Robotinvestorer etablerer nyt globalt kraftcenter i Odense

Robotinvestorerne Enrico Krog Iversen og Vækstfonden samler nu tre af verdens fremadstormende robotvirksomheder til én ny kraftfuld, danskejet virksomhed. OnRobot bliver navnet på den ambitiøse satsning, som med hovedsæde i Odense vil bidrage til yderligere at styrke Danmarks førerposition i det hurtigt voksende globale marked for robotudstyr. Med en betydelig kapitalindsprøjtning på over 100 mio. kr. forventes OnRobot at blive frontløber inden for udvikling af robotapplikationer.

Danmark har med Odense som omdrejningspunkt skabt en global hub for robotteknologi, der i dag beskæftiger over 3.000 medarbejdere. Og nu styrkes klyngen yderligere.

Nyt kraftcenter samler globale teknologier
Den nye vækstmotor dannes med en sammenlægning af i første omgang tre selskaber: ungarske OptoForce, amerikanske Perception Robotics og danske On Robot.

Selskabet vil udvikle og producere end-of-arm tools, såsom griberedskaber og sensorer, med fokus på samarbejdende applikationer.

Bag den nye satsning står Enrico Krog Iversen og Vækstfonden, der sammen var med til at skabe den globale robot-succes Universal Robots, som i 2015 blev købt af amerikanske Teradyne for mere end 2 milliarder kroner.

”I første omgang samler vi tre af verdens førende virksomheder inden for robotgribere og -sensorer. Målet er at skabe en verdensledende koncern inden for udvikling og produktion af avanceret robotudstyr. Gennem yderligere opkøb og internationale netværkssamarbejder forventer vi henover en kortere årrække at kunne skabe en omsætning på salg af robotgribere, sensorer og andet udstyr for mere end 1 mia. kr. Det vil bringe selskabet og dermed Danmark op på en ubestridt global førsteplads i et hastigt voksende marked,” siger Enrico Krog Iversen og fortsætter:

”Man kan sige, at Vækstfonden og jeg nu geninvesterer nogle af de penge, vi tjente på vores exit i 2015. Det nye OnRobot er eksponent for en megatrend på automatiseringsområdet i disse år. Samarbejdende robotteknologi er blevet tilgængelig for små og mellemstore virksomheder og adresserer dermed en væsentligt større volumen end den klassiske industrielle anvendelse for robotter. De brugervenlige cobots er nu et gængs værktøj på mange arbejdspladser, og markedet er sultent efter intuitivt cobot-tilbehør som gribere, sensorer og lignende som supplement til de kendte industrirobotter,” siger Enrico Krog Iversen.

Marked i voldsom vækst
Markedet for de samarbejdende cobots forventes fremadrettet at stige med mere end 50 pct. om året. Markedspotentialet på særligt dette område er således stort, og Vækstfonden ser robotteknologi som et vigtigt indsatsområde for Danmark.

”Universal Robots er blevet et fyrtårn for dansk robotteknologi, og flere stærke virksomheder er siden kommet til. Med det nye OnRobot tager vi hul på næste kapitel og medvirker til at bygge en virksomhed, der meget vel kan blive det næste fyrtårn i rækken med stor eksport, høj omsætning og mange nye arbejdspladser. Robotklyngen i Odense har allerede på få år vist, at den kan skabe ekstraordinære resultater, og det økosystem vil vi gerne bakke op om med vores investeringer,” siger Christian Motzfeldt, direktør i Vækstfonden.

Større udviklingsmuskler
Internt ser medarbejderne også helt nye muligheder for at innovere og bevare frontløberpositionen rent teknologisk, fordi det giver større udviklingsmuskler, når man samler en række nytænkende iværksættere i én global organisation.

”Jeg glæder mig til de muligheder, vi får ved at samle udviklingsaktiviteterne. Tilførslen af nye gribeteknologier og sensorer åbner døre til helt nye kombinationer og udvikling af nye funktionaliteter, som vil skabe stor værdi i de samlede løsninger,” siger Bilge Jacob Christiansen, medstifter af og i dag Chief Design Officer i On Robot.

Det nye OnRobot er så at sige født globalt med de sammenlagte selskabers salgskontorer fordelt over det meste af verden. Hovedkontoret vil ligge i Odense. Selskaberne beskæftiger i dag samlet ca. 80 medarbejdere, og det forventes, at der i den kommende tid vil blive ansat væsentligt flere.

