Rug følger danskerne fra vugge til grav

Madhistoriker Bettina Buhl er aktuel med bogen "Rug og rugbrød – klassiske opskrifter og fortællinger fra den danske madhistorie," der formidler et stykke af dansk kulturhistorie gennem kornarten rug.

Stort set alle dansker, der har været en tur uden for landets grænser, har mærket savnet efter rugbrød. Og det skyldes formentlig, at danskernes forhold til rug og rugbrød går langt tilbage og nærmest er en del af folkeidentiteten. Nu har madhistoriker og museumsinspektør i MADENS HUS, Bettina Buhl, beskrevet et stykke af danmarkshistorien med rug i hovedrollen.

”I hele den periode, hvor Danmark var et bondesamfund, fulgte rugen bogstavelig talt danskerne fra vugge til grav. I Danmark havde man den særlige skik, at jordemoderen, hurtigt efter fødslen, dryssede rugkerner over børnene. Ritualet skulle værne nyfødte mod sult og ondskab. For de fleste mennesker sluttede tilværelsen i gamle dage ligeledes i nærkontakt med rug. Det var nemlig almindeligt, at man lagde afdøde på et lag af rughalm. Efter begravelsen samlede man lighalmen i et bundt og placerede det på stueloftet. Dette neg måtte ikke fjernes, da man mente, det ville beskytte husstanden mod ulykker,” fortæller Bettina Buhl.

Rugen var et hovedfødemiddel for hele nationen, men i løbet af 1900-tallet begyndte rugen at tabe terræn til kartoflerne. Og i dag er der efterhånden mange danskere, der ikke spiser rugbrød på daglig basis.

”Et af formålene med denne bog er at samle de vigtigste af de spredte historier og erindringer om danskernes anvendelse af rug gennem tiden. Bogen er tænkt som en samlet beskrivelse af et fødemiddel, der er helt unikt for Danmark. Samtidig ønsker jeg at formidle en lille del af det glemte skatkammer, de gamle kogebøgers opskrifter med rug udgør. Det er mit håb, at læserne, ligesom jeg gjorde, vil kaste sig ud i at fremstille de spændende og velsmagende rugbrødsretter, der for længst er gået i glemmebogen. Forhåbentlig kan bogen bidrage til, at læserne bliver lidt klogere på rugens centrale rolle – og derved klogere på dansk madhistorie,” forklarer forfatteren, der gerne ser, at rugen og rugbrødet igen kommer til at spille en større rolle i de danske køkkener.

Og det er der rig mulighed for med "Rug og rugbrød." Første del af bogen gennemgår rugens danske kulturhistorie, mens anden halvdel består af en række spændende opskrifter på retter, hvor rug indgår. Her findes alt fra oksebryst paneret med rugbrød til dansk brødis. Og selvfølgelig er klassikkere som øllebrød og forskellige typer brød også at finde i bogen.

Titel: Rug og rugbrød
Forfatter: Bettina Buhl
TURBINE // ISBN: 9788740658354 // 238 sider // Vejl. pris 299,95 kr.

Udkommer d. 8. november 2019