Røde Kors klar med karantæne-hjælp og støtte til myndighederne i forhold til Coronavirus
Lige nu sidder mange danskere i karantæne eller selvisolation på grund af coronavirus. Enten fordi de allerede er syge med virussen, har været udsat for smittefare, eller fordi de hører til en af de befolkningsgrupper, der er ekstra udsatte.
Nu etablerer Røde Kors et netværk, som skal støtte disse mennesker og aflaste myndighederne. Ved at matche danskere, der har brug for hjælp til daglige gøremål med danskere, der har mulighed for at give en hjælpende hånd, vil Røde Kors støtte dem, der er nødt til at holde sig inden døre.
Røde Kors-hjælperne vil for eksempel kunne købe ind i supermarkedet, gå en tur med hunden, hente en pakke på posthuset eller hente medicin på apoteket for personer, der sidder i karantæne eller selvisolation.
Parallelt med dette skal Røde Kors i samarbejde med myndighederne bidrage til bemanding og støtte på det sundhedsfaglige område på det centrale call center. Samtidig etableres et ekstra call center for generelle henvendelser fra borgerne – bemandet med folk fra Røde Kors. Telefonnummeret til den myndighedsfælles hotline har været i drift siden krisen tog fart, men antallet af henvendelser gør det bydende nødvendigt med flere telefonlinjer og flere til at tage telefonen, når den ringer. Det er baggrunden for, at Røde Kors er blevet bedt om at bidrage.
”Mange har allerede brug for hjælp eller for at få svar på spørgsmål, og man kan forvente, at flere vil få det i de kommende uger. Vi har i kraft af Røde Kors’ mandat en helt særlig rolle i at hjælpe og understøtte myndighederne i krisesituationer, derfor er det naturligt for os at påtage os disse opgaver,” siger generalsekretær Anders Ladekarl om baggrunden for indsatsen.
Både hverdagshjælpen til mennesker i karantæne og bemanding af de to call centre vil ske med Røde Kors frivillige. For den sundhedsfaglige del vil det være Røde Kors-samaritter, der skal bidrage, og andre af Røde Kors’ 35.000 frivillige står også klar, men der vil blive brug for mange flere engagerede mennesker.
”Vi har brug for, at så mange som muligt engagerer sig i en krise, som fører til spidsbelastninger flere steder i samfundet – nu giver vi en let vej til at engagere sig – uanset om man gerne vil give praktisk hjælp til mennesker, som ikke selv kan gå i butikker eller lufte hunden, eller om man vil sidde på et call center og besvare spørgsmål fra bekymrede borgere,” siger Anders Ladekarl.
Baggrund
Hjælpenetværket vil kun udføre opgaver, der kan udføres uden at overtræde almindelige retningslinjer fra myndighederne. Der må ikke være nogen fysisk kontakt, der skal holdes minimum to meters afstand, og der må ikke være berøring af genstande uden værnemidler (for eksempel handsker).
Der vil være faste procedurer og vejledninger for både dem, der gerne vil hjælpe og dem, der skal modtage hjælpen, så Røde Kors’ Hjælpenetværk ikke bidrager til yderligere smitterisiko.
Røde Kors følger alle retningslinjer fra Sundhedsstyrelsen og andre relevante myndigheder.
Bliv hjælper eller få hjælp
Hvis du har brug for hjælp fra Røde Kors’ Hjælpenetværk, eller du selv gerne vil blive hjælper eller bemande call center, så skal du ringe til Røde Kors på tlf. 3529 9660. Så vil du blive hjulpet videre.
Kontaktperson: Kommunikationskonsulent Ditte Goor, 6115 8753 / dingo@rodekors.dk
Nøgleord
Kontakter
Kontaktperson: Kommunikationskonsulent Ditte Goor, 6115 8753 / dingo@rodekors.dk
Information om Røde Kors
Røde Kors er altid til stede
Hver dag redder vi liv og ruster mennesker til at klare sig gennem kriser og katastrofer. Vi skaber fællesskaber og støtter samfundets sårbare til et bedre liv, og i kriser er vi en del af det nationale beredskab i Danmark.
192 lande er med Genevekonventionen blevet enige om at have Røde Kors som fælles hjælpeorganisation. Vi hjælper mennesker på begge sider af konflikten og i de fjerneste egne af verden. Uden hensyn til nationalitet, religion eller politiske holdninger.
Vi er verdens største humanitære organisation med omkring 12 millioner frivillige over hele verden. Vi er en bevægelse for medmenneskelighed i verden, i lokalsamfundet og dér, hvor du bor.
Følg pressemeddelelser fra Røde Kors
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Røde Kors
Vigtigere end nogensinde: Røde Kors samler 14 millioner kroner ind til nødhjælp5.10.2025 17:33:11 CEST | Pressemeddelelse
I en tid hvor mange lande skærer ned på den humanitære støtte, har danskerne i dag vist stor opbakning til mennesker i nød. Ved årets landsindsamling har Røde Kors indsamlet 14 millioner kroner. Det er en million kroner mere end sidste år
Røde Kors åbner hjælpelinje efter FE-advarsel om hybridkrig3.10.2025 13:58:20 CEST | Pressemeddelelse
Utrygge borgere kan få en samtale om deres bekymringer efter dagens pressemøde
Vigtigere end nogensinde: Røde Kors samler ind for de mest udsatte søndag 5. oktober3.10.2025 12:29:58 CEST | Pressemeddelelse
8 ud af 15 af verdens største bidragsydere til humanitær nødhjælp har annonceret nedgang i støtten, og konsekvenserne af de store nedskæringer har allerede meldt sin ankomst hos verdens mest udsatte. Med et stigende antal klimakatastrofer og mere end 120 konflikter i verden har der aldrig været et større behov for at samle ind, siger generalsekretær i Røde Kors Anders Ladekarl
"Piger græder ikke" vinder Røde Kors Prisen på BUSTER Filmfestival1.10.2025 18:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Prisvinderen "Piger græder ikke" giver indblik i en helt anden virkelighed end den, vi kender.
F.C. København, Unibet og Røde Kors til kamp for danskernes mentale sundhed16.9.2025 06:55:00 CEST | Pressemeddelelse
Hvordan har din sidemakker det egentlig? Selv i flok, i fællesskabet eller i venners lag kan man føle sig ensom. F.C. København sætter sammen med Røde Kors og Unibet fokus på den mentale trivsel
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum
