Rued Langgaards klaverværker er vildskud skabt af en følsom sjæl

Den 2. september udkommer fjerde album i Langgaard-eksperten Berit Johansen Tanges anmelderroste serie med klaverværker.

På en ny udgivelse med dybt originale klaverværker af Rued Langgaard, indfanger Berit Johansen Tange det voldsomme indre liv, charmen og de stærke farver, der alt sammen er en del af Langgaards både følsomme og visionære udtryk. Værkerne på albummet er vildskud skabt af en følsom sjæl, der genrejser det 19. århundredes romantik på det 20. århundredes præmisser.

Blomstrende klavermusik

At lytte til Rued Langgaards værker for soloklaver er som at læse en åben bog. Langgaard havde gennem hele livet et nært forhold til klaveret og komponerede langt over 50 værker for soloklaver. Her kan hans udvikling som komponist og menneske følges skridt for skridt.

Klaverværker vol. 4 indrammes af Langgaards to sæt af Blomstervignetter, som er hhv. det første og sidste større værk, Langgaard komponerede for klaver. Det tidlige sæt er komponeret kort tid efter karrierens højdepunkt, hvor den kun 19-årige Langgaard fik uropført sin Symfoni nr. 1, Klippepastoraler, med stor succes af Berliner Filharmonikerne. De sene Blomstervignetter fra 1951, er komponeret i Ribe, hvor Langgaard som domorganist fik en sen opblomstring.

Albummet præsenterer også to verdenspremiereindspilninger: Scherzo (1925) er effektfuld, harmonisk og legende musik, hvori Langgaard forsøger at genrejse den tabte romantik. Expression (1930-32/1939) er baseret på teksten ”Elias i uvejret” fra Det Gamle Testamente. I værket rammes han af tonekaskader af uvejr, jordskælv og ild, inden Gud giver sig til kende mod den fredfyldte slutning.

Anmelderrost serie

Det nye album er det fjerde i Berit Johansen Tanges serie med klavermusik af Langgaard. Det første album udkom i 2005 og siden da har serien modtaget stor ros af anmeldere i ind- og udland.

"Berit Johansen Tange er den perfekte fortolker", skrev Kristeligt Dagblad om seriens vol. 2.

Klaverværker vol. 3 modtog 5 stjerner i BBC Music Magazine og Kristeligt Dagblad, samt en 6-stjernet anmeldelse i Piano News, som skrev: "Begejstrer fra start til slut. Burde sikre Langgaard en plads blandt kongerne inden for klaverlitteraturen".

Langgaard-ekspert

Pianisten Berit Johansen Tange har arbejdet intenst med Rued Langgaards musik. Ud over værkerne for violin og klaver gælder det hans soloklaverværker og sange, og hun optræder fast ved den årlige Rued Langgaard Festival i Ribe. I selskab med violinisten Gunvor Sihm har hun indspillet tre album med Langgaards samlede værker for violin og klaver for Dacapo Records. Berit Johansen Tange er medredaktør af Rued Langgaard Udgaven: Samlede værker for klaver, udgivet af Edition Wilhelm Hansen.

Udkommer den 2. september 2022

Berit Johansen Tange, klaver

SACD 6.220662

Berit Johansen Tange (foto: Caroline Bittencourt)