Så här tittar vi på världscupen i längdskidåkning

Världscupen i längdskidåkning har börjat och varannan svensk kommer att följa den. YouGov har undersökt vintersportstittarnas tv-vanor.

Getty Images

Världscupen i längdskidåkning har en stor plats i svenskarnas hjärta och hälften av svenskarna (50 %) planerar att titta på SVTs vinterstudio.

SVTs vinterstudio för världscupen i längdskidåkning

De flesta kommer att titta på utvalda tävlingar (36 %), medan 14 % av svenskarna kommer att titta på alla eller nästan alla tävlingar. Längdskidor är mer populärt bland dem som är äldre än 60 år (59 % kommer att titta på världscupen i längdskidåkning) än bland 18–29-åringarna (43 %) och det är fler män än kvinnor som kommer att titta på längdskidor (54 % mot 46 % av kvinnorna).

Så här tittar vi på SVTs vinterstudio

Det finns också skillnader mellan hur män och kvinnor tittar på vintersport. Var tredje kvinna (33 %) har vinterstudion på i bakgrunden medan de gör andra saker. Det gäller bara för var fjärde man (24 %).

För kvinnor är vintersport på tv i större utsträckning en social händelse än för män. 33 % av kvinnorna tittar tillsammans med familj och vänner, jämfört med 24 % bland män. Det är vanligare bland män att betrakta det som egentid att titta på vintersport (31 % mot 17 % av kvinnorna).

Var femte man och kvinna (19 %) äter ofta en lång frukost eller lunch i samband med att de tittar på vintersport.

YouGov har också undersökt målgruppen som kommer att titta på alla eller nästan alla tävlingar under världscupen i längdskidåkning.

Profil för de tv-tittare som ser världscupen i längdskidåkning

14 % av befolkningen kommer att titta på alla eller nästan alla tävlingar under världscupen i längdskidåkning. Befolkningen som är äldre än 60 år och människor i norra Sverige är överrepresenterade i målgruppen. Målgruppen är också betydligt mer intresserad av vintersport än befolkningen i stort. 72 % följer längdskidor på tv eller live, jämfört med 19 % av befolkningen och 67 % följer skidskytte, jämfört med 18 % av befolkningen. Vintersport betraktas också i större utsträckning som egentid (39 %) i målgruppen, visar data från YouGov Profiles.

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 9–22 november 2103 har sammanlagt 2070 intervjuer genomförts med män och kvinnor i åldern 18+ via YouGov Sveriges internetpanel. Urvalet är representativt för kön, ålder och geografi.

Segmenteringsverktyget YouGov Profiles gör det möjligt att kartlägga och analysera hela och delar av befolkningen. Data från YouGov Profiles har samlats in under en period på 12 månader fram till 24 november 2019.

Getty Images

YouGov är ett internationellt data- och marknadsanalysföretag. Grunden för vår verksamhet är vår kontinuerliga dialog med 8 miljoner människor världen över inom ramen för vår konsumentpanel.

YouGov erbjuder ett stort utbud av tjänster som ger breda och djupa insikter. Bland våra produkter återfinns YouGov BrandIndex, en daglig mätning av allmänhetens bild av olika varumärken, och YouGov Profiles, vårt segmenterings- och profileringsverktyg. Vår marknadsledande YouGov Omnibus är en snabb och kostnadseffektiv tjänst som ger svar på undersökningsfrågor i hela befolkningen eller i utvalda målgrupper. Med panelmedlemmar i 44 länder är YouGov ett av de största undersökningsföretagen i världen.