ROCKWOOL sponseret SailGP-hold vinder Impact League

Det danske ROCKWOOL SailGP-hold vinder Impact League i sæson 3

SAN FRANCISCO, USA – d. 5. maj 2023

Det danske ROCKWOOL sponsorerede SailGP-hold har været gennem en utrolig udvikling frem til i dag, hvor de er blevet kåret som vindere af Impact League ved Mubadala SailGP sæson 3 Grand Final i San Francisco.

I den hidtil mest intense Impact League vandt Danmark i hård konkurrence med sidste års vinder, New Zealand, der endte på andenpladsen kun fem point efter, mens det britiske SailGP-hold kom ind på tredjepladsen.

Impact League blev introduceret i sæson 2 og er en rangliste, der kører parallelt med sæsonmesterskabet. Her belønner SailGP de miljøbevidste handlinger, holdene tager for at reducere deres samlede klimaaftryk og fremskynde inklusion i sejlsport.

Med sejren til Danmark følger en pengesum til holdets Race For the Future-partner One Ocean Foundation. New Zealand og Storbritannien sikrer også et beløb til Live Ocean Foundation og Protect our Future.

Den danske SailGP-anfører Nicolai Sehested fortæller: "Vi er glade og stolte over at vinde Impact League i denne sæson. Det er umuligt at vinde en konkurrence så hård og unik som Impact League uden fuldt engagement og dedikation fra alle på holdet samt støtte og vejledning fra vores partnere ROCKWOOL og One Ocean Foundation.”

"Konkurrenceniveauet hos de andre hold har været højere end nogensinde før. Der er ingen magi i Impact League, vores sejr viser, hvad der er muligt med hårdt arbejde, innovation og kreativitet. Vi har gjort de små ting godt og konsekvent. Siden dag ét i denne sæson er vi gået til Impact League med samme tro, intensitet og handlekraft, som vi gør til sejladserne i SailGP."

Efter at have sluttet sidst i sæson 2 genopfandt Danmark sig selv i denne sæson ved at onboarde sin Race For The Future-partner One Ocean Foundation, hvis mission er at fremskynde løsninger på havproblemer, og være frontløbere på en række banebrydende initiativer.

Danmark lancerede More Speed Less Plastic i januar for at belønne sejlerne for det, de er bedst til: At sejle hurtigt. Initiativet betyder, at det danske hold forpligter sig til at fjerne 10 kilo plastaffald fra havet for hver 1 km/t hastighed, teamet opnår ved hvert event.

Som en del af initiativet har Danmark allerede bidraget til, at der er opsamlet mere end fem tons affald fra havet, hvilket gør det til verdens første sportshold, der renser havet, mens de sejler om kap med hastigheder op til 100 km/t.

ROCKWOOL's Beneath The Surface bæredygtighedsserie har mere end 25 millioner visninger på YouTube, hvor fans følger holdets oplevelser med inspirerende organisationer og innovative projekter i de byer, SailGP besøger – herunder FIFA Women's World Cup i Australien og New Zealand, Expo City Dubai og Singapores Ocean Purpose Project.

Ved flere SailGP-events denne sæson har det danske SailGP-holds atleter samarbejdet med One Ocean Foundation om havvidenskabelige eksperimenter. Sammen har de indsamlet vandprøver og vigtig information om vores have. Planen er at lave det første kort over SailGP's med havenes sundhedstilstand ved udgangen af 2023.

SailGP Chief Purpose Officer Fiona Morgan siger: "Jeg er så stolt af Danmarks samarbejde og tilgang til formålet, som har været drivkraften bag Impact League-sejren i denne sæson. Fra at bringe One Ocean Foundation med ombord, arbejde tæt sammen med dem og inspirere holdets individuelle atleter til at handle og engagere titelsponsoren ROCKWOOL, der i sig selv er en af mest bæredygtige virksomheder i Danmark. Herfra at nå ud til andre sportsgrene og organisationer samt at samle dem alle, har virkelig været en utrolig kollektiv strategi.”

Andre højdepunkter på tværs af Impact League i sæson 3 inkluderer Canadas SailGP-sejler Isabella Bertold, der sejlede over 1.000 km fra France Sail Grand Prix til Spain Sail Grand Prix for at sætte fokus på havet hav og indsamle penge til holdets partner, Ocean Wise.

New Zealand har samarbejdet med Live Ocean Foundation for at skabe opmærksomhed om budskabet; "Voices for a Healthy Ocean". En forpligtelse for sportsfolk og fællesskaber med havet i fokus til at bruge deres stemmer til at øge bevidstheden om havets sundhed. Dette blev taget med til FN's Ocean Conference i Lissabon.

Emirates Great Britain SailGP Team underskrev et partnerskab med Low Carbon, et globalt selskab inden for vedvarende energi, for at gå sammen med sin Race for the Future-partner Protect Our Future. Uddannelsesplatformen for klimaændringer støtter over tre millioner unge i at gøre en indsats for at beskytte naturen, mennesker og planeten ved hjælp af inspiration fra atleter.

Schweiz samarbejdede også med VI Foundation ved at invitere tre paraatleter med ombord på sin F50 for at fremme lige muligheder og vise, at alt er muligt.

Mens Impact League har leveret fantastiske resultater på sin kun anden sæson, er der planer om at gøre Impact League større og vildere end nogensinde før til den kommende sæson 4.

Morgan fortæller:"Impact League viser, at bæredygtighed ikke behøver at være kedeligt. Det kan være sjovt og engagerende, samtidig med at det inspirerer til stadig forandring. Det handler om kontinuerlig forbedring. I sæson 4 vil vi opleve den største udvikling nogensinde. Vi føler, at vores hold opererer virkelig bæredygtigt nu. Vi har fået implementeret Impact League i forretningen, og nu handler det om at udvikle den for at fokusere på større områder, hvor vi kan gøre en forskel. Vi kommer til at bruge mere tid på at samarbejde med andre sportsgrene i forhold til at få det implementeret."

Det danske ROCKWOOL SailGP-hold vinder Impact League i sæson 3

SailGP er sejlsportens Superliga, hvor ni landshold sejler mod hinanden i korte, intense kapsejladser med nogle af verdens mest ikoniske storbyer som kulisse. Det hele kulminerer i en stor sæsonfinale og en hovedpræmie på 1 million dollars. Den ekstremt hurtige og højteknologiske liga tæller sejlsportens bedste atleter, der i identiske, hydrofoilende F50-katamaraner opnår hastigheder tæt ved 100 km/t. SailGP’s deltagere kæmper samtidig for en bedre fremtid og en verden drevet af naturen gennem en intern konkurrence hold mod hold, der har til formål at løfte bevågenheden på bæredygtighed i sportsverdenen. Læs mere på SailGP.com