Robotter og mennesker bygger sportsvogn sammen for at øve tillid og samarbejde

Ny forskning fra Aalborg Universitet (AAU) viser, at vi kan have både for meget og for lidt tillid til robotter. Når vi har for meget tillid, kan der opstå fejl og i værste fald fatale ulykker, som man har set med selvkørende biler, hvor føreren stolede på, at bilen klarer det hele. Hvis der er for lidt tillid, så gør mennesker det hele, og så bliver robotten overflødig. mens de undervejs undersøger samarbejdet og tilliden mellem robot og menneske.
- For at få et ideelt samarbejde er det nødvendigt, at mennesket ikke overvurderer robottens evner eller har "overtillid" til robotten. Samtidig skal mennesket ikke mistro robotten. Begge ekstremer fører til ineffektivitet i samarbejdet og i nogle tilfælde ulykker, forklarer Matthias Rehm, der forsker i menneske-robot-interaktion på Institut for Arkitektur, Design og Medieteknologi på Aalborg Universitet.
Test af tillid
At skrue på hastigheden er en måde at manipulere med tilliden til robotterne. Derfor har forskerne blandt andet testet, hvad der sker, når man sætter en industrirobot til uventet at ændre hastighed. De satte mennesker og robotter til at samarbejde om en enkel opgave. Her kunne de måle på menneske-kollegaens hud, at der skete en stressreaktion, når robotten pludselig opførte sig uventet. Folk fortalte efter forsøget, at deres tillid til robotten faldt markant pga. den uventede robotadfærd.
Men tillid kan ændre sig over tid, og det er vigtigt at holde øje med hele processen i samarbejdet mellem robot og menneske, så robotten tilpasser sig til den måde, folk arbejder på. Det gælder både i produktioner, som for eksempel på slagterier og indenfor sundhedspleje og handel, og andre sammenhænge hvor robotteknologi vinder frem.
Internationalt samarbejde: Vil bygge en sportsvogn
Den unikke måde at arbejde med robotter på, har man også få øje på internationalt. De danske robotforskere tager erfaringerne med sig i et nyt stort internationalt projekt, Drapebot.
Her skal mennesker samarbejde med robotter om at væve med kulfibre – bl.a. til en racerbil.
Flere industrier benytter kulfibre til at producere fx biler, skibe og vinger til vindmøller. Det er et komplekst arbejde, der tager lang tid at udføre manuelt. Derfor vil det være en stor fordel for industrierne, hvis robotterne kan gøre noget af arbejdet med at opbygge de fiberarmerede produkter lag for lag.
Et vigtigt aspekt af samarbejdet er tillid fra den menneskelige medarbejder til robotterne, og det skal AAU-forskerne undersøge.
- Vi vil gerne have mennesker til at samarbejde tæt med store industrirobotter. Det er aldrig gjort før. Vi har kun arbejdet med mindre robotter, hvor det værste, der kunne ske var, at man fik et blåt mærke, hvis noget gik galt. Men en stor industrirobot kan potentielt slå folk i gulvet. Her bliver tillid det lige efter sikkerhed. Arbejderne på fx en bilfabrik skal kunne stole på, at robotkollegaen gør det, den er sat til. Og vil de det? Det håber vi at finde ud af, fortæller Matthias Rehm.
Forskernes tillidsmålinger kommer til pege på, om det i det hele taget vil virke at lade arbejdere samarbejde tæt med større robotter som i industrier som i bilindustrien, vindmølleindustrien og i skibsbygning.
- Læs mere på projektets hjemmeside: https://www.drapebot.eu
- Projektet har modtaget støtte fra Den Europæiske Unions Horizon 2020-forsknings- og innovationsprogram
Nøgleord
Kontakter
Matthias Rehm, professor, Institut for Arkitektur, Design og Medieteknologi, matthias@create.aau.dk, 40371700
Alice Sprotte, kommunikationsmedarbejder, Institut for Arkitektur, Design og Medieteknologi, adsp@create.aau.dk, 99407161
Billeder

Information om Aalborg Universitet
Følg pressemeddelelser fra Aalborg Universitet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aalborg Universitet
Ny forskning: "Vi straffer mere, flere og hårdere"1.7.2025 14:15:10 CEST | Pressemeddelelse
Forskere fra AAU har for første gang kortlagt alle ændringer af den danske straffelov siden 1980. Resultatet viser over 900 lovændringer. De fleste ændringer har fundet sted efter år 2000 og har en skærpende karakter.
Forsker: Bonusklubber og nye regnemodeller kan redde den kollektive trafik1.7.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Vejdirektoratet vurderer, at det vil koste fire trafikdræbte mere hvert år, når 17-årige i dag får lov til at køre bil uden ledsager. Lektor Laura Bang Lindegaard fra Aalborg Universitet peger på nye økonomimodeller og bonusklubber som tiltag, der kan bringe busser og tog ud af den nedadgående spiral.
Undseelig fisk fra 500 mio. år gammel slægt fundet i stort antal i nordjysk bæk30.6.2025 10:09:54 CEST | Pressemeddelelse
Fisken stammer fra de allerførste hvirveldyr, der kom til verden før dinosaurerne. Navnet er bæklampret, og forskere fra Aalborg Universitet har fundet den lille fisk i stort antal i en nordjysk bæk, hvor den ikke tidligere er fundet.
Ny chatbot hjælper unge med at vælge det rette studie30.6.2025 05:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Forud for ansøgningsfristen til videregående uddannelser på kvote 1 den 5. juli er mange unge i syv sind over deres uddannelsesvalg. Aalborg Universitet præsenterer nu en ny AI-studievælger, som skal hjælpe unge i deres søgen efter den rette karrierevej.
Ny database fra AAU skal hjælpe myndigheder, virksomheder og andre med klimaberegninger26.6.2025 07:01:46 CEST | Pressemeddelelse
Et nyt gratis værktøj udviklet af forskere fra bl.a. Aalborg Universitet skal gøre det nemmere for en række organisationer at sikre bæredygtighed i deres arbejde
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum