Så er det nu: Sidste udkald til at få vinterdækkene på

Når temperaturen falder til max 5 grader, er det på tide at få vinterdækkene på. Er du én af dem, der venter til sidste øjeblik med at få vinterdækkene på? Så skal du ud af starthullerne nu.

Vinterdæk er et must i de kolde måneder, og har du endnu ikke fået forsynet dytten med de rette hjul, er det på høje tid.

Ifølge Alm Brand er der hvert år danskere, der ikke får skiftet til vinterdæk og ender i færdselsuheld. Det ærgrer Brian Wahl Olsen, skadesdirektør i Alm. Brand, når nu det så nemt kunne have været undgået:

- De skader, vi ser, handler typisk om, at bilen har været for længe om at bremse – simpelthen fordi dækkene har været for hårde. Havde man i stedet haft de rette vinterdæk på, var det aldrig sket, siger han.

Og selvom det ikke er ulovligt at køre på sommerdæk om vinteren, er det en ualmindelig dårlig ide, mener Brian Wahl Olsen:

- Det er ikke stedet at spare. Og helårsdæk vil jeg heller ikke anbefale til den koldeste vintertid. Gode vinterdæk med tilpas blød gummi på dækkene, reducerer bremselængden markant. Det handler i sidste ende om din og dine kæres sikkerhed, så det er bare om at få dem på i tide, siger han.

Brian Wahl Olsen giver her fem gode råd om vinterdæk og vinterkørsel:

1. Tjek alderen på dine dæk – er de blevet for gamle? Er dækkene over fem år gamle, anbefales de at blive skiftet. For gummiet på dækket mister over årene sin evne til at stå fast på glatte og kolde vejunderlag.
  2. Tjek dybden i mønstret. Loven kræver en dybde på 1,6 mm, men vi anbefaler 3 mm. for at være på den sikre side.

3. Sørg for at have det rigtige dæktryk. Så bremser du bedre og kører mere sikkert i svingene.

4. Overvej at stramme hjulboltene en ekstra gang efter 50 km – også selvom de er sat på af en professionel.

5. Det er måske nok ikke så relevant i år, men hvis juleferien går uden for landets grænser, bør du sætte dig ind i reglerne for vinterdæk i det land, du skal besøge. De kan variere fra land til land.