Romans flotte taxa vækker opsigt

Fra diesel- til ladestander: El-taxaer er ved at blive et almindeligt syn - også uden for de store byer. Taxavognmand i Billund, Roman Aghabyans, har for nylig omlagt driften til el, og hans nye taxa vækker opsigt i byen. Ikke mindst blandt turisterne.
Roman Aghabyans, har for nylig omlagt driften til el, og hans nye taxa vækker opsigt.

En el-taxa er ikke længere et sjældent syn. Faktisk kører der i dag ca. 900 af slagsen rundt på de på danske veje. Men den grønne omstilling i taxibranchen har primært været koncentreret omkring de store byer. Først for nylig er de elektriske taxaer ved at blive et almindeligt syn andre steder også. Taxavognmand i Billund, Roman Aghabya, forklarer, hvad der fik ham fra dieselstander til ladestander:

Noget godt for planeten

”Jeg kunne konstatere, at udgifterne for at holde min gamle taxa kørende bare voksede måned for måned. Men økonomi er bestemt ikke den eneste årsag. Jeg er bekymret for klimaforandringer, og vil gerne være med til at gøre noget godt for planeten ved at nedbringe udledning af CO2”, siger Roman Aghabyans.

Strøm til vognmandsforretningen

Det var et besøg hos den lokale bilforhandler i anden anledning, der gav Roman de sidste argumenter for at skifte bil. Besøget og den efterfølgende prøvekørsel overbeviste Roman om, at tiden nu var inde til at sætte strøm til vognmandsforretningen. Et valg han ikke har fortrudt. Ifølge vognmanden har kunderne nemlig taget mere end godt imod det elektriske køretøj, mens nogle af han kollegaer har været lidt mere skeptiske, men også meget nysgerrige:

Turister tager fotos af bilen

”Jeg overdriver ikke, når jeg siger, at jeg kun har haft positive tilbagemeldinger fra kunder. Turister, der har set min taxa i byen synes, at de er heldige, når de har bestilt en taxa og det så er mig der kommer. Jeg har endog oplevet, at nogle tager fotos af bilen fordi de synes, at den er flot. Min kollegaer er naturligvis interesseret i at høre om mine erfaringer. Nogle synes, at anskaffelsesprisen er høj. Jeg plejer at sige til dem, at man skal se på de samlede omkostninger, og her vinder el over diesel”, påpeger vognmanden.

Planlægning er vigtig

Selvom der er godt med kilometer i batteriet, er det nogle gange nødvendigt at oplade i løbet af arbejdsdagen, og det kræver ekstra planlægning, forklarer vognmanden:

”Vi har kun en enkelt hurtiglader her i byen, så planlægning er vigtig. Det bedste er når jeg får en tur til Billund Lufthavn, så kan jeg samtidig benytte lejligheden til at få ekstra strøm på. Men da jeg kan køre 5-600 kilometer på en opladning, er rækkeviddeangst ikke noget jeg er særlig berørt af”.

En ud af 325 el-taxaer

Roman har kørt taxa i fem år, og siden 2019 har han kørt for det landsdækkende taxaselskab Dantaxi. Her er hans el-taxa bare en ud af 325, men endnu en af de forholdsvis få el-taxaer, som kører uden for de store byer.

Ved at benytte Dantaxi-appen til taxabestilling kan en kunde prioritere el-taxa som foretrukne valg. Er det gjort, er der god sandsynlighed for, at man bliver flot kørende med Roman som chauffør næste gang, der skal bruges taxa i Billund.

• Billund Taxa blev i 2018 en del af det landsdækkende taxaselskab Dantaxi.
  • I alt 1.800 taxaer er tilsluttet Dantaxi. Heraf er de 325 elektriske.
  • Dantaxis app er eneste landsdækkende taxa-app.
  • App'en dækker fire ud af adresser i Danmark. Herunder de 14 største byer i Danmark.

Ved at benytte taxa-app kan en kunde prioritere el-taxa som foretrukne valg.