Dette bør du have styr på inden du tager på efterårsferie

Kom i god tid
Københavns lufthavne oplyser, at der i de to weekender i efterårsferien vil være op imod 20.000 børn under 12 år, der rejser igennem lufthavnen. Flere dage i efterårsferien er det samlede antal rejsende på omkring 100.000 passagerer. Dette, kombineret med de nye EU-regler til øget sikkerhedskontrol ved rejser til lande udenfor Schengen-området (fx Tyrkiet eller Cypern), skaber naturligvis en del trængsel ved både check-in skrankerne og sikkerhedstjekket.
Forbered dig på at der kan forekomme ekstra ventetid og kom i god tid, så I ikke skal løbe forhindringsløb igennem tax free-området for ikke at misse jeres fly.
Husk håndbagagen
For at lette presset på sikkerhedsvagterne, anbefales det, at I pakker jeres håndbagage med omtanke. Læg iPad og anden elektronik øverst, så det er nemt at få ud af tasken, når det bliver jeres tid til at fylde på bakkerne.
Vær dertil også opmærksom på væskestørrelser; Hygiejneprodukter m.m. skal pakkes i beholdere med max 100 ml. i. Det hele kan samles i de gennemsigtige poser, der forefindes i lufthavnene i umiddelbar nærhed af sikkerhedstjekket.
Din rejseforsikring
Din rejseforsikring dækker typisk, hvis I skulle blive syge eller komme galt afsted på ferien og have behov for lægehjælp eller akut hjemtransport. Forsikringsselskabet kan også være behjælpelige, hvis jeres bagage bliver forsinket undervejs, og I derfor står uden skiftetøj og personlige artikler på destinationen:
”I tilfælde hvor jeres bagage ikke når frem til feriedestinationen sammen med jer, kan I være berettigede til at foretage erstatningskøb. Vigtigt i denne henseende er, at I får en såkaldt PIR-rapport i lufthavnen, som I efterfølgende kan bruge til at gøre jeres krav gældende over for flyselskabet eller sende til forsikringsselskabet på forlangende.” udtaler Lars Rønstrup, jurist hos Flyhjælp, der hjælper passagerer, der har oplevet udfordringer i forbindelse med en flyrejse med at få kompensation.
Kontakt:
Gün Üret, Partner
Flyhjælp ApS
Tlf.: +45 28345242
Mail: gu@flyhjaelp.dk
Billeder
Information om Flyhjælp
Flyhjælp hjælper passagerer, der har oplevet forsinkelser eller aflysninger, med at få deres retmæssige kompensation fra flyselskabet. Selskabet beskæftiger 34 medarbejdere og fra kontoret på Christianshavn hjælpes op imod 40.000 passagerer fra hele Skandinavien årligt.
Følg pressemeddelelser fra Flyhjælp
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Flyhjælp
Ny forbrugerguide: Her skal du købe dine flybilletter11.6.2019 13:43:53 CEST | Pressemeddelelse
Eksperter i flypassagerrettigheder, Flyhjælp, sætter navn på de flyselskaber, der scorer højst på parametre som service og klimavenlighed og har lavet en trin-for-trin guide, der hjælper forbrugerne med at finde de bedste og billigste billetter.
El-fly udviklingen er løbet tør for strøm – for nu18.12.2018 14:38:21 CET | Pressemeddelelse
Hvornår kan vi flyve rundt i elektriske fly og hvad holder udviklingen tilbage? Flyhjælp har undersøgt sagen.
Ryanair tvinger sine kunder til at føre retssager i Irland2.2.2018 10:59:06 CET | Pressemeddelelse
Danske flypassagerer skal føre retssager i Irland, hvis Ryanair afviser retten til kompensation. Dette er konsekvensen af Ryanairs kontroversielle handelsbetingelser, der efterlader passagererne i en vanskelig situation.
Uheldig i lufthavnen? Her er 6 tips der sikrer familien en bedre flyrejse12.12.2017 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Det kræver sin forberedelse at rejse med små børn. Kufferter skal pakkes (og ompakkes), underholdningen til rejsen skal sikres og de sunde snacks må man ikke glemme, da det kan være svært at finde nærende mad til børnene undervejs. Dertil bør du være opmærksom på at tage afsted i god tid. Rigtig god tid, da alting bare tager længere tid i en lufthavn, når der er børn involveret.
Skal du rejse i vinteren? Undgå disse 5 lufthavne2.11.2017 10:45:49 CET | Pressemeddelelse
Hvis du ligesom flertallet får kuldegysninger, når du ser ordet ”delayed” og ”cancelled” på infoskærmen i lufthavnen, så gør du klogt i at læse med her.