det bliver bl.a. muligt at leje en hjemmearbejdsplads tæt på boligen.

”Vi har en ambition om at tilbyde løsninger, hvor man kan leje sig ind som virksomhed eller privatperson og have en rigtig arbejdsplads tæt på sit hjem i Nordsjælland. Vi ser det som en kæmpe gevinst for både lokalområde, virksomheder og familieliv, da man på denne måde kan bosætte sig i et skønt naturområde, uden at skulle sidde i kø på motorvejen ind til København hver dag,” siger Solveig Rannje, ejendomsdirektør i Velliv.

Eksklusive boliger tæt på skov og strand

Planen er at bygge 32 moderne, rummelige og bæredygtige boliger på Hellebæk Klædefabriks område. Den mindste bolig bliver på 60 kvm, mens den største vil være 137 kvm. Alle boligerne vil enten have altan eller terrasse og indrettes og placeres, så beliggenheden ved vandet udnyttes bedst muligt.

Hvis man vil sikre sig en af disse eksklusive boliger tæt på skov og strand, hvor flere af dem har havudsigt, så kan man godt begynde at lægge billet ind på hjemmesiden www.hellebæk-klædefabrik.dk allerede nu. Ejendomsmæglerne spår, at der vil blive rift om dem.

Høj bæredygtig standard

Natur og bæredygtighed spiller også en stor rolle i udviklingsarbejdet. Der har været lagt vægt på at forny de industrielle bygninger med blik for nutidens krav om bæredygtighed. Klædefabrikken forventes certificeret efter bæredygtighedsstandarden DGNB Guld, som er i tråd med FN’s Verdensmål. Boliger og erhvervslejemål bliver desuden knyttet sammen af grønne områder, væksthus og nyttehaver.

Digitalt borgermøde den 21. januar 2021

Alle borgere i Hellebæk og Ålsgårde inviteres til et borgermøde omkring projektet, hvor plantegningerne vil blive præsenteret. Det vil finde sted digitalt via Zoom:

Torsdag d. 21.01.2021 kl. 17.00-18.30

Se plantegninger og tilmeld dig det digitale borgermøde på www.hellebæk-klædefabrik.dk

Yderligere information

• Kommunikations- og pressechef Ulrikke Ekelund, PensionDanmark, tlf.: 2019 9238
  • Pressechef Mikkel Bro Petersen, Velliv, tlf.: 2483 8630
  • Senior Developer Kasper Ørsnes Larsen, DEAS Asset Management, tlf.: 2790 1702

Fakta

• Hellebæk Klædefabrik fylder meget i Hellebæk. Fabrikken er Hellebæks største arbejdsplads, største ejendom og omdrejningspunkt for det historiske Hellebæk.
  • Efter en større renovering i 1989 har Klædefabrikken været drevet som et kontorfællesskab og rummer i dag over 60 virksomheder. Der er brug for nye og bedre fællesfaciliteter samt grønnere og mere indbydende uderum.
  • Hellebæk Klædefabrik er ejet af Velliv og PensionDanmark. DEAS Asset Management fungerer som udvikler på projektet samt står for udlejning, administration og drift. WERK Arkitekter har udarbejdet visions- og helhedsplan sammen med virksomheden Andel, der arbejder med fællesskaber, og BM Arkitekter. Aaen Engineering er bæredygtighedsingeniører.
  • Der opføres som led i udviklingen af Klædefabrikken i alt 32 eksklusive boliger i størrelser fra 60-137 kvm. Alle boliger i de historiske bygninger får enten altan eller terrasse og langt de fleste vil have havudsigt.
  • Hellebæk Klædefabrik forventes certificeret efter bæredygtighedsstandarden DGNB Guld.

Kort om Velliv

Velliv tilbyder pensionsordninger til både private og virksomheder og er med mere end 340.000 kunder Danmarks tredjestørste kommercielle pensionsselskab. Alle kunderne er medejere af Velliv gennem deres automatiske medlemskab i Velliv Foreningen, der er majoritetsejer i pensionsselskabet.

Kort om PensionDanmark

PensionDanmark A/S administrerer overenskomst- og virksomhedsaftalte arbejdsmarkedspensioner, sundhedsordninger og uddannelsesfonde for 753.000 medlemmer beskæftiget i 23.000 private og offentlige virksomheder. PensionDanmark er et kundeejet selskab, hvor hele overskuddet går til medlemmerne. Præmieindtægterne udgjorde 14,8 mia. kr. i 2019. Balancen er på 271 mia. kr. PensionDanmark er en af landets største ejendomsinvestorer med særligt fokus på bæredygtigt byggeri.

Kort om DEAS Asset Management A/S

DEAS Asset Management tilbyder asset management-services inklusiv investment management, development, porteføljerådgivning, risikoanalyse mv. til danske og internationale institutionelle investorer og fonde. Den samlede portefølje under forvaltning er EUR 4,2 mia. Et dedikeret team af 24 investeringsprofessionelle forvalter mere end 350 ejendomme med fokus på såvel porteføljer som enkelte ejendomme/projekter inden for erhverv, logistik/lager og bolig. DEAS Asset Management A/S er godkendt af Finanstilsynet som forvalter af alternative investeringsfonde (FAIF) og er en del af DEAS-koncernen. Se mere på www.deas.dk

Mette Seifert becomes new CIO of DEAS Group26.8.2021 11:30:01 CEST | Press release

DEAS Group, consisting of DEAS A/S and DEAS Asset Management A/S, has over the last years transformed from a Danish property management company to a Nordic full-service partner to property investors. Now another important step is being taken on the journey, with the appointment of Mette Seifert as the new CIO of DEAS Group. Mette Seifert will contribute to supporting investment strategies and creating strong results for the company’s institutional investors via DEAS’ strong pan-Nordic platform and network. “I’m thrilled to have Mette join our team. She is among the very best in asset and investment management, brings international expertise and a strong track record in the Nordic property market. Mette will contribute to DEAS Group’s overall ambition to strengthen our Nordic profile and offer value to our current and future clients,” says Rikke Lykke, Group CEO of DEAS. Strong results for clients Mette Seifert is a well-known profile within the real estate industry. She contributed to