Rudersdal Kommune vinder 3. pladsen som Årets Ungdomskommune 2021

DUF – Dansk Ungdoms Fællesråd har kåret Rudersdal Kommune til at være landets tredjebedste ungdomskommune. Det er særligt kommunens opgør med ungdommens præstations- og perfekthedskultur, der giver dem tredjepladsen.

Rudersdal Kommune løber med 3. pladsen i opløbet om at blive Årets Ungdomskommune 2021.

Prisen uddeles af DUF – Dansk Ungdoms Fælles, som hvert år kårer en 1., 2. og 3. plads blandt landets kommuner på vegne af 600.000 børn og unge fra det frivillige foreningsliv.

Rudersdal Kommune vinder den flotte 3. plads, fordi kommunen arbejder hårdt for at gøre op med den præstations- og perfekthedskultur, der hersker blandt unge. Blandt andet med initiativet ”Fest i Åbne Sår” sættes der et fokus på, at unge skal blive bedre til at acceptere hinanden og ikke mindst sig selv.

Samtidig forsøger kommunen at fortælle unge, at ”det er okay ikke at være okay”, der kan hjælpe med at sænke præstationspresset samt sætte ord og følelser på, hvordan man har det.

"Det er vigtigt at sætte ind"

Chris Preuss, formand for DUF, udtaler:

”Ruderdal Kommune arbejder med noget så essentielt som et opgør med præstations- og perfekthedskulturen. Det handler grundlæggende om trivslen. En del af unges mistrivsel har grobund i præstations- og perfekthedskulturen, og her er det vigtigt at sætte ind”

Chris Preuss og resten af dommerpanelet faldt særligt over budskabet om, at det ikke er godt at have det skidt, men at det er okay.

”Budskabet er udviklet af unge til andre unge, og der viser blot, at den ung-til-ung-tilgang, som kommunen understøtter, er helt afgørende for, at man får løftet trivslen blandt unge teenagere. Det fortjener anerkendelse, og vi håber, at flere kommuner vil lade sig inspirere til lignende budskaber”, lyder det fra Chris Preuss.

Vinderen af prisen er i år Faaborg-Midtfyn Kommune, mens Holbæk Kommune indtager 2. pladsen.

Om prisen

Prisen ”Årets Ungdomskommune” blev stiftet i 2006 af DUF og uddeles i dag som en anerkendelse af de kommuner, der går forrest for at sikre gode vilkår for unge. I bedømmelsen bliver der særligt lagt vægt på, hvordan kommunen forbedrer unges deltagelse, udfoldelsesmuligheder og levevilkår - gerne ved at skabe gode rammer for frivilligt arbejde med børn og unge.

Årets dommerpanel består af:

• Chris Borup Preuss, formand for DUF – Dansk Ungdoms Fællesråd
  • Mikael Smed, borgmester i Vordingborg Kommune, sidste års vinderkommune