Robotter og teknologi ændrer vilkårene for chauffører og lagerarbejdere

Robotter, kunstig intelligens og digitale platforme vil i de kommende år forandre vilkårene på lagrene og i lastbilerne. Der vil fortsat være brug for mennesker til at udføre arbejdet, men mange job vil blive ændret, og rigtigt mange medarbejdere skal efteruddannes. Det viser en rapport, som konsulentfirmaet Valcon har lavet for DI og 3F Transportgruppen.

I fremtiden kan en række opgaver løses hurtigere og billigere med brug af digitale løsninger. Og stadig flere lagre vil blive computerstyret og betjent af robotter. Ifølge rapporten vil mange job forsvinde, men samtidig vil der blive skabt nye jobfunktioner, som er mere kundeorienterede.

- Den øgede automatisering sikrer, at virksomhederne er konkurrencedygtige, så de kan klare sig i fremtiden. Det betyder på ingen måde, at der er udsigt til karavaner af førerløse lastbiler og en affolkning af medarbejdere. Men jobbene vil ændre sig, siger Kim Graugaard, fungerende adm. direktør i DI.

- Vi får brug for medarbejdere med nye kompetencer, og der bliver behov for en omfattende efteruddannelse af eksisterende medarbejdere, så de kan leve op til de krav, virksomhederne stiller til dem, siger han.

Ifølge rapporten vil fremtidens lagre og lastbiler ikke bliver rent robotdrevne. Men der vil blive investeret mere i automatiserede lagre, der vil ske en øget digitalisering af lagre og transportmidler, og e-handlen vil vokse kraftigt. Udviklingen vil forandre mange virksomheder.

- Vores medlemmer inden for handel og transport har mange muligheder i den nye digitale virkelighed. Men det kræver, at vi sætter ind med massiv efteruddannelse. Vi skal tænke mere digitalt i uddannelserne og i den måde, vi taler om kompetencer på, siger Jan Villadsen, formand for 3F’s Transportgruppe.

Intet tyder på at antallet af job i transportbranchen vil blive reduceret, så langt vi kan se ind i fremtiden.

- Chauffører og lagerarbejdere kommer ikke til at blive overflødige, som typograferne gjorde i 1990’erne. Der er mange muligheder for at arbejde inden for branchen, hvis man er parat til at omstille sig og lade sig efteruddanne, siger Jan Villadsen.

Se rapporten her

Fungerende adm. direktør Kim Graugaard træffes gennem presserådgiver Claus Kaae-Nielsen på clkn@di.dk eller 2332 6829

Formanden for 3F Transportgruppen Jan Villadsen træffes på 5150 6173 eller gennem presserådgiver Hans Christian Graversen på hans.graversen@3f.dk eller 2149 7230

DI og 3F Transport indgår overenskomstaftale for transportområdet22.2.2020 10:57:31 CETPressemeddelelse

DI og 3F Transport indgår overenskomstaftale for transportområdet Efter at have forhandlet i mere end en måned – og uafbrudt fra torsdag eftermiddag til fredag aften - er 3F Transport og DI nået frem til en aftale om at forny overenskomsterne på transportens område. Dermed er der et gennembrudsforlig på plads på normallønsområdet. Aftalen gælder blandt andet for lastbilchauffører, lagerarbejdere og havnearbejdere og sætter rammerne for 40.000 medarbejdere på godt 900 virksomheder på transportområdet, der er medlem af DI. - Vi har arbejdet intensivt for en aftale, som sikrer ro og konkurrencekraft for virksomhederne og medarbejderne inden for transportområdet de næste tre år. Det har ikke været nemt at nå hertil, men det er lykkes at finde en balance, hvor medarbejderne får nogle klare forbedringer, uden at vi sætter virksomhedernes konkurrenceevne over styr, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, DI. Han hæfter sig ved, at aftalen rummer flere mindre – men vigtige – forenklinger og

Invitation til pressemøde: Forlig om nye overenskomster på transportområdet21.2.2020 23:02:37 CETPressemeddelelse

3F Transport og Dansk Industri har fredag aften indgået aftale om nye overenskomster på transportområdet. Aftalen er treårig og rækker frem til 1. marts 2023. Forhandlerne vil præsentere indholdet af de nye overenskomster på et pressemøde i Industriens Hus på Rådhuspladsen lørdag den 22. februar kl. 10.00. Til stede på pressemødet vil være de fem topforhandlere: formand Jan Villadsen, forhandlingssekretær Flemming Overgaard og forhandlingssekretær Karsten Kristensen fra 3F Transport samt DI’s adm. direktør, Lars Sandahl Sørensen og DI’s viceadm. direktør, Kim Graugaard. Aftalerne mellem DI og 3F Transport sætter rammerne for 40.000 medarbejdere på godt 900 virksomheder på transportområdet, der er medlem af DI. Følg os på:

DI og 3F Transport har indkaldt forhandlingsudvalg til slutforhandlinger20.2.2020 10:00:00 CETPressemeddelelse

Efter længerevarende, intensive forhandlinger mellem DI og 3F Transport har parterne indkaldt deres forhandlingsudvalg i dag torsdag kl. 14.30 med henblik på at forsøge at opnå gennembrudsforlig på Fællesoverenskomsten, der dækker lagerarbejdere, chauffører og havnearbejdere. Aftalerne mellem DI og 3F Transport sætter rammerne for 40.000 medarbejdere på godt 900 virksomheder på transportområdet, der er medlem af DI. Forhandlingerne foregår i Industriens Hus og vil køre uden bagkant. Der er ikke planlagt doorstep-pressemøde før forhandlingerne. Fra 3F Transport er forhandlerne formand, Jan Villadsen, forhandlingssekretær Flemming Overgaard og forhandlingssekretær Karsten Kristensen. Fra Dansk Industris føres forhandlingerne af adm. direktør Lars Sandahl Sørensen og viceadm. direktør Kim Graugaard. Følg os på:

Erfaren topchef bliver direktør for digital mærkningsordning20.2.2020 09:00:41 CETPressemeddelelse

Dansk Industri, Dansk Erhverv, SMVdanmark og Forbrugerrådet Tænk er alle parter bag den nye mærkningsordning for it-sikkerhed og ansvarlig dataanvendelse, hvortil Industriens Fond har bevilliget 18 mio. kr. Parterne kan nu løfte sløret for, hvem den nye direktør og drivkraft bag mærket bliver. Mikael Jensen er udnævnt som direktør med virkning fra 1. februar 2020. Mikael er forhenværende adm. direktør for den danske startup virksomhed Momio ApS, som har gjort digital ansvarlighed for børn til deres forretningsgrundlag.