Så mange danskere risikerer ekstraregning efter ferien

Hver fjerde dansker tager på sommerferie uden afbestillingsforsikring eller rejseforsikring. Det viser en ny undersøgelse lavet af Kantar Gallup for Gouda Rejseforsikring og Gjensidige.

Sommerferien står for døren for de fleste danskere, og selvom vi for første gang siden 2020 går en mere normal rejsesommer i møde, er der stadig en del usikkerheder forbundet med årets sommerrejser.

Men på trods af usikkerhederne svarer hver fjerde dansker i en undersøgelse, at de ikke tegner en afbestillingsforsikring, når de skal ud at rejse denne sommer. Undersøgelsen er lavet af Kantar Gallup for Gouda Rejseforsikring og Gjensidige.

“Der er flere grunde til, hvorfor det er en rigtig god ide at huske en rejse- og afbestillingsforsikring til sin ferie. Først og fremmest hjælper forsikringen, hvis man bliver syg, og er forhindret i at kunne rejse, men derudover ser vi lige nu en masse usikkerheder i den internationale luftfart, og med en forsikring er man sikret hjælp, hvis man af forskellige grunde ikke kan bruge den bestilte rejse,” siger Louise Hertzum, der er chef for forretningsudvikling i Gouda Rejseforsikring.

Tal fra Gouda Rejseforsikring viser, at andelen af kunder som har benyttet deres afbestillingsforsikring er tæt på fordoblet i 2022 sammenlignet med 2019, der var det seneste normale år. Det er dog ikke kun afbestillingsforsikringen, som mange danskere undlader at medbringe på ferien. Undersøgelsen viser, at lige så mange danskere rejser uden en rejseforsikring.

Har man ikke en afbestillingsforsikring står man med hele udgiften til en ny rejse selv, hvis man bliver forhindret. Tal fra Gouda Rejseforsikring viste at danskerne i år tog på vinterferie for gennemsnitligt 26.000 kroner, og det er derfor en stor regning man risikerer at stå med.

Corona er stadig en faktor

De seneste to somre er det især corona-pandemien der har været skyld i store usikkerheder i ferieplanlægningen, og selvom vi i Danmark ikke længere hører så meget om corona, så er der stadig restriktioner og stigende smitte på mange af danskernes yndlingsdestinationer.

“Corona spiller heldigvis en mindre rolle nu, end den har gjort de seneste somre. Men der er stadig destinationer med testkrav og andre restriktioner, og har man ikke en afbestillings- eller rejseforsikring, så risikerer man altså selv at skulle dække omkostninger til eksempelvis en ny ud- eller hjemrejse, hvis man bliver smittet og syg eller havner i isolation,” forklarer chef for forretningsudvikling i Gouda Rejseforsikring, Louise Hertzum.

På mange af danskernes foretrukne rejsedestinationer som Tyrkiet, USA og Thailand er der som færdigvaccineret borger ikke længere testkrav inden afrejse. På flere destinationer er der dog stadig Corona-restriktioner som mundbind og Coronapas.

Undersøgelsen er foretaget af Kantar Gallup for Gjensidige Forsikring og Gouda Rejseforsikring i maj og juni 2022 blandt 1528 repræsentativt udvalgte danskere.

Hvilke af følgende ting sørger du for at have, når du skal rejse?

Det blå EU-sygesikringskort

Det gule sundhedskort

Ansvarsforsikring

Afbestillingsforsikring

Ingen af ovenstående

Ved ikke/ønsker ikke at svare

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, som er noteret på Oslo Børs. Vi har ca. 3.800 medarbejdere og tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 30 mia. NOK i 2021, mens forvaltningskapitalen udgjorde 130 mia. NOK.