Yderligere oplysninger:

• OnRobot: Malene Grouleff, Grouleff Communications, malene@grouleff.it, 2891 5809
  • Vækstfonden: Nathali Selmeczi Leth, seniorkommunikationsrådgiver i Vækstfonden, nsl@vf.dk, 2860 0113

Infografik

Fotos:

Om On Robot
Odense-virksomheden On Robot har udviklet de kollaborative gribere, RG2 og RG6, der let monteres på kollaborative robotter, også kaldet cobotter, som er kendetegnet ved at kunne arbejde side om side med mennesker uden brug af beskyttende afskærmning. De elektriske gribere fra On Robot kan let monteres og programmeres direkte fra samme interface som selve robotten. Virksomheden er stiftet af Bilge Jacob Christiansen og Ebbe Overgaard Fuglsang i 2015. I efteråret 2016 fik virksomheden for alvor blåstemplet sit store potentiale, da en række investorer investerede større beløb i On Robot. Blandt investorerne var Vækstfonden, Enrico Krog Iversen og Thomas Visti.
Læs mere på www.onrobot.com

Om OptoForce
OptoForceleverer førende robotteknologi i form af sensorer til robotgribere og andre automatiseringsteknologier. OptoForce benytter silikone og infrarødt lys i deres sensorer. Når vægt eller overflade ændrer sig, vil silikonen i sensoren og lyset igennem den også ændre sig, og robotten kan tilpasse sit greb. OptoForce udvikler og leverer sensorer til en bred vifte af automationsområder. OptoForce blev grundlagt i 2012 i Budapest, Ungarn.
Læs mere på www.OptoForce.com

Om Perception Robotics
Perception Robotics udvikler berørings- og visionsbaserede gribe- og sensorløsninger til moderne industrirobotter og cobots. Perception Robotics taktile sensorer kan fx anvendes i forbindelse med automatisering af arbejdsgange, som kræver særlig materialehåndtering. Firmaets gekko-inspirerede griber bruger elektrostatiske nanostrukturer, som gør det muligt at håndtere flade, glatte genstande. Perception Robotics blev grundlagt af bl.a. Dr. Nicholas Wettels i 2012 og har adresse i Los Angeles Cleantech Incubator.
Læs mere på www.perceptionrobotics.com

Om Vækstfonden
Vækstfonden er statens finansieringsfond, som medvirker til at skabe flere vækstvirksomheder ved at stille kapital og kompetencer til rådighed. I samarbejde med private investorer har fonden siden 1992 medfinansieret vækst i over 7.300 virksomheder for et samlet tilsagn på mere end 22,5 mia. kr. Vækstfonden investerer med egenkapital i partnerskab med private investorer og finansierer med lån og kautioner i samarbejde med danske finansieringsinstitutter.
Læs mere på www.vf.dk

Enrico Krog Iversen, OnRobot
Christian Motzfeldt, Vækstfonden

Vækstfonden er statens finansieringsfond. Vi er en uafhængig fond med en selvstændig lov og bestyrelse. Loven om Vækstfonden siger, at fonden skal fremme vækst og fornyelse i små og mellemstore virksomheder for på den måde at opnå større samfundsøkonomisk afkast. Vi medvirker til at skabe flere nye vækstvirksomheder ved at stille kapital og kompetencer til rådighed. I samarbejde med private investorer har fonden siden 1992 medfinansieret vækst i over 7.300 virksomheder for et samlet tilsagn på mere end 22,5 mia. kr. Vækstfonden investerer med egenkapital i partnerskab med private investorer og finansierer med lån og kautioner i samarbejde med danske finansieringsinstitutter. De virksomheder vi har medfinansieret siden 1992 havde i 2017 tilsammen mere end 63.500 ansatte.

Fordobling af kapital i business angel matching fonden European Angel Fund Denmark (EAF DK): 800 mio. kr. til investering i danske virksomheder3.10.2018 10:37Pressemeddelelse

Investor Torben Frigaard Rasmussen har som en af fire engle indgået samarbejdsaftale med business angel matching fonden, som Vækstfonden og Den Europæiske Investeringsfond står bag. Nu fordobler Vækstfonden sit engagement i fonden, og dermed kan danske startup- og vækstvirksomheder se frem til samlet 800 mio. kr. i investeringer via samarbejdet.