Royal Run 2021 er skudt i gang

Kongeskibet Dannebrog lagde til kaj i Sønderborg Havn kl. 10:30 søndag, og kort efter skød landsoldaterne kanonen af og sendte på den måde H.K.H. Kronprinsen ud på dagens første Royal Run- løbetur.
Foto: Uggi Kaldan

Da Kronprinsen ankom til sit første stop på Royal Run ruten, var det til synet af en by iklædt festtøjet. Flere hundrede fremmødte deltagere og tilskuere bød kronprinsen velkommen til Sønderborg.

Sønderjylland er det første sted kronprinsen deltager i Royal Run, og efter at han var kommet i mål ved Sønderborg Slot, sagde han til den fremmødte presse:

”Det er en fantastisk dag. Sønderjyderne er et meget opbakkende folk, og endnu en gang viser de, at de holder fanen højt", sagde kronprinsen og fortsatte:

”Det er en stor glæde, at der er momentum og en vilje til, at det her kan bruges til noget. At vi kan komme ud og bevæge os og komme hinanden ved - og dem der ønsker at få en høj puls, de får også noget ud af det. Jeg tager en rigtig god oplevelse med herfra. Godt begyndt er som bekendt halvt fuldendt."

Nogle heldige deltagere, der gik One mile-ruten fik et hep og en high five med på vejen af kronprinsen.

Og Hans Natorp, som er formand i Danmarks Idrætsforbund, der sammen med DGI står bag Royal Run, var blandt deltagerne på løbeturen i Sønderborg:

”Det var helt utroligt at opleve, hvordan Sønderborg har formået at arrangere så stor og flot en fest, hvor over næsten 18.000 sønderjyder dagen igennem skal løbe eller gå Royal Run. Det er en helt særlig stemning at være vidne til,” siger han.

Efter kronprinsens besøg i Sønderborg er turen nu gået videre til Odense, hvor kronprinsen også skal løbe One mile. Han slutter af i København, hvor han først skal løbe ’Æresrunden’ med de netop hjemvendte OL- og PL-atleter. Cirka en time efter at han er kommet i mål med atleterne, skal han igen stille til start og løbe 10 km gennem Københavns og Frederiksbergs gader i selskab danskerne.

Et familieforetagende

D.K.H. Prins Vincent, Prinsesse Josephine og Prinsesse Isabella har desuden netop overrasket med at stille til start på Familie-milen i København. Efter at de er kommet i mål, skal H.K.H. Kronprinsessen også ud at løbe, for anden gang deltager hun i Royal Run i Aalborg, hvor hun skal løbe 5 km.

”Det er en stor glæde at mærke denne opbakning fra Kongehuset. Royal Run er en kæmpe folkefest med vægt på at deltage i fællesskab. Vi sætter meget stor pris på Kongehusets engagement, som vi ved er afgørende for at få så mange nye motionister til at deltage i Royal Run,”siger Charlotte Bach Thomassen, der er formand for DGI.

Kronprinsfamiliens program for dagen:

11:00 Kronprinsen løb One mile i Sønderborg

12:45 Prins Vincent og Prinsesse Josephine løber Familie-milen i København (One mile: 1,609 km)

13:45 Kronprinsessen løber 5 km i Aalborg

17:40 Kronprinsen løber ’Æresrunden’ i København med hjemvendte OL- og PL-atleter samt deres nærmeste pårørende.

19:00 Kronprinsen løber 10 km i København/Frederiksberg.

Samlet deltagertal: 78.969

Deltagerantal fordelt i byerne:

Sønderborg: 17.813

Aalborg: 14.460

Odense: 7.327

København/Frederiksberg: 38.696

Bornholm: 673

Om Royal Run:

• I Danmark afholdes Royal Run 2021 fem steder: Sønderjylland (Sønderborg), Aalborg, Odense og København/Frederiksberg samt i Rønne.
  • I alle byer kan man vælge at gå eller løbe på enten One mile (1,609 km), 5 km og 10 km.
  • De lokale arrangører er Sport Event Syd, Aalborg Atletik og Motion, OGF og Sparta.
  • På Bornholm er der Royal Run uden royal deltagelse. Arrangørerne er DGI Bornholm og Viking Atletik.
  • Royal Run blev første gang afholdt i 2018 i anledning af H.K.H. Kronprinsens 50-års fødselsdag. Her var 70.500 tilmeldt i Danmarks fem største byer.
  • Over 82.000 var tilmeldt Royal Run 2019.
  • Royal Run måtte aflyses i 2020 pga. corona-restriktioner
  • Royal Run arrangeres af idrætsvisionen Bevæg dig for livet, i et samarbejde mellem Danmarks Idrætsforbund, DGI og Dansk Atletik. TV 2 og Regionerne er mediepartnere på Royal Run, og TrygFonden, Nordea-fonden og Novo Nordisk Fonden er strategiske partnere.

Foto: Lars Møller
Foto: Uggi Kaldan

Royal Run arrangeres af idrætsvisionen Bevæg dig for livet i et samarbejde mellem Danmarks Idrætsforbund, DGI og Dansk Atletik. TV 2 og Regionerne er mediepartnere på Royal Run, og TrygFonden, Nordea-fonden og Novo Nordisk Fonden er strategiske partnere.

Royal Run logofrise

Store danske virksomheder og topatleter: Det ligger i vores DNA - Ingen vinder alene17.4.2024 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Nu er der kun 100 dage til OL begynder i Paris. Kampagnen ’Ingen vinder alene’ sætter fokus på Danmarks unikke tilgang, når der skal opnås verdensklasse: Sammenhængen mellem bredde og elite. Danmarks olympiske partnere Salling Group, Danish Crown, Toyota, Poul Schmith og paralympisk partner Elsass Fonden er gået sammen med Team Danmark og Danmarks Idrætsforbund for at vise, hvorfor vi som land bliver ved med at lykkes med at skabe verdensstjerner.