Ryanair tvinger sine kunder til at føre retssager i Irland

Del

Danske flypassagerer skal føre retssager i Irland, hvis Ryanair afviser retten til kompensation. Dette er konsekvensen af Ryanairs kontroversielle handelsbetingelser, der efterlader passagererne i en vanskelig situation.

Mange danskere er bekendte med, at det er muligt at få kompensation på op imod 4.500 kr. for aflysninger og flyforsinkelser på mere end 3 timer. Men ofte bliver flypassagererne mødt af urimelige flyselskaber, der forsøger at smyge sig uden om loven.

Ryanair er netop et af de flyselskaber, der er slemmest til at omgås den europæiske lovgivning om kompensation ved flyforsinkelser – det mener Gustav Frederik Thybo, der som direktør i Flyhjælp har været med til at føre over 1.500 sager om kompensation mod det irske lavprisselskab.

”Vores opfattelse er, at Ryanair foretager særdeles store krumspring i forsøget på at undgå at udbetale den kompensation, som danske forbrugere har ret til. Loven på området er ellers ret klar, og forseelser som andre flyselskaber erkender, er svære at få imødekommet hos Ryanair” udtaler Gustav Thybo, der er jurist og direktør i Flyhjælp.

Passagererne skal selv klare ærterne

Ryanair aflyste mere end 2.000 flyafgange tilbage i september, hvilket ramte tusindvis af danske passagerer. Flere juridiske virksomheder hjælper uheldige passagerer som disse med at indhente kompensation.

Men det erfares, at særligt Ryanairs handelsbetingelser kan være en stor udfordring i kampen om kompensation.

”I Ryanairs handelsbetingelser står det, at Ryanair kun vil behandle kompensationskrav, som flypassageren selv sender. De vil altså begrænse dig, så du ikke må starte med at hyre en advokat eller et specialiseret firma som vores til at sikre en nem og kort proces. Dette mener jeg er helt hen i vejret” udtaler Flyhjælps direktør, Gustav Thybo.

Irske retssager

Ryanair forsøger altså at fjerne muligheden for at kunderne kan få hjælp til deres kompensationskrav udefra, og dertil kommer flyselskabets betingelser angående valg af værneting:

”Ryanair dikterer i handelsbetingelserne, at enhver tvist skal afgøres ved de irske domstole. Sender du derfor et krav om kompensation, og Ryanair er uenige, er din eneste mulighed at stævne flyselskabet i Irland, og hvem har som privatperson lyst til det?” spørger Gustav Thybo.

Hos Flyhjælp mener man, at begge bestemmelser er ugyldige, da de stiller forbrugeren dårligere end dansk og europæisk lovgivning om værneting. Det danske selskab har derfor lagt sager an mod Ryanair ved de irske domstole og afventer samtidigt udfaldet af en igangværende retssag i Danmark, der skal afgøre om Ryanair kan blive ved med at afvise danske retssager.

Nøgleord

Kontakter

Gustav Frederik ThyboDirektør

Direktør og medstifter. Cand.jur. ved Københavns Universitet og ekspert i flypassagerers rettigheder.

21965786gft@flyhjaelp.dk

Billeder

Links

Information om Flyhjælp

Flyhjælp
Dronningensgade 66, 3.
1420 København K

82829090https://flyhjaelp.dk/

Flyhjælp ApS hjælper flypassagerer i Skandinavien, der har oplevet forsinkelser og aflysninger med at få deres berettigede kompensation. Virksomheden beskæftiger 34 ansatte, og holder til på Christianshavn, København.

Følg pressemeddelelser fra Flyhjælp

Skrive dig op her og du vil løbende modtage pressemeddelelser på mail. Indtast din mail, klik på abonner og følg instruktionerne i den udsendte mail.

Flere pressemeddelelser fra Flyhjælp

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter, og finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum