Så här reser svenskarna

Vilka är det som planerar att åka på semester inom landet i sommar och vilka reser utomlands? YouGov har tittat närmare på de två grupperna.

Image: Getty

Hälften av svenskarna planerar att åka på semester i sommar och av dem kommer hälften att resa inom landet och hälften utomlands. Men hur skiljer sig de två grupperna från varandra och finns det skillnader i deras semestervanor i allmänhet?

Vi har tittat närmare på de två grupperna med hjälp av segmenteringsverktyget YouGov Profiles*.

Vilka är det som planerar att åka på semester inom landet i sommar?

Reser innom landet

Gruppen som planerar att åka på semester inom landet i sommar utgörs främst av män och kvinnor över 60 år (36 %) som är intresserade av det lokala. Det finns även andra anledningar till att de väljer att tillbringa sommarsemestern i Sverige. 29 % tycker det är mer bekvämt att vara hemma i Sverige och samma andel (28 %) föredrar att resa utomlands under andra årstider. 1 av 4 (24 %) anger ekonomiska skäl som orsak till att de väljer att semestra inom Sverige.

Vilka är det som planerar att resa utomlands i sommar?

Reser utomlands

Gruppen som planerar att åka på utlandssemester i sommar utgörs främst av ungdomar mellan 18 och 29 år (25 %) som bor i en storstad (47 %). De är mycket intresserade av resor (59 %) och bokar sina resor online (48 %). De flesta har planerat en badsemester i sommar (40 %). 1 av 4 åker på storstadsemester och 13 % planerar en sightseeingsemester.

Läs mer om svenskarnas semestervanor här

Image: Getty

Läs mer om YouGov Profiles här
Om undersökningen Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 8- 15 april 2019 har sammanlagt 2023 intervjuer genomförts med män och kvinnor i åldern 18+ via YouGov Sveriges internetpanel. Urvalet är representativt för kön, ålder och geografi. Läs mer om vår rikstäckande undersökning (YouGov Omnibus) här * Segmenteringsverktyget YouGov Profiles gör det möjligt att kartlägga och analysera delar av befolkningen. Läs mer om YouGov Profiles här

Läs mer om YouGov Profiles här

YouGov är ett internationellt data- och marknadsanalysföretag. Grunden för vår verksamhet är vår kontinuerliga dialog med 6 miljoner människor världen över inom ramen för vår konsumentpanel.

YouGov erbjuder ett stort utbud av tjänster som ger breda och djupa insikter. Bland våra produkter återfinns YouGov BrandIndex, en daglig mätning av allmänhetens bild av olika varumärken, och YouGov Profiles, vårt segmenterings- och profileringsverktyg. Vår marknadsledande YouGov Omnibus är en snabb och kostnadseffektiv tjänst som ger svar på undersökningsfrågor i hela befolkningen eller i utvalda målgrupper. Med panelmedlemmar i 38 länder är YouGov ett av de största undersökningsföretagen i världen.