Rusland ekskluderes fra WorldSkills og WorldSkills Europe og fratages værtskab af EuroSkills 2023

Den internationale organisation, der arrangerer skills-verdensmesterskaber og den europæiske afdeling har begge besluttet at udelukke Rusland og Belarus fra deltagelse i internationale konkurrencer. Samtidig suspenderes begge landes medlemskab af WorldSkills og WorldSkills Europe på grund af den russiske invasion af Ukraine.

”Vi bakker fuldstændig op om beslutningen om at udelukke Rusland og Belarus. Vi kan ikke have et samarbejde om konkurrencer for unge med et Rusland, der er i krig i Ukraine”, siger Søren Heisel, formand for SkillsDenmark.

”Danmark bakker selvfølgelig op om den internationale beslutning, og derfor kunne vi heller ikke deltage i europamesterskaberne i Skt. Petersborg. Vi er tilfredse med, at der nu er en fælles international beslutning”, siger Michael Boas Pedersen, næstformand i SkillsDenmark.

Skt. Petersborg fratages værtskab af EuroSkills 2023

Sankt Petersborg i Rusland skulle efter planen være værtsby for EuroSkills 2023, men nu har WorldSkills Europe besluttet at flytte europamesterskaberne til en anden europæisk by. Hvilken vides ikke endnu. Både Belarus og Rusland er med dagens beslutning udelukket fra at deltage i både WorldSkills i Shanghai i oktober 2022 samt EuroSkills i 2023, ligesom de to lande ikke har adgang til nogen form for samarbejde om udviklingen af de faglærte uddannelser i Skills-regi.

Danmark skal være vært for EuroSkills i 2025, hvor europamesterskaberne afholdes i Herning. Seneste WorldSkills blev afholdt i Kazan i Rusland, hvor Putin åbnede arrangementet.

Læs mere hos WorldSkills International her:

Læs mere hos WorldSkills Europe her:

Yderligere information:
Kommunikationschef SkillsDenmark, Rudi Damkjær: 2092 3464 / rda@skillsdenmark.dk

Ny Kongensgade 15, 1. sal