Røde Kors og Bevica Fonden: Flygtninge med bevægelseshandicap skal sikres værdig transport

Røde Kors og Bevica Fonden er gået sammen for at sikre flygtninge med et fysisk handicap mulighed for ligeværdig transport, når de er kommet til landet. Transporten leveres af Din Hjælperordning, hvor mange ansatte selv lever med handicap

Martin Lund sad klar i Kastrup Lufthavn, da en flygtning med handicap fra Ukraine ankom og skulle finde vej til Asylcenter Sandholm. Martin døjer selv med spastiske lammelser, så han kender rigtig godt de udfordringer, der kan være i forbindelse med at transportere sig fra A til B uden hjælp, når man lever med et handicap.

Manden fra Ukraine fik tilbudt transporten til Sandholm som resultat af et nyere samarbejde mellem Røde Kors og Bevica Fonden, der er målrettet flygtninge, som kommer til landet med et handicap. Det skal sikre gode transportmuligheder fra det øjeblik, de passerer grænsen.

I Røde Kors glæder man sig over tiltaget, der er med til at sikre en tryg modtagelse af mennesker med handicap.

”Vi har med mennesker at gøre, der står i en ekstremt sårbar situation. Derfor håber vi, at vi med en god modtagelse, hvor basale ting som hjælp til transporten for personer med handicap er på plads, kan gøre det bare lidt lettere for den enkelte, siger leder for migration- og flygtningesektionen i Røde Kors, Niels Svankjær Christiansen.

Også i Bevica Fonden, der arbejder for at styrke mulighederne for det enkelte menneske med bevægelseshandicap, er der stor tilfredshed med, at man sammen med Røde Kors kan være noget for en særligt sårbar målgruppe:

”Vi arbejder i det daglige for alle med et bevægelseshandicap – også flygtninge. Derfor er vi glade for, at vi sammen med Røde Kors har mulighed for at tilbyde ordentlige transportforhold ved ankomsten for flygtninge,” siger direktør i Bevica Fonden, Marianne Kofoed.

”Jeg siger ikke nej, hvis jeg bliver spurgt igen”
Martin, som sammen med sin hjælper, transporterede flygtningen, er stolt og glad for at kunne bidrage til indsatsen:

”Jeg siger ikke nej, hvis jeg bliver spurgt igen. Hvis jeg med en lille indsats kan være med til at gøre en stor forskel, så ville jeg da ikke være for klog, hvis jeg sagde nej,” siger han og forklarer, at hans engagement også skal ses i forlængelse af hans eget handicap.

”Hvis jeg ikke selv fik al den hjælp, jeg gør, så ville jeg jo stort set ikke kunne foretage mig noget. Kan vi vise dem, der kommer til landet, at vi er mange, der bakker op, og at der er mulighed for hjælp, så skal vi også gøre det,” siger han.

Røde Kors og Bevica Fonden samarbejder med Din Hjælperordning som operatør. Her lever mange af de ansatte selv med handicap og er ansatte via en ordning, som tilbyder mennesker med handicap sine egne personlige hjælpere. Det gør de for at sikre, at alle trods handicap kan leve så frit og selvstændigt som muligt.

Selvom man i Røde Kors ikke forventer, at der kommer voldsomt med henvendelser, understreger Niels Svankjær Christiansen vigtigheden af at skabe en tryg modtagelse for alle.

”Det er en lille målgruppe, vi henvender os til med dette tilbud. Men den forskel, vi gør for den enkelte, er i høj grad også værd at tage med i ligningen, og vi er meget glade for, at vi sammen med Bevica Fonden kan række ud og sikre værdige forhold for dem, der kommer hertil, siger Niels Svankjær Christiansen.

Pressehenvendelser
Bevica Fonden – Zeynep Celik, tlf. 31311232 / zeynep@bevica.dk