Røde Kors vil mindske ensomhed og styrke fællesskaber gennem den digitale samtaleplatform snaksammen.dk

380.000 danskere føler sig svært ensomme. En del af dem er i Frederikshavn, men nu skal digitale tiltag være med til at mindske ensomheden og øge trivslen i kommunen. Initiativet møder opbakning fra borgmester, Birgit S. Hansen, der er glad for at Røde Kors aktivt er i dialog med relevante aktører i kommunen.

Under første nedlukning i 2020 gjorde Røde Kors i samarbejde med Boblberg deres online samtaleplatform, SnakSammen, landsdækkende. Siden er der på landsplan booket tæt på 6.000 samtaler med frivillige, men indsatsen har endnu ikke fået fat i lokalbefolkningen i Frederikshavn Kommune. Det vil Røde Kors i samarbejde med kommunen forsøge at ændre i 2022, hvor der derfor er skabt kontakt med relevante aktører på blandt andet ældreområdet.

”Vi har set, hvilken positiv forskel, det har gjort for mange af vores deltagere. Derfor håber jeg, at vi også får fat i det nordjyske. Da SnakSammen blev gjort landsdækkende var det som et resultat af nedlukning og pandemien, der havde taget fat. Det har den jo så desværre igen nu, men den store forskel vi oplever, at onlinesamtalerne gør for den enkelte, har gjort, at vi har besluttet at SnakSammen ikke blot er et redskab nu og her, men er kommet for at blive, siger National Chef for Røde Kors, Marie- Louise Gotholdt.

Fra bruger af SnakSammen til frivillig

Flere brugere, der koblede sig på SnakSammen, i de perioder landet har været lukket ned, er blevet hængende. En af dem er Line Grønholt Jørgensen fra Nordfyn Kommune:

”Det har betydet rigtig meget for mig, at jeg er blevet en del af SnakSammen. Jeg har tidligere været bange for at tale med folk, men det er jeg ikke længere,” siger Line Grønholt Jørgensen.

Hun er 55 år og har gennem sit voksenliv sloges med forskellige diagnoser og begrænset fysik. Hun har talt med Røde Kors-frivillige på SnakSammen i snart et år og fortæller, at hun i dag er et helt andet sted end, da hun havde sin første samtale. For Line Grønholt Jørgensen har SnakSammen givet hende øget selvværd – og det endda i sådan en grad, at hun i dag er blevet frivillig sprogtræner i en anden Røde Kors-aktivitet.

I Frederikshavn håber borgmester Birgit S. Hansen, at der med øget opmærksomhed på SnakSammen i kommunen, kan skabes lokale historier som Lines:

”Vi har alle sammen brug for nogen at tale med. Og det har man naturligvis også som ældre borger – i særdeleshed i en coronatid. Derfor er det helt oplagt, at vi går med i SnakSammen og giver de ældste borgere i vores kommune en mulighed for at mødes med nogen.
For det betyder bare noget, at se et andet menneske i øjnene – også selvom, det er over skærmen - og få den lille snak, som jo bare betyder alverden for en god hverdag,” siger borgmester Birgit S. Hansen.

I Røde Kors er de glade for, at kommunen bakker op om initiativet

Hvis vi skal sprede budskabet og få flere til at benytte SnakSammen, er det vigtigt, at vi har lokal opbakning. Vi har fået en fin modtagelse i kommunen og to af vores konsulenter har for kort tid siden deltaget i en større temadag med fokus på trivsel for både ansatte i kommunen og lokale foreninger. Det er sådanne tiltag, der skal til, hvis vi skal ud over rampen lokalt med digitale indsatser uafhængig af geografi, siger Marie-Louise Gotholdt

I Sæby er den lokale besøgsleder for Besøgstjenesten Røde Kors, Lillian Christensen, også godt tilfreds med, at der kigges i retning af SnakSammen:

”Det digitale format er ikke for alle, men jeg tror, at hvis vi kæmper lidt for det, kan vi få flere med på initiativet – også blandt de ældre selvom de i begyndelsen måske vil være lidt skeptiske. I Sæby har vi desværre flere besøgsmodtagere på venteliste. Her kunne SnakSammen jo være et godt alternativ og kan også bruges som supplement til en besøgsven, der jo typisk ”kun” er på besøg 1. gang ugentligt,” siger Lillian Christensen.

Det er Birgit S. Hansen enig i, og forklarer at interessen for at skabe fællesskaber online allerede er et fokusområde qua kommunens samarbejde med den online fællesskabsplatform, Boblberg, der også samarbejder med Røde Kors om SnakSammen.

”Vi står i en sårbar situation lige nu, hvor coronasmitten igen har godt fat i landet. Der må vi gribe til de digitale muligheder, der findes. Og der er SnakSammen bare en godt og nemt tilbud. Det er en mulighed for at få tæt kontakt uden, at man skal have besøg derhjemme. Jeg håber virkelig, at der er mange i vores kommune, der vil tage imod de udstrakte hænder, som Røde Kors og SnakSammen giver,” siger Birgit S. Hansen.

Susanne Thaarup (t.v.), Afdelingsleder Aktivitetsområdet, og projektleder for Røde Kors-indsatsen SnakSammen, Birna Esgerd Rohde(t.h.), i dialog med Røde Kors  Sæbys lokale besøgsleder, Lillian Christensen om samarbejdet i kommunen.
Susanne Thaarup (t.v.), Afdelingsleder Aktivitetsområdet, og projektleder for Røde Kors-indsatsen SnakSammen, Birna Esgerd Rohde(t.h.), i dialog med Røde Kors Sæbys lokale besøgsleder, Lillian Christensen om samarbejdet i kommunen.

• SnakSammen er en digital samtaleplatform udviklet af Røde Kors i samarbejde med Boblberg
  • For at oprette en tid på SnakSammen skal man besøge www.snaksammen.dk
  • På SnakSammen taler man via et videolink med Røde Kors-frivillige
  • SnakSammen er ikke en akut hotline, men en platform hvor der er plads til at tale om det meste