Sådan kan Covid-19 potentielt få indflydelse på Industri 4.0

Covid-19 virusset har haft vidtrækkende konsekvenser for økonomien, virksomheder og individer. Da statsministeren lukkede Danmark ned fra den ene dag til den næste, blev hjemmearbejdspladser oprettet med lynets hast. Alle har efterfølgende skullet finde sig til rette i en ny hverdag med en interimistisk arbejdsplads ved spisebordet og nye produktionsrutiner med skærpede krav til afstand og hygiejne.

I udviklingen af Industri 4.0, hvor den digitale infrastruktur spiller hovedrollen, vil pandemien også få konsekvenser. På en række områder skal virksomhederne fremadrettet indrette sig anderledes.

Lidt forsimplet kan man dele industri 4.0 i produktionsvirksomheder op i 3 store områder:

1. Opkobling fra medarbejderes PC’ere til virksomhedens servere og produktion
  2. Kommunikationen i selve produktionen – mellem maskinerne
  3. Overvågningen af produktionsmaskiner både med hensyn til drift og vedligeholdelse

De processer inden for Industri 4.0, der i fremtiden vil blive mest berørt af Covid-19, er dem, hvor der er mennesker involveret.” vurderer Jim Krath, produktchef hos LAPP Miltronic, Sverige.

Det gælder både virksomhedens egne medarbejdere men også de servicemedarbejdere, der kommer fra eksterne leverandører, og som overvåger og servicerer produktionsmaskinerne i fabrikkerne”, fortsætter Jim Krath.

Fjernopkobling som sikkerhedsforanstaltning

Da Danmark blev lukket ned og medarbejderne sendt hjem til en arbejdsplads ved spisebordet, steg behovet for etablering af kommunikationsveje til de mange hjemmearbejdspladser markant.

Virksomheder, som gennem flere år har været vant til, at deres medarbejdere havde muligheden for at arbejde hjemme, var bedst forberedt på denne ændring. Disse var allerede udstyret med PC’ere, som var sat op til en hjemmearbejdsplads, og den sikre og digitale forbindelse mellem medarbejderens PC og virksomhedens servere var allerede etableret.

Til gengæld var de virksomheder, hvor kun en mindre del af medarbejderne var vant til at kunne arbejde hjemmefra hårdt udfordret. Den digitale infrastruktur skulle udvides og optimeres, så der var plads nok til, at alle virksomhedens medarbejdere kunne koble sig op til serverne via en sikker forbindelse.

Al kommunikation til og fra PC’ere, der benyttes af virksomhedens medarbejdere, hvad enten det er det administrative personale eller de teknikere, som styrer og overvåger produktionen, bør fremover kunne ske via fjernopkobling. I tilfælde af at der kommer en ny pandemi eller en 2. bølge af Covid-19 vil dette kunne fungere som en sikkerhedsforanstaltning.

Digitale platforme til online møder har også været voldsomt udfordret på samme måde. Aldrig er der blevet afholdt så mange digitale møder som i de to måneder fra nedlukningen af samfundet og til fase 2 af genåbningen, hvor flere medarbejdere langt om længe fandt tilbage til deres normale arbejdspladser.

På samme måde har der været rift om båndbredden hos internetudbyderne, når hele landets befolkning konstant har skullet være online, så de havde adgang til virksomhedernes servere eller til skolernes online undervisning.

Fremadrettet vil der derfor ikke blot blive stillet krav til en funktionsdygtig og sikker forbindelse. Driftssikkerheden vil der også skulles tages højde for. En hjemmearbejdsplads er således ikke meget bevendt, hvis forbindelsen ind og ud af virksomheden ikke fungerer optimalt.

Overvågning af maskiner og udstyr

Den anden konsekvens, som produktchef Jim Krath påpeger, er behovet for, at servicepersonalet fra de eksterne leverandører, som står for vedligehold af fabrikkernes maskiner, også skal kunne koble sig op remote, så de fra deres eget kontor kan overvåge en virksomheds maskiner og se, om der er behov for service og vedligeholdelse.

Med Covid-19 er virksomhederne pludselig blevet mere opmærksomme på, hvor mange eksterne personer, der aflægger produktionen et besøg. Jo flere der kommer, desto større er risikoen for smittespredning. Derfor vil der helt sikkert komme et fokus på stor sikkerhed i forbindelse med eksterne leverandørers digitale adgang til fabrikkens maskiner, så fabrikken undgår, at eksternt servicepersonale møder fysisk op, hvis der ikke er et graverende behov for det”, slutter Jim Krath, som også vurderer, at det område i Industri 4.0 udviklingen, som bliver mindst berørt af Covid-19 pandemien er kommunikationen i selve produktionen.

Håndbyggede racercykler hitter igen hos Ditlev Cykler14.8.2020 06:15:00 CESTPressemeddelelse

De er solgt, før de er færdigsamlet på cykelværkstedet hos Ditlev Cykler, og selvom hver eneste del har været i hænderne på en mekaniker i kælderen, holder de en konkurrencedygtig pris. Sådan lyder det fra cykelhandler Henrik Ditlev, der igen har kastet sig over at håndbygge racercykler i sin butik i Frederiksværk. “Det er ret vildt. For et par måneder siden var det måske en ud af 100 cykler vi solgte, der var håndbygget. Nu er det måske hver tiende,” siger indehaver Henrik Ditlev og den rutinerede cykelmekaniker fortsætter: “Det er sjovt at bygge racercykler op fra bunden, så jeg synes det er en fantastisk udvikling.” Det er corona-epidemien, der indirekte har givet et kæmpe skub til den ædle kunst at samle en racercykel fra bunden. Der er nemlig opstået mangel på fabrikssamlede racercykler i takt med at mange i løbet af nedlukningen af Danmark har fået øjnene op for, at racercykler er god (afstands)-motion i en corona-tid. “Vi kunne hurtigt mærke at salget steg stødt efter alt andet