YouGov Denmark

Sådan har coronavirus-epidemien påvirket danskernes forbrug

Del

Særligt danskernes tøjindkøb er påvirket negativt af coronavirussens indtog viser YouGovs COVID-19 tracker, i stedet køber danskerne mere underholdning som film og spil på nettet.

Getty Images
Getty Images

YouGov har lanceret en tracking-undersøgelse om coronavirus i Danmark og store dele af verden for at undersøge ændringerne i forbrugernes ønsker, indkøbsvaner og levevis på ugebasis. 

Vi belyser blandt andet, i hvilket omfang danskernes indkøb i fysiske butikker og på nettet har ændret sig. Ikke overraskende har den største nedgang fundet sted i fysiske butikker.

Forbrug i fysiske butikker

Hver fjerde dansker siger, at de har brugt mindre på personligt forbrug som følge af coronavirussens indtog, mens blot 5% har brugt mere. YouGovs tracker viser også, at danskernes forbrug er faldet uge efter uge, og i uge 14 og 15 brugte 40% af danskerne således færre penge på personligt forbrug.

Tøjbranchen er hårdt ramt. Hver fjerde dansker (24%) brugte færre penge på tøj, mens 3% brugte mere. Særligt kvinder har brugt færre penge på tøj (27% af kvinderne mod 20% af mænd).

Mange danskere har allerede forsøgt at forbedre deres personlige hygiejne for at beskytte sig mod coronavirus, og måske derfor er danskenes forbrug af toiletsager næsten uændret i forhold til tidligere. 10% brugte mere, mens 9% brugte mindre. Det samme gør sig gældende for madvarer.

Hvordan har dine indkøb på nettet eventuelt ændret sig i de sidste 2 uger på grund af coronavirus (COVID-19)?

Danskernes indkøb over nettet er ikke påvirket i samme omfang som i de fysiske butikker, men også her har coronavirussen sat sit præg. Generelt set har flere danskere brugt mindre på personligt forbrug (11%) i forhold til dem som har brugt mere (6%).

Tøjbranchen er også på nettet påvirket negativt. 11% har købt mindre tøj på nettet, mens 5% har købt mere. 10% af danskerne har til gengæld brugt mere på underholdning (fx film og spil). Det er især de unge mellem 18-29 år, som har brugt mere på underholdning. 27% af de 18-29 årige har købt mere underholdning på nettet mod 9% i den øvrige befolkning. 

Flere danskere brugte også flere penge på mad på nettet. I uge 15 brugte 12% af danskerne flere penge på mad. Særligt familier med hjemmeboende børn under 7 år har købt mere mad på nettet (16%).

Om undersøgelsen

Undersøgelsen er en del af YouGovs globale tracking-undersøgelse om coronavirus. Undersøgelsen er baseret på interview med 1547 repræsentativt udvalgte personer i alderen 18+ år fra YouGov panelet i perioden 11. marts til 12. april 2020.

YouGovs tracking-undersøgelse om coronavirus i Danmark og store dele af verden undersøger ændringerne i forbrugernes ønsker, indkøbsvaner og levevis på ugebasis. 

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Getty Images
Getty Images
Download
Undersøgelsen er en del af YouGovs globale tracking-undersøgelse om coronavirus. Undersøgelsen er baseret på interview med 1547 repræsentativt udvalgte personer i alderen 18+ år fra YouGov panelet i perioden 11. marts til 12. april 2020.
Undersøgelsen er en del af YouGovs globale tracking-undersøgelse om coronavirus. Undersøgelsen er baseret på interview med 1547 repræsentativt udvalgte personer i alderen 18+ år fra YouGov panelet i perioden 11. marts til 12. april 2020.
Download
Undersøgelsen er en del af YouGovs globale tracking-undersøgelse om coronavirus. Undersøgelsen er baseret på interview med 1547 repræsentativt udvalgte personer i alderen 18+ år fra YouGov panelet i perioden 11. marts til 12. april 2020.
Undersøgelsen er en del af YouGovs globale tracking-undersøgelse om coronavirus. Undersøgelsen er baseret på interview med 1547 repræsentativt udvalgte personer i alderen 18+ år fra YouGov panelet i perioden 11. marts til 12. april 2020.
Download

Links

Information om YouGov Denmark

YouGov Denmark
Klosterstræde 9
1157 København K

What the world thinks

YouGov er en international data- og markedsanalysekoncern. Vores kerneydelse er meningsmålinger, som kommer fra vores meget engagerede panel på 8 millioner mennesker over hele verden. Vi kombinerer denne kontinuerlige datastrøm med vores ekspertise inden for dybdegående research og indgående kendskab til branchen i en systematisk research- og marketingkontekst.

Vores udvalg af syndikerede, egenudviklede dataprodukter omfatter YouGov BrandIndex, den daglige brandtracker, og YouGov Profiles, som er vores segmenterings- og profileringsværktøj. Den markedsledende YouGov Omnibus giver hurtigt og omkostningseffektivt svar på research-spørgsmål fra hele befolkningen eller udvalgte målgrupper. Vi tilbyder også en bred vifte af kvantitative og kvalitative services, som skræddersyes af vores specialistteams med henblik på at opfylde vores kunders specifikke behov.

 

Følg pressemeddelelser fra YouGov Denmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra YouGov Denmark

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum