Spiller du russisk roulette?

Fatale propninger
I takt med stigende tidspres og fokus på besparelser hos vognmændene, sker det tilsyneladende oftere og oftere, at der foretages propning af lastbildæk, når en punktering er indtruffet. Det er let, hurtigt og billigt, men kan faktisk sammenlignes med russisk roulette. Resultatet af en sådan tætning, som på ingen måde kan beskrives som en reparation, kan blive ligeså fatal som spillet med revolveren, og må på det kraftigste frarådes. I eksempelvis Tyskland er propning af lastbildæk forbudt.
Manglende luft giver høj varmeudvikling
Når et dæk har kørt med for lidt luft belastes karkassen, der opstår høj varmeudvikling og på et tidspunkt vil der opstå en separation eller direkte sprængning af dækket. Dette kan have voldsomme konsekvenser både for det havarerede køretøj, men også for lasten og andre trafikanter. Opdages en punktering i tide, kan dækket i mange tilfælde repareres og bringes tilbage til samme optimale sikkerhedsmæssige stand som før, hvis dækket vel at mærke tages af fælgen og repareres fagmæssigt korrekt med de dertil tiltænkte materialer. Men det kræver en inspektion af dækkets indvendige sider, hvilket ikke sker, hvis man skyder en prop i hullet udefra. Og proppes der udefra, er det stort set det samme som at putte en kugle i tromlen på en revolver.
Propper kun til 40 km/t
Brugen af propper er udelukkende godkendt til brug på langsomt kørende entreprenørmaskiner og traktorer med maksimal hastighed på 40 km/t. Der findes ganske enkelt ikke propper, som er godkendt til nødtætning af dæk til lastbiler, hvilket også tilfældet for flydende lappe- og tætningsvæsker. Risikoen for at det efterfølgende går grueligt galt er simpelthen for stor.
Producenter enige om forbud
Både dækproducenterne og producenterne af reparationsmaterialer er helt klare i deres udtalelser. Præventiv tætning af lastbildæk med flydende midler og tætning med propper kan på ingen måde godkendes og det betragtes som værende direkte uansvarligt. Dækket skal afmonteres, inspiceres og vurderes om det er egnet til reparation, som derefter udføres efter de regler, som er udstukket af producenterne. Skader skal udbedres efter de ganske præcise mål for, hvor store reparationer der kan udføres, og i hvilke områder det er forsvarligt at reparere. Der arbejdes derfor ihærdigt på, at der indføres tilsvarende reparations regler i Danmark, som det er tilfældet i Tyskland.
Se endvidere vores Dækrazzia-rapporter på www.daekrazzia.dk, hvor der er resultater af kontrol af mønsterdybder og lufttryk. Ved seneste Dækrazzia blev det bl.a. konstateret, at omkring halvdelen af de tunge køretøjer kørte med mindst et dæk med for lavt dæktryk.
Kontakter
Direktør Volker Nitz, tlf. 40 54 68 50, vn@dbdk.dk
Billeder




Links
Information om Rådet for Større Dæksikkerhed
Rådet for Større Dæksikkerhed blev etableret i 1991 med det formål, at udbrede og højne forbrugernes samt offentlige instansers kendskab til dæk og de dermed forbundne sikkerhedsaspekter på en almennyttig og mærkeneutral basis.
Det er endvidere målet at udbrede kendskabet til bestemmelser og lovgivning for herigennem at medvirke til større trafiksikkerhed.
Rådet består af repræsentanter fra FDM, Teknologisk Institut, Politiet, Dækimportørforeningen, Dæk Specialisternes Landsforening og Fabrikantforeningen for Regummierede Dæk.
Følg pressemeddelelser fra Rådet for Større Dæksikkerhed
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Rådet for Større Dæksikkerhed
Stil krav til værkstedet – det gælder din sikkerhed4.1.2018 09:11:35 CET | Pressemeddelelse
Pr. 1. januar 2018 er der kommet nye krav til værkstederne, når din bils dæk skal repareres. Dette er til gavn for både dig og trafiksikkerheden, men du skal stille krav til værkstedet, så reglerne følges. En umiddelbar uskyldig punktering kan være farlig for dig og dine passagerer, hvis den ikke repareres korrekt.
Russisk roulette med dæktætning slut21.12.2017 09:45:58 CET | Pressemeddelelse
Ny Vejledning om syn af køretøjer vil pr. 1. januar 2018 cementere Dækbranchens standarder og vejledninger til gavn for trafiksikkerheden. Dermed sættes en stopper for brugen af propper og præventiv tætning af dæk.
Barren hæves med nye vejledninger, nye retningslinjer og nye standarder for dæk og fælge23.8.2017 14:18:27 CEST | Pressemeddelelse
Øget fokus på teknik, ergonomi og standarder til gavn for virksomheden, medarbejderen og forbrugeren.
Sikker ferie! – Husk gummiet19.6.2017 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Pas, penge og billetter – ferien er i hus! Men er den nu også det? Hvad enten ferien går til sydens sol med fly eller rundt i Danmark og Europa i bil, så kan dækkene på køretøjet spille en meget væsentligt rolle for en sikker og succesrig ferieoplevelse.
”Sænk farten” – helt rigtigt, men glem ikke bilens dæk31.3.2017 14:28:00 CEST | Pressemeddelelse
Hos Rådet for Større Dæksikkerhed giver vi vores fulde opbakning til kampagnen "Sænk Farten - før det er for sent" som Rådet for Sikker Trafik og 85 kommuner sætter i gang på mandag. Farten er i høj grad en udslagsgivende faktor i forbindelse med alt for mange uheld, men også bilens dæk kan være kraftigt medvirkende til at gøre en forskel.