Rockstart rejser 164 mio. kr. i fond I i samarbejde med Vækstfonden og private investorer

I juni 2019 rykkede den globale accelerator fond, Rockstart, ind på Højbro Plads i midten af København. Visionen for deres agrifood-fond i Danmark var klar: At udvikle fremtidens grønne virksomheder inden for landbrugs- og fødevareteknologi. Nu har accelerator-fonden lukket sin fond, Rockstart AgriFood I, i et såkaldt 'final close', hvor Vækstfonden investerer sammen med en lang række private investorer, heriblandt Arla.
Marc Durno, Managing Partner AgriFood tv og Rune Theill, co-founder & CEO at Rockstart th

Restprodukter fra æbler, der bliver til biolæder, eller en online markedsplads, der forbinder lokale fødevareproducenter og aftagere. Det er blot nogle af den grønne virksomheder, som den globale accelerator-fond, Rockstart, har været med til at udvikle gennem deres program i København. For er der én ting, som den internationale accelerator-fond har til fælles med danske virksomheder, er det visionen om en grøn og bæredygtig fødevaresektor. Nu lukker Rockstart sin fond, Rockstart AgriFood I, i København med en samlet investering på hele 164 mio. danske kroner (EUR 22 mio.).

Mark Durno, Managing Partner i Rockstart AgriFood fond I:
”Den globale fødevareindustri kræver investeringer i bæredygtige og klimavenlige løsninger. At stærke danske spillere som Arla, Vækstfonden og en lang række private investorer, sætter deres lid til Rockstart ved at investere yderligere i vores agrifood-fond, er et stor skulderklap. Det styrker fundamentet for at levere på vores mission: At understøtte iværksættere i at skabe positive fordringer i global skala. Startups er altid kernen i vores arbejde; vores vigtigste opgave er at bane vejen og skabe muligheder for talentfulde iværksættere, og det gør vi med vores fokuserede agrifood-fond og vores stærke økosystem,” siger Mark Durno, Managing Partner AgriFood hos Rockstart

Vækstfonden øger investering
Vækstfonden investerede for første gang i fonden i 2019, da Rockstart åbnede sit københavnske kontor og efterfølgende investeringer i foodtech og agtech startups. Sidenhen har mere end 20 virksomheder gennemført programmet og har samlet sikret sig investeringer for mere end 10 mio. euro. Det viser, at det er afgørende at sikre kompetencer til rådgivning og sparring, hvis vi fortsat skal være en af de stærkeste fødevarenationer i verden, fortæller Mikkel Hesselgren, direktør for Vækstfondens egenkapitalsforretning:

”Vækstfonden var med til at etablere Rockstart Agrifood med vores investering tilbage i foråret 2019, som medvirkede til, at de kunne åbne kontor i København. De seneste godt to år har Rockstart bevist, at de formår at udvælge og udvikle nogle af fremtidens vigtige iværksættervirksomheder, der skal være med til at skabe den grønne omstilling af fødevaresektoren og landbruget. Derfor investerer vi endnu engang i fonden, så vi sammen med en række private investorer kan bidrage til fremtidens bæredygtige fødevarer.”

Arla på udkig efter fremtidens grønne startups
Med den seneste runde henter Rockstart yderligere 25 mio. kr. (EUR 3,45 mio.) i investering, så fonden samlet råder over 164 mio. kr. Det er kapital der skal ud til endnu flere grønne fødevarevirksomheder – særligt i Danmark via seed-investeringer fra Rockstart. I den seneste runde har Arla valgt at bidrage med en minoritetsinvestering som et led i andelsselskabets innovationsstrategi. Målet er at finde nye innovative samarbejdspartnere, der kan bidrage til selskabets målsætning om at nedsætte sin samlede CO2-udledning med 30 procent i 2030 og være klimaneutrale i 2050.

”Vi er drevet af innovation på tværs af hele vores forretning, og i Arlas innovationscenter deltager vi løbende i åbne innovationsprocesser i samarbejde med alt fra leverandører i produktionen til internationale universiteter. Vi er konstant på jagt efter nye løsninger inden for både produktion og landbrug, og her er startups en vigtig brik i vores samlede innovations-økosystem,” forklarer Senior Vice President, Product & Innovation, Lars Dalsgaard og fortsætter:

”Ved at stille produktionsfaciliteter og viden til rådighed er vi med til at sikre proof of concepts for nye teknologier. I samarbejdet med nye startups får vi samtidig adgang til netop nye teknologier og viden, der ligger uden for vores eget ekspertiseområde.”

Om Rockstart
Energi, agrifood og nye teknologier. Siden sin etablering har Rockstart investeret i mere end 250 startups, og Rockstarts porteføljeselskaber har nu en værdi på mere end en halv milliard euro. Rockstart består af et internationalt team af +35 fagfolk dedikeret til at give iværksættere mulighed for at blive skalerbare og ændre verden til det bedre. Rockstart har haft en række stærke exitter som bl.a. Wercker, Bouw7, iClinic og i 2021 3D Hubs og Brincr. Rockstart har kontorer i Amsterdam, Holland, København, Danmark og Bogota, Colombia.

For pressehenvendelser kontakt:
Rockstart: Veronica Fresneau, Marketing & Communications Manager: +31 (6) 1302 6650, e-mail: veronica@rockstart.com
Vækstfonden: Kommunikationsrådgiver, Cecilie Idun Andersen, +45 31 93 05 73, cea@vf.dk