Ros til regeringen for at stemme nej til EU-forslag

Dansk Metal er stærkt bekymret for EU-forslag om mindsteløn, der truer den danske arbejdsmarkedsmodel.

I dag er der rådsmøde blandt EU’s beskæftigelsesministre om direktivet om at indføre en europæisk mindsteløn. Den danske regering følger anbefalingen fra arbejdsmarkedets parter i Danmark og stemmer nej. Regeringens linje får opbakning fra Dansk Metal, som flere gange har advaret imod direktivforslaget.

”Selvom vi i Dansk Metal er store tilhængere af EU og europæisk samarbejde, så advarer vi meget kraftigt imod at flytte spørgsmål om mindsteløn og overenskomster til Bruxelles. Det er ganske enkelt gift for den danske arbejdsmarkedsmodel. Den danske regering og et historisk bredt flertal i Folketinget fortjener ros for at tage kampen op og tydeligt signalere den danske modstand”, siger Claus Jensen, forbundsformand i Dansk Metal.

I Danmark er det arbejdsmarkedets parter – og ikke politikerne – der beslutter spørgsmål om løn og overenskomster. Det samme gælder en række andre europæiske lande som for eksempel Sverige. Den danske regering står dog umiddelbart alene om at være imod Rådets foreløbige position. Flere lande, herunder Sverige, er dog også stærkt kritiske over for forslaget. Det skyldes ikke mindst, at EU-traktatens artikel 153(5) afskærer EU fra at blande sig i medlemslandenes lønforhold.

EU-institutionerne har forsøgt at imødekomme blandt andet Danmark og Sverige med løfter om, at vores arbejdsmarkedsmodeller ikke vil blive ramt negativt af forslaget, men EU bør ifølge Dansk Metal slet ikke blande sig i danske lønninger og overenskomstforhold.

”Det står meget klart i EU-traktaten, at EU ikke kan lovgive om løn. Vores klare opfordring til Europas beslutningstagere er at smide forslaget i makulatoren. Forhold om løn og overenskomster er et anliggende mellem arbejdsmarkedets parter – det skal ikke afgøres af jurister og politikere i EU-systemet”, siger Claus Jensen.

Europa-Parlamentet stemte i november om deres position, mens Europa-Kommissionen fremlagde sit oprindelige udspil til et forslag i oktober 2020. Den kommende tid skal EU-institutionerne lægge arm med hinanden om, hvor forslaget skal ende.