Sådan forebygger vi fremtidens pandemier: Kom med til højaktuel konference på Christiansborg

Hvad betyder menneskets påvirkning for kommende pandemier. Kunne den næste pandemi opstå i Danmark? Og hvordan kan vi forebygge, at virus opstår og muterer i produktionsdyr og mennesker? Disse spørgsmål vil en række eksperter svare på under en konference på Christiansborg den 20. september.
Konferencen vil foregå i Fællessalen på Christianborg fra 9:30-16 den 20. september og er gratis for inviterede deltagere. Foto: Peder Bjerring

Hvad kan vi gøre for at minimere risikoen for, at endnu en pandemi rammer og lægger samfund verden over ned?

Dansk Vegetarisk Forening inviterer, i regi af Netværk for Fremtidens Planteproteiner, journalister og medier til at dække en højaktuel konference i Fællessalen den 20. september 2021 fra 9:30-16:00 om forebyggelse af fremtidige epidemier. Der vil undervejs være oplæg fra en række spændende internationale og danske eksperter. Bl.a. vil hovedforfatteren til FN’s miljøprograms rapport om epidemier samt andre fremtrædende forskere være til stede.

Syv ekspertoplæg vil afdække temaer, hvor der er en enten bekræftet eller mulig kobling mellem epidemier og fødevaresystemet – presset på den vilde natur og tab af biodiversitet, vira og bakterier i dyreproduktion – samt sammenhængen mellem kost, immunforsvar og sundhed.

Desuden vil der være et oplæg om hvordan internationale investorer forholder sig til fremtidige epidemier i forhold til fødevaresystemet samt en politisk debat, hvor også Landbrug & Fødevarer og Økologisk Landsforening deltager.

Frokosten bliver serveret af Vegetarzan i samarbejde med Organic Plant Protein, og der vil være kaffe og kage fra Snapstinget.

TILMELD DIG HER – bemærk, at linket ikke må deles med ikke-inviterede. Det er gratis for journalister at deltage i konferencen, dog er der et begrænset antal pladser til rådighed, så tilmeld dig gerne i god tid.

Kontakt projektleder Mette Fisker (mette.fisker@vegetarisk.dk eller tlf. 81 11 55 37) og oplys navn, titel og medie, hvis dit medie kun ønsker at dække konferencen noget af dagen, eller hvis du har øvrige spørgsmål til arrangementet.

Det fulde program er vedhæftet denne invitation.

For at skabe tydelighed på dagen anbefaler vi, at journalister bærer synligt pressekort.

Mette Fisker
Projektleder
Netværk for Fremtidens Planteproteiner i Danmark
mette.fisker (at) vegetarisk.dk / Tlf 81 11 55 37

Berit Ertmann
pressechef, Dansk Vegetarisk Forening
berit.ertmann (a) vegetarisk.dk / Tlf 51 94 99 09

Netværk for Fremtidens Planteproteiner i Danmark er et netværksprojekt, med tilskud fra ”Grønt Udviklings- og Demonstrations Program (GUDP) under Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, som skal fremme udviklingen og produktionen af plantebaserede fødevarer i Danmark. Netværket ligger under Plantebaseret Videnscenter og drives af Dansk Vegetarisk Forening. Netværket er et forum for vidensudveksling, inspirationsdeling, løsningsudvikling og networking mellem de centrale aktører og interessenter med relation til det danske fødevareerhverv.