Russisk roulette med dæktætning slut

Del

Ny Vejledning om syn af køretøjer vil pr. 1. januar 2018 cementere Dækbranchens standarder og vejledninger til gavn for trafiksikkerheden. Dermed sættes en stopper for brugen af propper og præventiv tætning af dæk.

”Det er med stor glæde og tilfredshed, at vi i Rådet for Større Dæksikkerhed og Dækbranchen Danmark hilser de nye regler velkomne,” udtaler branchedirektør Volker Nitz.

Færdselsstyrelsen har netop på deres hjemmeside offentliggjort en revision af Vejledning om syn af køretøjer, som især på dækområdet har fået en kraftig og tiltrængt overhaling.

Branchedirektør Volker Nitz uddyber: ”Vi har i meget lang tid efterspurgt mere detaljerede regler på dækområdet, da netop dækket, efter vores overbevisning, er køretøjets vigtigste sikkerhedskomponent. Dækket skal, såvel som andre sikkerhedskomponenter, repareres fagmæssigt korrekt og ikke, som hver enkelt finder bedst. Især anvendelse af propper til permanent reparation er desværre noget, som stadig florerer i stor stil, og som kun hører hjemme på langsomt kørende køretøjer, ikke på person- og varebiler. Det er heldigvis nu officielt, at det ikke er tilladt ifølge den nye Vejledning om syn af køretøjer. Og det var på høje tid, for vi kan konstatere, at denne form for forkert tætning i stigende grad også anvendes som en let løsning til lastbiler og busser, hvilket vi tidligere har sammenlignet med det at spille russisk roulette.”

Klare og tydelige definitioner 

Såvel som i Teknologisk Instituts standard TI-2044 og i STRO Databogen, som alle der arbejder med dæk og fælge bør være bekendt med, er der nu også kommet tilsvarende klare definitioner i Vejledningen om syn af køretøjer. Herefter kan man ikke længere diskutere, hvad der er en beskadigelse, en permanent reparation, en nødtætning eller en præventiv tætning af et dæk.   

Høringssvar taget til efterretning                     

”Forud for ændringerne har Færdselsstyrelsen blandt andre inviteret Rådet for Større Dæksikkerhed og Dækbranchen til at indgive høringssvar, og jeg er umådelig glad for, at vores anbefalinger er taget til efterretning. Især problematikkerne om brugen af propper og forskellige midler til præventiv tætning af dæk på de tunge køretøjer, er noget som vi har udtrykt stærk bekymring overfor ved flere lejligheder og nu er det heldigvis ikke længere tilladt. At vi så ovenikøbet har fået klare definitioner på plads med referencer til branchens standarder og vejledninger gør, at der ikke længere kan være tvivl om, hvad der er rigtigt og dermed tilladt, og hvad der forbudt,” siger Volker Nitz, som samtidigt informerer om, at klarere regler og definitioner på fælgområdet også vil være noget, som dækbranchen målrettet vil arbejde med i det nye år i samarbejde med en ny sektion for dæk- og fælggrossister under Dæk Specialisternes Landsforening.  

------------------------------------------------------------------

Hvornår er et dæk beskadiget?

Beskadigelsen af dæk kan bestå i:
• Brud eller skade på dækkets bærende eller lufttætte lag
• Stik- eller snitskader
• Revner i gummiet, der går ind til den indre opbygning i stål, nylon eller lignende
• Lokale udbulinger, som indikerer indre fejl i dækkets opbygning 

Hvad er en reparation?

Reparation af dæk inddeles i:
• Permanent reparation
• Nødtætning
• Præventiv tætning

Hvordan må man reparere?

Permanent reparation
De eventuelle forskrifter, som dækfabrikanten har angivet, skal overholdes.
Ved reparation af dæk skal de generelle bestemmelser i STRO databogen samt
reparationsstandard TI-2044 følges.

Nødtætning
Indsprøjtning af tætningsmiddel samt udefra foretagne propninger anses ikke
for permanent reparation, men er kun nødtætning til kørsel til nærmeste fagmand,
jf. bilfabrikantens anvisninger.
Nødtætning af dæk på lastbiler, busser og påhængskøretøjer er ikke tilladt.

Præventiv tætning
Tilføring af tætningsmiddel til præventiv tætning af dæk er ikke tilladt.
Dog undtaget dæk monteret på køretøjer med en tilladt hastighed på ikke over
40 km/t.

Kilde: Vejledning om syn af køretøjer, januar 2018, punkt. 8.02.001.

Nøgleord

Kontakter

Direktør Volker Nitz, tlf. 39 63 97 79, vn@dbdk.dk

Billeder

Information om Rådet for Større Dæksikkerhed

Rådet for Større Dæksikkerhed
Skagensgade 1
2630 Taastrup

http://www.daeksikkerhed.dk/

Rådet for Større Dæksikkerhed blev etableret i 1991 med det formål, at udbrede og højne forbrugernes samt offentlige instansers kendskab til dæk og de dermed forbundne sikkerhedsaspekter på en almennyttig og mærkeneutral basis.

Det er endvidere målet at udbrede kendskabet til bestemmelser og lovgivning for herigennem at medvirke til større trafiksikkerhed.

Rådet består af repræsentanter fra FDM, Teknologisk Institut, Politiet, Dækimportørforeningen, Dæk Specialisternes Landsforening og Fabrikantforeningen for Regummierede Dæk.

Følg pressemeddelelser fra Rådet for Større Dæksikkerhed

Skrive dig op her og du vil løbende modtage pressemeddelelser på mail. Indtast din mail, klik på abonner og følg instruktionerne i den udsendte mail.

Flere pressemeddelelser fra Rådet for Større Dæksikkerhed

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter, og finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum