Røde Kors uddeler pris til førstehjælpshelt

ÅRETS FØRSTEHJÆLPER 2020: Fredag den 3. juli kårer Røde Kors og Aleris-Hamlet Hospitaler for 29. år i træk en dansker, der har gjort en særlig indsats og reddet liv med førstehjælp. Alle de tre nominerede har hjulpet en person med hjertestop ved at give livreddende førstehjælp.

Jan redder sin søn, der falder om, mens han spiller fodbold i genboens have. Chano slår til autopiloten, da hans stedfar falder om midt under fødselsdagssangen til nevøen. Og Rasmus tager styringen, da hans træningsmakker i ishockey falder om midt under den normale torsdagstræning.

Alle tre tilskadekomne lever i dag, fordi de tre nominerede førstehjælpere reagerede hurtigt og udførte den korrekte førstehjælp.

Årets Førstehjælper 2020 bliver kåret den 3. juli. Vinderen modtager en pris på 10.000, som er sponsoreret af Aleris-Hamlet Hospitaler. Prisen bliver uddelt for 29. gang for at sætte fokus på vigtigheden af at kunne førstehjælp.

Tiden er altafgørende
Hvert år får omkring 5.400 personer pludseligt hjertestop uden for et hospital i Danmark. Det er cirka 15 personer hver dag, viser de nyeste tal fra Dansk Råd for Genoplivning (2018). Ovenstående historier illustrerer, hvor livsvigtigt det er at gribe ind, når ulykken er ude.

”Enhver voksen person bør kunne livreddende førstehjælp og bruge en hjertestarter. Det er så vigtigt, da det er de allerførste indsatser, der er afgørende for overlevelseschancerne.For hvert minut en person har hjertestop uden behandling, forringes overlevelseschancen med 10 %,”forklarer læge Carsten Tollund fra Aleris-Hamlet privathospitaler.

Derfor arbejder Røde Kors for, at alle danskere skal kunne førstehjælp. I 2018 havde kun hver tredje dansker et opdateret førstehjælpskursus, viser en analyse, som Røde Kors har gennemført med Voxmeter.

”Uheldet kan ske alle steder, og derfor er det så vigtigt, at vi alle kan førstehjælp. Du bør stille dig selv spørgsmålet, om der altid er nogen i nærheden af dig, der kan førstehjælp? Og så kan du jo starte med at tage dine venner, familie og kollegaer med på førstehjælpskursus,” siger Anders Ladekarl, generalsekretær i Røde Kors.

250.000 personer tager hvert år et førstehjælpskursus ifølge Dansk Førstehjælpsråd.I dag får 77 procent livreddende førstehjælp ved hjertestop. Det tal lå på kun 19 procent i 2001. Dermed får cirka fire gange så mange livreddende førstehjælp ved hjertestop i dag, viser de nyeste tal fra Dansk Råd for Genoplivning (2018).

Røde Kors og Aleris-Hamlet Hospitaler uddeler prisen Årets Førstehjælper for at hylde de mennesker, der griber ind og yder førstehjælp, når uheldet sker.

De nominerede til Årets Førstehjælper er:

For yderligere informationer kontakt:

Kampagneleder i Førstehjælpsafdelingen, Merete McCarthy, 24 80 29 99 / 35 25 93 86, memcc@rodekors.dk

Røde Kors’ pressetelefon: 3529 9699

Hver dag redder vi liv og ruster mennesker til at klare sig gennem kriser og katastrofer. I Danmark skaber vi fællesskaber og støtter samfundets sårbare til et bedre liv.

Vi hjælper mennesker på begge sider af konflikten og i de fjerneste egne af verden. Uden hensyn til nationalitet, religion eller politiske holdninger.

Vi er verdens største humanitære organisation med mere end 11 millioner frivillige i 191 lande. Vi er en del af dit lokalsamfund, uanset hvor du bor. Med din hjælp kan vi altid være til stede, når der er brug for os.

15 folkemøder skal kickstarte hjælp til udsatte under genåbning15.5.2020 06:00:00 CESTPressemeddelelse

Coronakrisen har forstærket daglige udfordringer med ensomhed og mistrivsel blandt mange. Behovet for støtte, fællesskaber og hjælp er større nu, end før Covid 19 gjorde sit indtog. Med 15 folkemøder i hele landet tager Røde Kors initiativ til at samle ildsjæle, civilsamfundet og repræsentanter fra virksomheder og myndigheder til at finde løsninger til dem, der fortsat lever med følgerne af coronakrisen.