Sådan har coronavirus-epidemien påvirket danskernes forbrug
YouGov har lanceret en tracking-undersøgelse om coronavirus i Danmark og store dele af verden for at undersøge ændringerne i forbrugernes ønsker, indkøbsvaner og levevis på ugebasis.
Vi belyser blandt andet, i hvilket omfang danskernes indkøb i fysiske butikker og på nettet har ændret sig. Ikke overraskende har den største nedgang fundet sted i fysiske butikker.
For at se dette indhold fra d25d2506sfb94s.cloudfront.net, så skal du give din accept på toppen af denne side.
Hver fjerde dansker siger, at de har brugt mindre på personligt forbrug som følge af coronavirussens indtog, mens blot 5% har brugt mere. YouGovs tracker viser også, at danskernes forbrug er faldet uge efter uge, og i uge 14 og 15 brugte 40% af danskerne således færre penge på personligt forbrug.
Tøjbranchen er hårdt ramt. Hver fjerde dansker (24%) brugte færre penge på tøj, mens 3% brugte mere. Særligt kvinder har brugt færre penge på tøj (27% af kvinderne mod 20% af mænd).
Mange danskere har allerede forsøgt at forbedre deres personlige hygiejne for at beskytte sig mod coronavirus, og måske derfor er danskenes forbrug af toiletsager næsten uændret i forhold til tidligere. 10% brugte mere, mens 9% brugte mindre. Det samme gør sig gældende for madvarer.
For at se dette indhold fra d25d2506sfb94s.cloudfront.net, så skal du give din accept på toppen af denne side.
Danskernes indkøb over nettet er ikke påvirket i samme omfang som i de fysiske butikker, men også her har coronavirussen sat sit præg. Generelt set har flere danskere brugt mindre på personligt forbrug (11%) i forhold til dem som har brugt mere (6%).
Tøjbranchen er også på nettet påvirket negativt. 11% har købt mindre tøj på nettet, mens 5% har købt mere. 10% af danskerne har til gengæld brugt mere på underholdning (fx film og spil). Det er især de unge mellem 18-29 år, som har brugt mere på underholdning. 27% af de 18-29 årige har købt mere underholdning på nettet mod 9% i den øvrige befolkning.
Flere danskere brugte også flere penge på mad på nettet. I uge 15 brugte 12% af danskerne flere penge på mad. Særligt familier med hjemmeboende børn under 7 år har købt mere mad på nettet (16%).
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er en del af YouGovs globale tracking-undersøgelse om coronavirus. Undersøgelsen er baseret på interview med 1547 repræsentativt udvalgte personer i alderen 18+ år fra YouGov panelet i perioden 11. marts til 12. april 2020.
YouGovs tracking-undersøgelse om coronavirus i Danmark og store dele af verden undersøger ændringerne i forbrugernes ønsker, indkøbsvaner og levevis på ugebasis.
Nøgleord
Kontakter
Tove KeldsenNordic Marketing Manager, PR og Marketing
Tlf:+45 3142 6154tove.keldsen@yougov.comBilleder
Links
Information om YouGov Denmark
Klosterstræde 9
1157 København K
What the world thinks
YouGov er en international data- og markedsanalysekoncern. Vores kerneydelse er meningsmålinger, som kommer fra vores meget engagerede panel på 8 millioner mennesker over hele verden. Vi kombinerer denne kontinuerlige datastrøm med vores ekspertise inden for dybdegående research og indgående kendskab til branchen i en systematisk research- og marketingkontekst.
Vores udvalg af syndikerede, egenudviklede dataprodukter omfatter YouGov BrandIndex, den daglige brandtracker, og YouGov Profiles, som er vores segmenterings- og profileringsværktøj. Den markedsledende YouGov Omnibus giver hurtigt og omkostningseffektivt svar på research-spørgsmål fra hele befolkningen eller udvalgte målgrupper. Vi tilbyder også en bred vifte af kvantitative og kvalitative services, som skræddersyes af vores specialistteams med henblik på at opfylde vores kunders specifikke behov.
Følg pressemeddelelser fra YouGov Denmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra YouGov Denmark
Finans- og bilbranchens bedst vurderede brands inden for miljø- og socialt ansvar3.4.2024 10:13:30 CEST | Pressemeddelelse
YouGov har afdækket de to branchers bedst vurderede brands inden for miljø- og socialt ansvar. Og der er væsentlige forskellige på, hvilke brands der topper listerne.
Danmarks stærkeste brands 202327.2.2024 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
REMA 1000 er tilbage som Danmarks stærkeste brand målt på det overordnede image, mens 365discount er brandet, der oplever størst fremgang i 2023.
Is Valentine’s Day a ‘proper’ special occasion, or is it too commercialised?10.2.2023 13:37:37 CET | Press release
Across the world, people have a cynical view of the celebration. Just 5% of Danes and 15% of Swedes see Valentine’s Day as being celebrated on its own terms.
Sådan takler globale og danske forbrugere de stigende leveomkostninger8.2.2023 10:02:32 CET | Pressemeddelelse
YouGovs Global Financial Outlook-rapport giver indsigt i 18 internationale markeder, og beskriver hvordan forbrugerne klarer de aktuelle finansielle udfordringer.
Have the 2023 Men’s IHF World Handball Championship partners made an impression?3.2.2023 06:00:00 CET | Press release
World Men's Handball Championship is a popular event in Scandinavia that gathers thousands to the matches and in front of the screens. In this piece, we have explored the impression sponsors had among the general population in Scandinavia and fans of the handball championship.