ROCKWOOL og Denmark SailGP Team indgår videnskabeligt partnerskab med One Ocean Foundation

ROCKWOOL er gået sammen med One Ocean Foundation i et skelsættende og globalt videnskabeligt partnerskab. Samarbejdet, der vil løbe over flere år, har fokus på at fremskynde løsninger til beskyttelse og regenerering af verdens have.

Samarbejdet, hvor One Ocean Foundation bliver Race For The Future-partner for Denmark SailGP Team præsenteret af ROCKWOOL, forbinder global forretning, sport i verdensklasse og videnskab med henblik på at skabe positiv indflydelse hele vejen rundt. Det sker forud for sæson 3, der skydes i gang i weekenden.

One Ocean Foundation er støttet af en uafhængig videnskabelig komité og samarbejder med en række prestigefyldte institutioner, forskningscentre og universiteter. Organisationen har til formål at skabe løsninger på de problemer, der presser verdenshavene, ved at inspirere internationale ledere, fremme blå økonomi samt udbrede og forbedre vores viden om havet.

Mirella Vitale, Senior Vice President, Group Marketing, Communications and Public Affairs hos ROCKWOOL, siger: "Vi er meget begejstrede for partnerskabet med One Ocean Foundation, som vi håber kan hjælpe med at vise naturens kraft og vigtigheden af, at ledere skaber positive, bæredygtige forandringer. SailGP er førende inden for global sport og bæredygtighed. Dette samarbejde med en videnskabsbaseret, innovativ havorganisation passer perfekt til ROCKWOOL og vores sponsorat af Denmark SailGP Team."

Opbygning af en bedre fremtid - regenerering af vores hav

I tredje sæson af SailGP vil Denmark SailGP Team præsenteret af ROCKWOOL samarbejde med One Ocean Foundation med det formål at analysere, spore og reducere CO2- og plastaftrykket fra holdets handlinger. Dette er et led af SailGP's særlige Impact League-initiativ.

Impact League er unik i sporten. Et kapløb, der løber sideløbende med SailGP-ligaen, ser på de ti holds handlinger for at reducere klimaaftryk og aktiviteter for samtidig at fremskynde innovation og inklusion i sporten.

Nicolai Sehested, skipper for Denmark SailGP Team præsenteret af ROCKWOOL, forklarer: "Som danske sejlere ligger bæredygtighed i vores DNA. Vi brænder for at beskytte vores have. Vi håber, at vores partnerskab med One Ocean Foundation vil hjælpe os med at sætte en ny standard i sportsverdenen ved at reducere vores klimaaftryk betydeligt, bruge videnskaben til at skabe positiv indflydelse og inspirere andre til at handle."

Riccardo Bonadeo, formand for One Ocean Foundation: "Vi er stolte af at samarbejde med ROCKWOOL og Denmark SailGP Team i dette unikke projekt med branchens førende globale virksomhed og verdensklasseatleter med havet i hjertet. Vi tror på, at vi sammen kan skabe positive og varige forandringer for at inspirere og engagere andre i både Danmark og andre lande."

Forud for ledelse af Denmarks SailGP-hold har Sehested deltaget to gange i The Ocean Race – og har set betydningen af affald og forurening med egne øjne, også på nogle af Jordens fjerneste steder.

"Jeg kan huske, at jeg så affald flyde rundt ved Point Nemo i det sydlige Ocean – et sted, hvor man er tættere på astronauterne på Den Internationale Rumstation end nogen andre på land. Når du sejler gennem disse områder, uberørt af civilisation, og ser forurening, indser du virkelig omfanget af den udfordring, som vores have står over for," tilføjer han.

Innovativ havforskning, banebrydende teknologi og sport i verdensklasse kolliderer

Den foilende F50-katamaran, der sejles med i SailGP, bliver et flyvende videnskabslaboratorium i løbet af sæson 3 takket være sæsonens nye eksperiment, der udføres af Denmark SailGP Teamets topatleter.

I samarbejde med One Ocean Foundation vil det danske hold, bestående af olympiske mestre og verdensmesterskabsvindere, indsamle en række planktonprøver fra hver SailGP-eventlokation. Således vil de skabe det første globale sundhedskort over havet med mere end 11 ikoniske havbyer rundt om i verden.

"Muligheden for at accelerere den videnskabelige forståelse af vores hav fra vores F50’er, lige i midten af SailGP banen og fra nogle af verdens bedste byer, er virkelig spændende. Vi håber, at vi ved at bruge denne globale platform kan øge bevidstheden om havets tilstand og vise vigtigheden af at beskytte og regenerere det," fortsætter Sehested.

Prøverne indsamles i net og vil blive sendt til et laboratorium for at analysere mængden af forurenende stoffer, og således bidrage til at overvåge havets aktuelle sundhed fra hver lokation.

"På trods af, at mere end 70 procent af Jorden er dækket af vand, ved vi stadig ikke nok om vores have - og du kan ikke beskytte noget, du ikke forstår," forklarer Sandro Carniel, leder af forskningsafdelingen ved Institute of Marine Science og en del af One Ocean Foundation Scientific Committee.

"Den globale videnskabelige indsats fra de danske SailGP-atleter vil ikke kun hjælpe os med at forstå havenes tilstand på en række forskellige og ikoniske steder bedre, men også hjælpe os med at forudsige fremtidige udfordringer og identificere innovative, lokalt relevante og effektive løsninger."

Danmark SailGP Team er på nuværende tidspunkt på Bermuda for at forberede sig til sæson 3's første Sail Grand Prix, som finder sted den 14.-15. maj. Båden – der er udsmykket med den danske vikingekriger Holger Danske – vil også have One Ocean Foundation-mærkning, når den sejler i Øresund til august.