Roskilde-elever vinder opfinderkonkurrencen Projekt Edison med ide om vandafvisende puder til hjemløse

Fem elever fra Himmelev Skole i Roskilde vandt den 19. november førstepladsen i opfinderkonkurrencen Projekt Edison ved Danish Entrepreneurship Festival 2020 for deres idé til vandafvisende pudebetræk udviklet af brugte regnjakker. Det er noget af en bedrift, da tusindvis af elever i år har været med i opfinderkonkurrencen, som Fonden for Entreprenørskab står bag i samarbejde med LB Forsikring. Anden- og tredjepladsen gik til elever fra Næstved og Viborg.
Crecykle som glade vindere af Projekt Edison 2020

Skoledagen har budt på både kreativitet, ideudvikling og masser af teamarbejde, mens flere end 12.000 elever fra 6.-7. klasse hele landet har arbejdet med at finde på innovative ideer i løbet af efteråret. De har alle været med i opfinderkonkurrencen Projekt Edison, og torsdag den 19. november var de bedste af holdene klar til landsfinalen, som i år blev holdt online.

Ronja Lasthein-Heide, Emilie Borberg Duckert, Malthe Stagsted Sillesen, Simon Zitawi Hansen og Linus Munk Frølund fra holdet Crecykle fra Himmelev Skole i Roskilde har knoklet med deres ide længe. Det er et vandtæt pudebetræk lavet af genbrugte regnjakker og presenninger. Tanken er, at puden kan bruges af hjemløse, men også andre der sover ude, fx til festivaler, fordi den er modstandsdygtig mod fugt.

- Det har været sjovt bare at kunne tænke selv og finde på en idé, uden der var nogen, der fortalte os, hvordan vi skulle gøre det. Der var ikke noget, der var for meget eller for lidt eller for dumt. Vi har haft kontakt til en masse virkelige mennesker, og det gør skolearbejdet mere virkeligt, fordi man taler med ægte mennesker om ægte ting. Det gør det sjovere, og det har forberedt os lidt til når vi bliver voksne, sagde gruppen da de vandt.

Andenpladsen gik til holdet DB-Tracker fra Kobberbakkeskolen i Næstved, som består af eleverne Elliott Friedrich, Rasmus Walczak Lund og Philip Belmark. De har udviklet en tracker, hvor du via mobilen kan se, præcis hvor busserne præcis er, så man bl.a. slipper for at stå op vente udenfor i dårligt vejr.

- Vi har det fedt og er rigtig glade. Det har været ret sjovt at arbejde med Projekt Edison, og at arbejde i mere løse rammer og kunne udnytte, hvad vi hver især er gode til. Fx har vi lavet programmering, video og marketing, lød det fra gruppen da de vandt.

Tredjepladsen gik til holdet Clear Water fra Hald Ege Skole i Viborg, som består af Holger Nielsen, Christoffer Pedersen og Jakob Slot Hansen for deres ide, som er et videreudviklet lifestraw (et sugerør der renser vandet, når man drikker igennem det), så vandet også kan bruges på andre måder, fx til at tage bad.

- Det har været rigtig spændende og lærerigt. Man skulle tænke sig godt om for at få ideer. Der var ikke bare et svar ligesom i matematik, der var mange løsninger, og det der med at skabe er rart, lød det fra gruppen.

Hverdagen er god inspiration til nytænkende ideer

I år har alle deltagerne i Projekt Edison knoklet med at finde på gode ideer og nytænke løsninger under temaet ”Min hverdag i fremtiden”. For hvordan ser hverdagen ud i fremtiden, og hvilke udfordringer giver det?

Fonden for Entreprenørskab er gået sammen med LB Forsikring om dette års Projekt Edison, som er en opfinderkonkurrence og undervisningsforløb, der giver eleverne mulighed for at prøve kræfter med innovative læringsprocesser i både teori og praksis.

- Det har været forrygende at opleve den kæmpestore energi og iderigdom i årets Projekt Edison. Vi har fået rigtig mange fine bud på, hvordan vi skal håndtere vores hverdag i fremtiden. Men der er jo nogle som har været lige lidt bedre end de andre, og det er fuldt fortjent, at det er netop Crecykle, som er blevet kåret som vinder. Vi glæder os rigtig meget til at blive klogere og inspireret af Crecykle og alle de andre præsentationer fra dagen, siger Mikkel Klausen, Chef for Kommunikation & CSR i LB Forsikring.

I løbet af oktober og november har der været lokalfinaler rundt i hele landet, og de bedste herfra kvalificerede sig til landsfinalen, som blev afholdt som en del af Danish Entrepreneurship Festival 2020. Festivalen er arrangeret af Fonden for Entreprenørskab med Totem Entertainment og Odense Kommune som partnere og afvikles fra fire studier i Odense Congress Center.

Vinderne i Projekt Edison 2020 er:

1. plads – Hold 1 fra Himmelev Skole i Roskilde Kommune, som har udviklet puder og dyner af genbrugsmaterialer til hjemløse, som er vandafvisende.

2. plads – DB-Tracker fra Kobberbakkeskolen i Næstved Kommune, som har udviklet en app, hvor man kan følge med i hvor busser er, så man ikke skal vente forgæves.

3. plads – Clear Water fra Hald Ege Skole i Viborg Kommune, som har videreudviklet lifestraws, så vandet også kan bruges på andre måder, fx til at tage bad.

Crecykle som glade vindere af Projekt Edison 2020
Crecykles ide og produkt

Om Fonden for Entreprenørskab og Danish Entrepreneurship Festival

Fonden for Entreprenørskab vil inspirere børn og unge og give dem evnen til at tænke og agere entreprenant og innovativt, så de kan lykkes i en global og omskiftelig verden. Det gør Fonden ved at hjælpe skoler og uddannelser med at fremme entreprenante og innovative evner hos elever og studerende. Fonden fungerer desuden som nationalt videncenter for opsamling, udvikling og udbredelse af viden om entreprenørskabsundervisning på alle niveauer af uddannelsessystemet. Læs mere på www.ffe-ye.dk.

Danish Entrepreneurship Festival er en hel uges online entreprenørskabsfestival, hvor tusindvis af iderige elever og studerende pitcher deres opfinder- og iværksætterideer for erfarne erhvervsfolk, der sidder klar som frivillige dommere og giver alle de unge sparring, feedback og gode råd til næste skridt, uanset hvilken konkurrence de deltager i. Læs mere på http://danishentrepreneurshipfestival.ffe-ye.dk/.

Om LB Forsikring

LB Forsikring er et medlemsejet forsikringsselskab. Med lidt over 400.000 medlemmer er LB Forsikring i dag det 3. største forsikringsselskab til private. LB Forsikring består af forsikringsgrupperne: Lærerstandens Brandforsikring, Bauta Forsikring, Runa Forsikring og LB Forsikring til PFA. Læs mere på www.lbforsikring.dk.