Røde Kors: Vi åbner vores genbrugsbutikker igen

Lukningen af Røde Kors’ genbrugsbutikker betyder mistet indtjening til Røde Kors’ aktiviteter herhjemme og ude i verden. Derfor er glæden stor over nu igen at åbne butikkerne.

2019 var et fantastisk år for Røde Kors’ genbrugsbutikker. Røde Kors’ genbrugsforretning omsatte for 218 mio. kroner i 2019. Omkostninger i butikker og til supporten fra centralt hold fx centrene og butikssupport var 145 mio. kroner. Derved har Røde Kors-butikkerne skabt et fantastisk resultat på 73 mio. kroner i 2019 til Røde Kors’ hjælpearbejde. Det er en stigning på 21% på bundlinjen fra 2018 til 2019.

”Det er et fuldstændig fantastisk resultat, vi er meget stolte af. Og det kommer af de frivilliges handlekraft, evne til at innovere, skabe nyt, nye fællesskaber og salgskanaler,” siger chef for genbrugsbutikkerne, Tina Donnerborg.

Siden nedlukningen af Danmark har Røde Kors’ 240 genbrugsbutikker i hele landet været lukket. Og det kan få konsekvenser for organisationens arbejde fremadrettet og evnen til at agere hurtigt i katastrofer. Derfor er det med stor glæde, at Røde Kors nu genåbner butikkerne.

”Det er fantastisk, at vi nu igen kan invitere kunderne ind i butikkerne,” siger chef for genbrugsbutikkerne, Tina Donnerborg.

Efter planen åbner Røde Kors-butikkerne langsomt i takt med, at de kan skabe tryghed for frivillige, kunder og donorer efter sundhedsmyndighedernes retningslinjer.

Røde Kors har 240 genbrugsbutikker fordelt i hele landet.

Butikkerne betjenes af flere end 10.000 frivillige. De sorterer og ordner tøjet, og sælger det.

15 folkemøder skal kickstarte hjælp til udsatte under genåbning15.5.2020 06:00:00 CESTPressemeddelelse

Coronakrisen har forstærket daglige udfordringer med ensomhed og mistrivsel blandt mange. Behovet for støtte, fællesskaber og hjælp er større nu, end før Covid 19 gjorde sit indtog. Med 15 folkemøder i hele landet tager Røde Kors initiativ til at samle ildsjæle, civilsamfundet og repræsentanter fra virksomheder og myndigheder til at finde løsninger til dem, der fortsat lever med følgerne af coronakrisen.