Røde Kors

Røde Kors klar med karantæne-hjælp og støtte til myndighederne i forhold til Coronavirus

Del

Røde Kors’ vil fra i dag drive et hjælpenetvæk, der tilbyder hverdagshjælp til danskere, der er syge eller i karantæne på grund af coronavirussen. Det skal ske gennem frivillige hjælpere, der kan give en hånd med alt fra at hente pakker på posthuset til at handle i supermarkedet eller gå tur med hunden.

Lige nu sidder mange danskere i karantæne eller selvisolation på grund af coronavirus. Enten fordi de allerede er syge med virussen, har været udsat for smittefare, eller fordi de hører til en af de befolkningsgrupper, der er ekstra udsatte.

Nu etablerer Røde Kors et netværk, som skal støtte disse mennesker og aflaste myndighederne. Ved at matche danskere, der har brug for hjælp til daglige gøremål med danskere, der har mulighed for at give en hjælpende hånd, vil Røde Kors støtte dem, der er nødt til at holde sig inden døre.

Røde Kors-hjælperne vil for eksempel kunne købe ind i supermarkedet, gå en tur med hunden, hente en pakke på posthuset eller hente medicin på apoteket for personer, der sidder i karantæne eller selvisolation.

Parallelt med dette skal Røde Kors i samarbejde med myndighederne bidrage til bemanding og støtte på det sundhedsfaglige område på det centrale call center. Samtidig etableres et ekstra call center for generelle henvendelser fra borgerne – bemandet med folk fra Røde Kors. Telefonnummeret til den myndighedsfælles hotline har været i drift siden krisen tog fart, men antallet af henvendelser gør det bydende nødvendigt med flere telefonlinjer og flere til at tage telefonen, når den ringer. Det er baggrunden for, at Røde Kors er blevet bedt om at bidrage.

”Mange har allerede brug for hjælp eller for at få svar på spørgsmål, og man kan forvente, at flere vil få det i de kommende uger. Vi har i kraft af Røde Kors’ mandat en helt særlig rolle i at hjælpe og understøtte myndighederne i krisesituationer, derfor er det naturligt for os at påtage os disse opgaver,” siger generalsekretær Anders Ladekarl om baggrunden for indsatsen.

Både hverdagshjælpen til mennesker i karantæne og bemanding af de to call centre vil ske med Røde Kors frivillige. For den sundhedsfaglige del vil det være Røde Kors-samaritter, der skal bidrage, og andre af Røde Kors’ 35.000 frivillige står også klar, men der vil blive brug for mange flere engagerede mennesker.

”Vi har brug for, at så mange som muligt engagerer sig i en krise, som fører til spidsbelastninger flere steder i samfundet – nu giver vi en let vej til at engagere sig – uanset om man gerne vil give praktisk hjælp til mennesker, som ikke selv kan gå i butikker eller lufte hunden, eller om man vil sidde på et call center og besvare spørgsmål fra bekymrede borgere,” siger Anders Ladekarl.

Baggrund

Hjælpenetværket vil kun udføre opgaver, der kan udføres uden at overtræde almindelige retningslinjer fra myndighederne. Der må ikke være nogen fysisk kontakt, der skal holdes minimum to meters afstand, og der må ikke være berøring af genstande uden værnemidler (for eksempel handsker).

Der vil være faste procedurer og vejledninger for både dem, der gerne vil hjælpe og dem, der skal modtage hjælpen, så Røde Kors’ Hjælpenetværk ikke bidrager til yderligere smitterisiko.

Røde Kors følger alle retningslinjer fra Sundhedsstyrelsen og andre relevante myndigheder.

Bliv hjælper eller få hjælp

Hvis du har brug for hjælp fra Røde Kors’ Hjælpenetværk, eller du selv gerne vil blive hjælper eller bemande call center, så skal du ringe til Røde Kors på tlf. 3529 9660. Så vil du blive hjulpet videre.

Kontaktperson: Kommunikationskonsulent Ditte Goor, 6115 8753 / dingo@rodekors.dk

Nøgleord

Kontakter

Kontaktperson: Kommunikationskonsulent Ditte Goor, 6115 8753 / dingo@rodekors.dk

Information om Røde Kors

Røde Kors
Røde Kors
Blegdamsvej 27
2100 København Ø

+45 35 25 92 00https://www.rodekors.dk/
Røde Kors er altid til stede

Hver dag redder vi liv og ruster mennesker til at klare sig gennem kriser og katastrofer. I Danmark skaber vi fællesskaber og støtter samfundets sårbare til et bedre liv.

Vi hjælper mennesker på begge sider af konflikten og i de fjerneste egne af verden. Uden hensyn til nationalitet, religion eller politiske holdninger.

Vi er verdens største humanitære organisation med mere end 11 millioner frivillige i 191 lande. Vi er en del af dit lokalsamfund, uanset hvor du bor. Med din hjælp kan vi altid være til stede, når der er brug for os.

Følg pressemeddelelser fra Røde Kors

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Røde Kors

15 folkemøder skal kickstarte hjælp til udsatte under genåbning15.5.2020 06:00:00 CESTPressemeddelelse

Coronakrisen har forstærket daglige udfordringer med ensomhed og mistrivsel blandt mange. Behovet for støtte, fællesskaber og hjælp er større nu, end før Covid 19 gjorde sit indtog. Med 15 folkemøder i hele landet tager Røde Kors initiativ til at samle ildsjæle, civilsamfundet og repræsentanter fra virksomheder og myndigheder til at finde løsninger til dem, der fortsat lever med følgerne af coronakrisen.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum