Rønne Havn haler initiativpris i land

Rønne Havn A/S hædres med DI Bornholms initiativpris 2021 for modet til at gribe mulighederne i kølvandet på den grønne omstilling og for havnens afgørende betydning for Bornholms vækst og udvikling.
Fra venstre: borgmester Jacob Trøst, bestyrelsesformand Lars Karlsson i Rønne Havn, Thomas Bendtsen, adm. direktør i Rønne Havn A/S og Kenn Kjellberg, formand for DI Bornholm samt indehaver af Victor Vask A/S. Foto: DI

Det er ikke ud af ingenting, at årets initiativprisvinder er blevet Østersøens vigtigste krydstogtsdestination og udskibningshavn for gigantiske havvindmøller. Rønne Havn har haft mod til at tænke visionært og investere i nye markedsområder, bæredygtige løsninger og fremtidens infrastruktur. Det belønnes nu med DI Bornholms initiativpris.

- Rønne Havn A/S har været fantastisk gode til at forudse og udnytte mulighederne for at gøre Bornholm til en vigtig spiller i den grønne klimadagsorden. De har haft et beundringsværdigt mod til at satse og foretage de nødvendige investeringer for at fremtidssikre havnens virke og skabe vækst og udvikling på Bornholm, siger Kenn Kjellberg, formand for DI Bornholm og indehaver af Victor Vask A/S.

Visioner for fremtiden

Nøgleordet er fremtidssikring. Sådan indledes Rønne Havns store masterplan, der sætter kursen for aktiviteter og investeringer på den lange bane. Og man må sige, at havnen er lykkedes med indsatsen. Rønne havn A/S har haft modet til at tænke stort og langsigtet og udnytte Bornholms strategiske placering i Østersøen. Man er lykkedes med at positionere Bornholm som en af de vigtigste krydstogtsdestinationer i Østersøen, og man har fremtidssikret havnen ved at udvikle og udvide faciliteterne, så den nu er en vigtig installations- og udskibningshavn for vindmøller.

Administrerede direktør Thomas Bendtsen har spillet en afgørende rolle for havnens udvikling og postition som vækstmotor for hele det bornholmske samfund. Når han i løbet af 2022 forlader posten og overlader stafetten til en arvtager, kan han se tilbage på 10 år, hvor havnen har gennemgået en imponerende transformation, som har sikret Bornholms tilknytning til resten af verden og placeret øen på det nationale og internationale landkort. En formidabel indsats, mener Kenn Kjellberg, formand for DI Bornholm:

- Rønne Havn har virkelig skabt resultater – ikke kun for havnen i Rønne, men for hele det bornholmske samfund. Deres satsning på flere og nye forretningsområder, som f.eks. udbygning af havvind i Østersøen, har været helt rigtig. Ikke mindst har havnens indsats givet arbejde til både de lokale virksomheder og til bornholmerne. Det er meget velfortjent, at Rønne Havn modtager årets initiativpris.

Grøn og social ansvarlighed

For Rønne Havn A/S går bæredygtighed og social ansvarlighed hånd i hånd med kerneforretningen, og fire af FN’s 17 Verdensmål indgår i det strategiske arbejde for udviklingen af havnen med fokus på social ansvarlighed, miljø og klima. Havnen tager også ansvar for sit eget klimaaftryk, bl.a. ved at plante 100.000 træer de næste 10 år, investere i el-biler og en modtagerfacilitet til spildevand fra krydstogtskibe, skifte til LED-belysning og indføre bæredygtig affaldssortering.

- I Rønne Havn A/S har vi ambitioner om at være en væsentlig bidragsyder til den lokale, regionale og nationale udvikling i retning af et bæredygtigt samfund. Vi er stolte over de resultater, vi har opnået, til gavn for hele Bornholm. Ikke mindst er vi stolte over, at vores indsats nu belønnes med DI Bornholms initiativpris, siger Thomas Bendtsen, adm. direktør i Rønne Havn A/S.

Initiativprisen blev overrakt til adm. direktør Thomas Bendtsen tirsdag d. 22. februar af formand for DI Bornholm Kenn Kjellberg og borgmester Jacob Trøst.

DI Bornholms Initiativpris 2021 – info om prisen

Med DI Bornholms initiativpris 2021 er Rønne Havn A/S en af i alt 18 kandidater til DI’s regionale initiativpris, som uddeles på DI’s årlige konference for små og mellemstore virksomheder d. 10. marts i år.

Prisen uddeles som en hyldest til virkelysten, kreativiteten og skabertrangen blandt de mindre og mellemstore virksomheder i DI's medlemskreds. Det er virksomheder som på en eller anden måde kan fremhæves og fremstå som en god og inspirerende rollemodel for andre erhvervsledere.

Det er bestyrelsen i DI Bornholm, der udpeger den regionale modtager af initiativrisen.

Særligt kriterie for 2021: En fremtidssikret forretning:

Virksomheden har iværksat initiativer, der bidrager til at fremtidssikre virksomhedens produkter, services eller produktionsprocesser. Det kan eksempelvis være gennem tiltag, der tager afsæt i verdensmålene, hvor der blandt andet kan være fokus på bæredygtighed, miljøforbedrende tiltag, diversitet og uddannelse. Det er afgørende, at der er skabt grundlag for en fremtidssikret forretning, idet de iværksatte initiativer giver virksomheden et godt afsæt i forhold til at styrke konkurrencekraften, vinde nye markeder og tiltrække de bedste talenter.

For yderligere oplysninger:
Formand for DI Bornholm, Kenn Kjellberg, tlf.: 4030 0599