Så har coronavirusepidemin påverkat svenskarnas konsumtion

Svenskarnas klädinköp har påverkats särskilt negativt av coronaviruset, enligt YouGovs COVID-19 tracker. Istället köper svenskarna mer livsmedel och fler toalettartiklar.

Getty Images

YouGov har lanserat en coronavirus-studie i Sverige och över hela världen för att undersöka förändringar i konsumenternas önskemål, shoppingbeteende och livsstil vecka för vecka.

Vi belyser bland annat i vilken omfattning svenskarnas inköp i fysiska butiker och på nätet har förändrats. Svenskarnas konsumtion har förändrats på en rad områden efter coronavirusets intåg.

Hur, om alls, har ditt spenderande av pengar i fysiska butiker förändrats under de senaste 2 veckorna, på grund av coronaviruset?

Var femte svensk (19 %) säger att de har spenderat mindre på personlig konsumtion som en följd av coronaviruset, medan var tionde (9 %) har spenderat mer. Klädbranschen har drabbats hårdast. 16 % av svenskarna spenderade mindre pengar på kläder i fysiska butiker, medan endast 3 % spenderade mer. Framför allt kvinnor har spenderat mindre pengar på kläder (20 % av kvinnorna mot 12 % av männen).

Svenskarna spenderade i gengäld mer pengar på livsmedel. 18 % köpte mer mat på grund av coronaviruset, medan 6 % köpte mindre.

Många svenskar har försökt förbättra sin personliga hygien för att skydda sig mot coronaviruset och kanske är det därför som svenskarnas konsumtion av toalettartiklar har ökat. 11 % spenderade mer pengar, medan 5 % spenderade mindre.

Hur, om alls, har ditt spenderande av pengar online förändrats under de senaste 2 veckorna, på grund av coronaviruset?

Svenskarnas inköp via internet har inte påverkats i samma omfattning som i de fysiska butikerna, men också här har coronaviruset gjort avtryck. 12 % av svenskarna säger att de har spenderat mindre på personlig konsumtion som en följd av coronaviruset, medan 8 % har spenderat mer. Svenskarnas konsumtion har dock minskat vecka för vecka. I vecka 14 och 15 spenderade 23 % av svenskarna mindre pengar på personlig konsumtion.

Livsmedels- och klädbranschen påverkas mest av coronavirussituationen när det gäller näthandeln. Klädbranschen har påverkats negativt också på nätet. 11 % har köpt mindre kläder på nätet, medan endast 2 % har köpt mer.

Fler svenskar spenderar i gengäld mer pengar på livsmedel på nätet. 13 % av svenskarna spenderade mer pengar på livsmedel och 5 % spenderade mindre pengar. Framför allt köpte 30–39-åringarna mer livsmedel (21 %).

Undersökningen är en del av YouGovs tracking-undersökning om coronaviruset. Undersökningen bygger på intervjuer med 1 542 representativt utvalda personer i åldern 18+ år från YouGov-panelen i Sverige under perioden 11 mars – 12 april 2020.

YouGov har lanserat en coronavirus-studie över hela världen för att undersöka förändringar i konsumenternas önskemål, shoppingbeteende och livsstil varje vecka.

Getty Images

YouGov är ett internationellt data- och marknadsanalysföretag. Grunden för vår verksamhet är vår kontinuerliga dialog med 8 miljoner människor världen över inom ramen för vår konsumentpanel.

YouGov erbjuder ett stort utbud av tjänster som ger breda och djupa insikter. Bland våra produkter återfinns YouGov BrandIndex, en daglig mätning av allmänhetens bild av olika varumärken, och YouGov Profiles, vårt segmenterings- och profileringsverktyg. Vår marknadsledande YouGov Omnibus är en snabb och kostnadseffektiv tjänst som ger svar på undersökningsfrågor i hela befolkningen eller i utvalda målgrupper. Med panelmedlemmar i 43 länder är YouGov ett av de största undersökningsföretagen i världen.