Røde Kors: ”Vi er klar med hjælp til udsatte familier og ensomme under nedlukning i Nordjylland”

Borgere i syv nordjyske kommuner er ramt af omfattende nedlukning, og dermed stigende isolation. Røde Kors er derfor klar med tilbud til ensomme mennesker og udsatte børnefamilier.

For at inddæmme smitten med den muterede coronavirus er nu indført en række restriktioner i syv nordjyske kommuner. Nordjyderne opfordres til at holde sig indenfor kommunegrænsen; caféer og restaurationer lukker; kultur- og fritidstilbud lukker; elever i 5. til 8. klasse sendes hjem og skal modtage fjernundervisning; undtagelsen til forsamlingsforbuddet på 10 personer, der har været for aktiviteter for børn og unge under 21 år fjernes. Røde Kors frygter derfor, at mange borgere i Nordjylland bliver isoleret.

”Vi er i en tid, hvor mange mennesker i hele landet, men særligt i Nordjylland, skal være mere hjemme. Det betyder en hård tid for ensomme i alle aldre og udsatte familier – som vi ved også havde det svært under forårets nedlukning,” siger national chef i Røde Kors i Danmark, Marie-Louise Gotholdt.

For at modvirke stigende ensomhed og en svær tid for udsatte børnefamilier i Nordjylland, er Røde Kors derfor klar med en række tilbud til udsatte børnefamilier og mennesker i isolation.

Tilbud til mennesker i isolation

Røde Kors Parat er et hjælpenetværk af frivillige, der er parat til at hjælpe dem, som er i selvisolation eller karantæne på grund af coronavirus. Her kan alle få hjælp til fx indkøb, afhentning af medicin og hundeluftning.

På snaksammen.dk kan alle borgere få et digitalt ”besøg”. Her kan alle ramt af besøgsrestriktioner og andre, der savner en at tale med, mødes og snakke med et andet menneske.

”I denne mærkelige tid kan vi alle blive ramt af ensomhed og savne nærvær. På snaksammen.dk kan vi se en anden person i øjnene, smile og vinke til hinanden,” siger national chef i Røde Kors i Danmark, Marie-Louise Gotholdt.

Tilbud til udsatte familier

For udsatte børnefamilier kan denne tid være særdeles udfordrende, utryg og konfliktfyldt. Udsatte familier kan derfor gennem Røde Kors få en ”frivillig familieven på afstand”. Den frivillige familieven støtter familien gennem telefonsamtaler, videosamtaler og gåture i det omfang, det er muligt. Mange familier rækker ud efter en frivillig familieven, fordi familien føler sig isoleret og har behov for støtte til at skabe ro og overblik.

Siden Røde Kors startede Røde Kors Parat i marts har flere end 1.900 personer fået hjælp igennem netværket. Røde Kors Parat kan kontaktes på 3529 9660 eller www.rodekors.dk/parat

Familier der ønsker en familieven, kan få det på www.rodekors.dk/vores-arbejde/stoette-til-boernefamilier-i-en-socialt-udsat-position/frivillig-familieven