ROCKWOOL og One Ocean Foundation lancerer banebrydende videnspartnerskab om havbeskyttelse ved et arrangement ved Gardasøen

Torsdag indledte ROCKWOOL og One Ocean Foundation officielt deres flerårige samarbejde med et velbesøgt lanceringsarrangement i Italien.

Lanceringen fandt sted ved Fraglia Vela Riva med udsigt over Gardasøen. Her fik Denmark SailGP Team Skipper Nicolai Sehested følgeskab af ROCKWOOL CEO Jens Birgersson, Senior Vice President Mirella Vitale, samt One Ocean Foundations formand Riccardo Bonadeo og generalsekretær Jan Pachner.

Partnerskabet kobler sport i verdensklasse, det globale erhvervsliv og revolutionerende videnskab sammen. Således bliver One Ocean Foundation, ny Race for the Future-partner for Denmark SailGP Team præsenteret af ROCKWOOL, når holdet konkurrerer i en af sportens mest klimavenlige ligaer, SailGP.

"Hos ROCKWOOL er vi meget begejstrede for dette spændende og vigtige samarbejde med One Ocean Foundation. Samarbejdet fokuserer på beskyttelse og retablering af vores hav," siger Mirella Vitale, Senior Vice President, Marketing, Communication and Public Affairs hos ROCKWOOL.

"Vi vil bruge vores globale platform sammen med SailGP og Denmark SailGP-holdet til at øge bevidstheden om og forståelsen af verdenshavenes sundhedstilstand og de udfordringer, de står overfor – og til at fremskynde løsninger til at beskytte dem."

Det danske hold vil i SailGP sæson 3 sejle med et fornyet fokus på at 'bygge en bedre fremtid og regenerere vores hav'. Den folierende F50-katamaran, der kan ramme hastigheder på op til 100 km/t, bærer nu One Ocean Foundation logoet.

Nicolai Sehested, Skipper for Denmark SailGP Team præsenteret af ROCKWOOL, forklarer: “Som danske sejlere er bæredygtighed i vores DNA, og vi brænder for at beskytte vores hav.”

"Vores ambition for dette partnerskab med One Ocean Foundation er at sætte en ny standard inden for sport ved betydeligt at reducere vores CO2 aftryk, mens vi sejler rundt i verden. Vi vil bruge de videnskabelige resultater til at skabe en positiv dialog og inspirere og engagere andre til at handle."

I 2022 lancerede SailGP et banebrydende Impact League-initiativ, som er en anden type pointsystem, der løber sideløbende med mesterskabet, og hvor alle 10 hold samler point gennem aktiviteter, der reducerer deres CO2aftryk og hjælper med at accelerere innovation og inklusion i sporten.

I sæson 3 vil One Ocean Foundation arbejde tæt sammen med Denmark SailGP-atleterne, og deres besætning på land, for at hjælpe med at spore, analysere og reducere teamets CO2aftryk på tværs afholdets aktiviteter.

"Det er virkelig spændende for os at samarbejde med en global markedsleder som ROCKWOOL, og gennem dette samarbejde med Denmark SailGP Team kunne bruge den utrolige SailGP platform," tilføjer Jan Pachner, generalsekretær hos One Ocean Foundation.

"Vi ved, at sportens muligheder for at synliggøre de vigtige udfordringer vores hav står overfor, er uovertrufne, og vi ser frem til at hjælpe Denmark SailGP Team og ROCKWOOL med at sætte en helt ny standard og gå forrest med at sætte et godt eksempel i de kommende sæsoner."

Videnskab under mesterskaberne

Denmark SailGP Teams atleter vil udføre en række videnskabelige eksperimenter, når SailGP bevæger sig rundt på kloden og besøger fire kontinenter i 2022 og begyndelsen af 2023.

Prøveudtagningerne, som vil blive udført fra selve F50 katamaranen på SailGP banerne rundt om i verden, vil hjælpe med at sende data til et af verdens første verdensomspændende havsundhedskort. Og dermed give et øjebliksbillede af vores havessundhedstilstand og hjælpe os til bedre at forstå, hvordan vi kan beskytte og retablere dem.

"På trods af at mere end 70 procent af Jorden er dækket af vand, ved vi stadig ikke nok om vores have – og du kan ikke beskytte noget, du ikke forstår", forklarer Sandro Carniel, leder af forskningsafdelingen ved Instituttet for Marine Science, og en del af One Ocean Foundations videnskabelige komité.

"Denne globale videnskabelige indsats udført af Denmark SailGP-atleterne vil hjælpe os til, ikke kun bedre at forstå vores haves tilstand på en række forskellige og ikoniske steder, men også hjælpe os med at forudsige fremtidige udfordringer og identificere innovative, lokalt relevante og effektive løsninger.”

ROCKWOOL implemterer Ocean Disclosure Initiative

Senere på måneden vil One Ocean Foundation lancere Ocean Disclosure Initiative – ODI - et unikt initiativ, designet til at hjælpe virksomheder med at forstå og reducere dens aftryk på vores have.

Kriterierne, som er udviklet i samarbejde med McKinsey and Co og SDA Bocconi School of Management, vil levere en omfattende og videnskabsbaseret analysemetode specielt udviklet til industrisektorer til at analysere, forstå og reducere deres påvirkning af havet.

"Det er vigtigt, at det globale erhvervsliv sætter en standard og spiller sin rolle i at sikre vores haves sundhed," fortsætter Vitale.

"ROCKWOOL støtter Ocean Disclosure Initiative og vil arbejde tæt sammen med One Ocean Foundation for at implementere ODI på tværs af vores forretningsområder. Vi vil også opfordre vores partnere og netværk til at gøre det samme”.

SailGP Sæson 3 startede i Bermuda den 14.-15. maj og vil gæste mere end 10 ikoniske byer rundt om i verden i en udvidet sæsonkalender. Næste stop på turen for de folierende F50-katamaraner er Chicago Navy Pier til United States Sail Grand Prix den 18.-19. juni.

Denmark SailGP Team Skipper Nicolai Sehested og hans besætning skal forsvare hjemmebanen den 19.-20. august 2022, hvor ROCKWOOL Denmark Sail Grand Prix lander i København til en brag af en sejlsportsfest. Billetterne kan allerede købes her.