F.C. København, Unibet og Røde Kors til kamp for danskernes mentale sundhed
Hvordan har din sidemakker det egentlig?
Selv i flok, i fællesskabet eller i venners lag kan man føle sig ensom. F.C. København sætter sammen med Røde Kors og Unibet fokus på den mentale trivsel

Problemer med den mentale sundhed kan spænde ben for os alle. Stå i vejen for glæden og evnen til at udfolde sig og lægge sig som en tung dyne, der kan føre til stress, isolation og udfordringer med at håndtere dagligdagen. Flere og flere danskere oplever lige netop det – at deres mentale sundhed er udfordret.
Derfor sætter F.C. København sammen med Røde Kors og Unibet fokus på den mentale trivsel og opfordrer alle fans til at spørge deres sidemakker: Hvordan har du det egentlig?
Trøjer med mening
Selv et simpelt spørgsmål kan gøre en forskel for den enkelte, og sammen kan vi starte en vigtig samtale, der berører os alle.
Derfor løber F.C. Københavns spillere på banen i Parken den 21. september mod Silkeborg IF i en helt særlig trøje med Røde Kors' logo på brystet. Unibet giver sin sponsorplads på spillertrøjerne videre som led i kampagnen med fokus på mental sundhed.
”Alt for mange føler sig uden for. Ifølge de nyeste tal føler hver femte unge dansker mellem 16 og 26 år sig ensom. Det er en alvorlig udvikling, som kræver fokus og handling. Vi vil gerne bidrage til den vigtige samtale, og derfor er Røde Kors’ logo på trøjerne til denne kamp i stedet for Unibet,” siger Lars Gade Nielsen, General Manager hos FDJ United.
Den særlige anledning gør, at også Carlsberg overdrager sin sponsorplads på trøjernes ærme.
Røde Kors har i den seneste håndfuld år oplevet en markant stigning i efterspørgslen på støtte til danskere i svære livsomstændigheder eller kriser. Der er derfor brug for langt flere frivillige til at understøtte indsatsen for den mentale trivsel.
”Vi ved, at følelsen af at høre til er afgørende for vores trivsel. Men alt for mange mennesker i Danmark savner et fællesskab, de kan være en del af. Derfor er vores arbejde i Røde Kors fokuseret på netop det: at skabe relationer og nærvær, der styrker og glæder. Derfor er vi også meget taknemmelige for og stolte af samarbejdet med FCK og Unibet, for vi ved, at den indsats og synlighed vil gøre gavn”, siger generalsekretær i Røde Kors, Anders Ladekarl.
Hvordan har du det egentlig?
I F.C. Københavns spillertrup er mental sundhed også en væsentlig komponent i dagligdagen både blandt spillere og trænerteam, der også omfatter en sportspsykolog. Sammenholdet og de sociale relationer er en vigtig drivkraft på banen, siger F.C. Københavns anfører, Thomas Delaney.
”Vi har en god gruppe, hvor vi kan være åbne og ærlige over for hinanden. Det er helt afgørende, at vi har det godt for at kunne præstere – selv i et performancemiljø. Den psykologiske tryghed er meget vigtig, for den betyder, at man kan give noget af sig selv – både når det går godt, og når det er svært,” siger Thomas Delaney og supplerer:
”Fodbold kan være et hårdt og kompromisløst elitemiljø, men i virkeligheden handler det om at have de rigtige mennesker omkring sig, som tager ansvar for hinanden. Og det kræver, at vi hele tiden kommunikerer og husker at spørge: Hvordan har du det egentlig,” fortæller Thomas Delaney, der bakkes op af F.C. Københavns CEO:
”Vi har en stor platform og en enorm rækkevidde. Den skal vi bruge til at gøre en forskel. Ikke kun på banen men også i samfundet. Det forpligter os til også at sætte fokus på de svære ting i livet, og mental trivsel er essentielt for os alle,” siger Jacob Lauesen.
Overskuddet går ubeskåret til Røde Kors
Efter slutfløjt den 21. september bliver de specialdesignede F.C. København-trøjer sat på auktion. Hele overskuddet går ubeskåret til Røde Kors’ arbejde for mental trivsel og forebyggelse af ensomhed gennem frivillige fællesskaber.
Kampagnen er en del af det treårige partnerskab mellem Røde Kors og F.C. København og et konkret eksempel på, hvordan sport, civilsamfund og erhvervsliv sammen kan tage ansvar og bidrage til en vigtig samtale i samfundet.
Har du lyst til at gøre en forskel for sårbare københavnere?
Røde Kors Hovedstaden arbejder særligt for at mindske ensomhed for voksne med manglende netværk og få relationer. Behovet er stort, så der er altid brug for flere frivillige.
Du kan melde dig her, hvis du ønsker at bidrage som frivillig.
Læs her, hvis du ønsker at være deltager i en af Røde Kors' aktiviteter.
Kontakter
Røde Kors pressetelefonrodekors.dk/presse
Tlf:3529 9699Om Røde Kors
Røde Kors er altid til stede
Hver dag redder vi liv og ruster mennesker til at klare sig gennem kriser og katastrofer. Vi skaber fællesskaber og støtter samfundets sårbare til et bedre liv, og i kriser er vi en del af det nationale beredskab i Danmark.
192 lande er med Genevekonventionen blevet enige om at have Røde Kors som fælles hjælpeorganisation. Vi hjælper mennesker på begge sider af konflikten og i de fjerneste egne af verden. Uden hensyn til nationalitet, religion eller politiske holdninger.
Vi er verdens største humanitære organisation med omkring 12 millioner frivillige over hele verden. Vi er en bevægelse for medmenneskelighed i verden, i lokalsamfundet og dér, hvor du bor.
Følg pressemeddelelser fra Røde Kors
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Røde Kors
Genbrugsmøbler og -dametøj trækker læsset i CO2e-besparelserne i Røde Kors Genbrug, viser ny rapport4.9.2025 10:53:35 CEST | Pressemeddelelse
I Røde Kors Genbrug er arbejdet med CO2e-besparelser gået ind i en ny fase
Røde Kors lagt ned af henvendelser: Stor interesse for frivilligt arbejde fra ikke-dansktalende københavnere7.7.2025 11:00:18 CEST | Pressemeddelelse
Der er kø til at blive frivillig på holdet, der bistår med driften af Røde Kors-genbrugsbutikker i Hovedstaden, hvis man er tilflytter fra et andet land og endnu ikke har lært det danske sprog
Kultur- og erhvervsprofiler samler over fire millioner kroner ind til Røde Kors5.7.2025 15:41:09 CEST | Pressemeddelelse
Et bredt netværk af kultur- og erhvervspersoner har det seneste år løftet en række kreative projekter og initiativer til fordel for Røde Kors som en del af Røde Kors’ Klub 10 og Klub 100-ambassadører. Tilsammen har de indsamlet 4,1 millioner kroner til Røde Kors’ hjælpearbejde i Danmark og ude i verden.
Stor succes: Røde Kors’ Nørklere pyntede Copenhell1.7.2025 16:26:18 CEST | Pressemeddelelse
250 festivalgæster donerede sammenlagt over 45.000 kroner til Røde Kors, da de gav deres battleveste en tur gennem Nørklernes systue på Copenhell.
Røde Kors byder det danske EU-formandskab velkommen: Stærk humanitær støtte til Ukraine bør være en central prioritet30.6.2025 21:05:00 CEST | Pressemeddelelse
Formandskabet overtages i en tid med store humanitære udfordringer – ikke mindst krigen i Ukraine, som fortsat har alvorlige konsekvenser for millioner af mennesker
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum